خبرهای داغ:
رئیس پلیس فتا استان قم گفت: در ۱۱ ماه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۸۰ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان بودیم، ۶۵ درصد این جرایم مرتبط با مسائل اقتصادی است.
کد خبر: ۹۱۱۶۰۸۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، سرهنگ علی موالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به ساختار پلیس فتا استان اظهار کرد: این پلیس چهار اداره مبارزه با جرایم سایبری، اداره تشخیص و پیشگیری مجازی، اداره اطلاعات سایبری و اداره فنی و ادله دیجیتال دارد.

وی ادامه داد: قضات در پرونده‌های جرایم سایبری، براساس مستندات ارائه شده توسط پلیس فتا دستور قضایی می‌دهند و تشکیل پرونده در این پلیس براساس مستندات است.

رئیس پلیس فتا استان قم افزود: در ۱۱ ماه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۸۰ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان بودیم، ۶۵ درصد این جرایم مرتبط با مسائل اقتصادی است، همچنین رشد ۵۱ درصدی کشف جرایم سایبری را در ۱۰ ماه نخست امسال در استان قم شاهد بودیم، قدرت کشف این جرایم در استان رو به رشد است.

موالی با اشاره به افزایش جرایم اقتصادی در فضای مجازی اظهار کرد: این جرایم در خصوص کلاه‌برداری‌ها از طریق فضای مجازی و برداشت‌های غیرمجاز است، برخی افراد به راحتی اطلاعات بانکی خودشان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و یا به دلیل عدم آشنایی با سامانه‌های مجازی، اطلاعات بانکی این افراد در دسترس دیگران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برداشت‌های غیرمجاز بانکی گاهی ناشی از ایجاد درگاه‌های جعلی است، همچنین کلاهبرداران نیز گاهی با مهندسی اجتماعی اطلاعات بانکی را از مردم می‌گیرند و سپس اقدام به برداشت‌های قابل توجه از حساب‌های مردم می‌کنند، با وجود هشدار‌های پلیس، مردم به این مساله توجه نمی‌کنند و گرفتار کلاهبرداران می‌شوند.

رئیس پلیس فتا استان قم افزود: مردم به هیچ وجه اطلاعات بانکی خودشان را در اختیار دیگران قرار ندهند و شگرد‌های کلاهبرداران مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها را باور نکنند، همچنین آن‌ها نباید به‌هیچ‌عنوان کارت‌های خودشان را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و رمز‌های کارت‌های خود را به آن‌ها نگویند.

موالی با اشاره به تذکرات در خصوص خرید اینترنتی اظهار کرد: مردم به دنبال خرید از فروشگاه‌های دارای مجوز در فضای باشند، آن‌ها باید از وجود کالای خود پیش از پرداخت بیعانه مطمئن شوند، مردم نباید به اطلاعات اغوا کننده در فضای مجازی توجه کنند.

وی ادامه داد: راه مقابله با کلاه‌برداری‌ها در فضای مجازی، عدم توجه به درگاه‌های جعلی بانک‌ها و نیز استفاده از رمز‌های یک بار مصرف بانکی است، استفاده از این رمز‌ها تا چند ماه آینده اجباری خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان قم افزود: در سال جاری چهار باند کلاهبرداری در فضای مجازی از طریق حملات فیشینگ را در استان دستگیر کردیم که سرکردگان این باند‌ها گاهی سنینی زیر ۱۸ سال داشتند، این حملات طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرد، در یک پرونده یک نوجوان ۱۶ ساله در استان قم، اطلاعات بیش از ۹ هزار حساب بانکی را هک کرد.

موالی با اشاره به اقدامات اجتماعی پلیس فتا استان قم اظهار کرد: کارشناسان این پلیس تخصصی با حضور در مراکزی همچون مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها، مخاطبان مختلف را مورد آموزش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: استان قم به لحاظ جرایم سایبری در رده‌های میانی در بین استان‌های کشور است و جرایم اقتصادی در این استان کمتر از میانگین کشوری است.

رئیس پلیس فتا استان قم افزود: جرایم سایبری زمان و مکان نمی‌شناسد، قوانین برای مقابله با این جرایم در کشور بازدارنده نیست، با توجه به پیچیدگی‌های جرایم سایبری، تدوین قانون جامع برای مقابله با جرایم سایبری در مجلس شورای اسلامی به طول کشیده است.

موالی با اشاره به سایت‌های تبلیغات اینترنتی خاطرنشان کرد: این سایت‌ها به بستری برای کلاه‌برداری‌ها تبدیل شده است و باید احراز هویت در سایت‌های تبلیغاتی در فضای اینترنت تقویت تا جلوی این کلاه‌برداری‌ها در این سایت‌ها گرفته شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها