طرح این موضوع که کشور‌های روسیه،چین و هند ارتباط بانکی با ایران را منوط به حل مساله FATF کرده اند،برای تحت فشار گذاشتن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب دو کنوانسیون پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم، باشد.
کد خبر: ۹۱۱۶۴۵۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، در روز‌های اخیر دو تن از نمایندگان مجلس نقل قولی از اظهارات آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در نشست صبح روز یک‌شنبه پنج اسفندماه فراکسیون مستقلین مجلس پیرامون لوایح مرتبط با FATF مطرح کردند. 
در اولین نقل قول، آقای لاهوتی با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفت: «در نشست فوق، درباره فرصت چهار ماهه FATF به ایران مباحثی مطرح شد و تاکید آقای عراقچی این بود که با توجه به فشار‌های سختی که آمریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، برای عبور از این تحریم‌ها و فشار‌های موجود FATF تصویب شود. اگر ما به «FATF» بپیوندیم به‌نفع ما خواهد بود و در شرایطی که ما تحت فشار هستیم می‌تواند به ما کمک کند که امور اقتصادی کشور را سهل‌تر انجام دهیم».
هرچند که در نقل قول فوق، گفته شده است پیوستن به FATF، برای کشور منفعت دارد، اما به احتمال زیاد، منظور آقای عراقچی، اجرای خواسته‌های FATF و تصویب لوایح مد نظر FATF، به طور ویژه، دو کنوانسیون پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم است. آقای عراقچی در حالی اجرای خواسته‌های FATF را در شرایط تحریم، به نفع کشور می‌داند که اولا با اجرای این خواسته‌ها، شفافیت اقتصادی در کشور ایجاد شده و به این واسطه اعمال تحریم‌های آمریکا به سهولت انجام خواهد گرفت. ثانیاً، در حالی که کشور گرفتار تحریم است، روش‌های دور زدن تحریم را آشکار خواهد نمود. توضیح بیشتر اینکه در دور زدن تحریم‌ها، باید هویت افراد و نهاد‌های تحریمی و اطلاعات آن‌ها پنهان بماند تا طرف‌های خارجی نتوانند تشخیص دهند که آیا با یک فرد و نهاد تحریمی ارتباط میگیرند یا نه؟ چون هدف اصلی از اجرای خواسته‌های FATF، این است که هویت و نفع برندگان از یک تراکنش مشخص شوند، مشاهده می‌شود که روش‌های دور زدن تحریم، لو خوهد رفت.

ارسال نظرات