خبرهای داغ:
مدیر اجرایی کتابخانه حضرت آیت الله حائری:

چهار هزار نسخه خطی در کتابخانه مدرسه فیضیه نگهداری می‌شود

دبیر سومین دوره شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) گفت: کتابخانه آیت الله حائری دارای ۲۷۰۰ جلد کتب خطی، بالغ بر ۴ هزار نسخه خطی است.
کد خبر: ۹۱۱۶۶۳۸
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
 چهار هزار نسخه خطی در کتابخانه مدرسه فیضیه نگهداری می‌شود
 
حسن رجبیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، با اشاره به اهمیت کتابخانه حضرت آیت الله حائری در مدرسه فیضیه قم اظهار داشت: این مجموعه، قدیمی‌ترین کتابخانه در قم به شمار می‌رود و یکی از اصلی‌ترین کتابخانه‌های حوزوی در سراسر کشور است.

مدیر اجرایی کتابخانه حضرت آیت الله حائری در مدرسه فیضیه افزود: این کتابخانه در سال ۱۳۰۹ شمسی توسط مرحوم آیت الله العظمی حاج عبدالکریم حائری تاسیس شده است و از سال‌های دور در اختیار طلاب و فضلا است.

این کارشناس کتاب خاطرنشان ساخت: کتابخانه آیت الله حائری یزدی یکی از مهمترین مراکزی است که مراجع، علما و بزرگان حوزه در آن پرورش یافته اند.
 
رجبیان تصریح کرد: در آن زمان، صاحب الداریه بروجردی از ناحیه آیت الله حائری یزدی به عنوان مسئول این کتابخانه انتخاب می‌شوند که بعد از فوت ایشان با فاصله زمان اندکی، مرحوم آیت الله مجتبی محمدی عراقی از سوی آیت الله بروجردی به این مسئولیت منصوب و تا سال ۱۳۸۰ شمسی سکان دار این کتابخانه بوده اند.

وی با اشاره به جابجایی محل کتابخانه در سال ۱۳۸۰، بیان داشت: کتابخانه مدرسه فیضیه تا سال ۱۳۸۰ در طبقه فوقانی ضلع غربی این مدرسه مستقر بوده و پس از احساس نیاز شدید به توسعه آن، به ضلع شرقی منتقل و تعدادی از خانه‌های پشت مدرسه فیضیه خریداری و ساختمانی ۵ طبقه در ۷ هزار متر مربع از سوی آستان قدس رضوی ساخته شده است.

مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه ادامه داد: پس از توسعه ساختمانی کتابخانه، مجال برای گسترش کیفی، کمی منابع و خدمات فراهم و برنامه‌های مناسبی برای طلاب و فضلا به حالت اجرا در آمد.

* پنج هزار پایان نامه در کتابخانه مدرسه فیضیه در اختیار محققین قرار دارد

وی با اشاره به اینکه مخزن کتابخانه از بخش خود مخزن، بخش فهرست نویسی و آرشیو مطبوعات تشکیل شده است، افزود: این کتابخانه از جهت منابع چاپی دارای ۱۵۰ هزار جلد کتاب است.

وی خاطر نشان کرد: این کتابخانه در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار نفر عضو دارد و این اعضاء عموما از اقشار حوزوی هستند و تعداد کمی از دانشجویان و فرزندان طلاب و فضلا نیز عضو کتابخانه هستند.

مدیر اجرایی کتابخانه حضرت آیت الله حائری در مدرسه فیضیه بیان کرد: پنج هزار پایان نامه در کتابخانه حضرت آیت الله حائری مدرسه فیضیه در اختیار محققین قرار دارد.

رجبیان به فعالیت این کتابخانه در دو بخش عمومی و محققین افزود: بخش عمومی شامل دو سالن قفسه باز است که حدود ۲۰ هزار جلد کتاب به صورت قفسه باز در اختیار محققین قرار دارد.

به گفته وی در بخش محققین نیز ۱۰ هزار جلد به صورت قفسه باز وجود دارد که عموما از کتاب‌های مرجع و دایرة المعارف و منابع پژوهشی است.

وی با اعلام اینکه از مولفین و اساتید نیز در این بخش ثبت نام می‌شود، خاطر نشان کرد: آقایان پژوهشگر با ارائه مدرک سطح ۳ و یا سطح ۴ و یا کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه می‌توانند در بخش محققین این کتابخانه ثبت نام کنند.

وی مراجعات روزانه به این کتابخانه را طبق آمار ۴ سال قبل بین یکهزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر اعلام کرد و گفت: در برخی از روز‌های سال مراجعات به سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز در طول روز می‌رسد.

 

*بانک اطلاعاتی جامعی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دارد

مدیر اجرایی کتابخانه حضرت آیت الله حائری در مدرسه فیضیه در ادامه با اشاره به امکانات و خدمات قابل توجه برای محققین گفت: یکی از این امکانات بانک اطلاعاتی است که ۴۰ سیستم در آن مکان برای دسترسی اطلاعات و اینترنت و همچنین نرم افزار‌های علوم اسلامی در اختیار پژوهشگران قرار داده شده است.

رجبیان در ادامه شرح خدمات این کتابخانه به محققان، از نرم افزار گنجینه مستند اسلام و ایران نام برد و افزود: این مجموعه حدود ۱۸ هزار نسخه خطی مربوط به کشور‌های آسیای میانه و برخی از کشور‌های اسلامی است که در سالن محققین قابل استفاده و ارائه است.

دبیر سومین دوره شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) بخش امانی را از دیگر بخش‌های فعال این کتابخانه عنوان کرد گفت: خدمات در این بخش به صورت روزانه به اعضا ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: این کتابخانه در شش هزار و ۵۰۰ متر مربع زیر و ۵ طبقه ساخته شده و بخش‌های مختلفی در آن لحاظ شده است.

رجبیان اظهار داشت: کتابخانه ویژه برادران است و به دلیل واقع شدن آن در مدرسه فیضیه امکان ارائه خدمات به خواهران در این مجموعه مقدور نمی‌باشد.

وی در پایان تصریح کرد: منابع موجود در این کتابخانه به روز است و در سال‌های اخیر خرید‌های خوبی از داخل و خارج از کشور و نمایشگاه بین المللی تهران چه در بخش عمومی و تخصصی انجام شده و منابع بسیار کم نظیری در این کتابخانه وجود دارد.
 
گفت و گو: اکبر پوست چیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار