مسئول اداره سوادآموزی درگز گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در بین جمعیت گروه هدف سوادآموزی که سن ۱۰ تا ۴۹ سال را شامل می‌شود، درگز با ۹۶.۷ درصد جمعیت باسواد ازجمله شهرستان‌های شاخص استان است.
کد خبر: ۹۱۱۶۶۶۹
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
سعید شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت سواد مردم شهرستان درگز پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در بین جمعیت گروه هدف سوادآموزی که سن ۱۰ تا ۴۹ سال را شامل می‌شود، درگز با ۹۶ ٫ ۷ درصد جمعیت باسواد ازجمله شهرستان‌های شاخص استان است.

وی افزود: بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز ملی آمار، تعداد قریب به ۱۴۵۰ نفر بی سواد در سطح شهرستان وجود دارد، اما در واقعیت این عدد نزدیک به صفر است چراکه آمار‌ها بر اساس خوداظهاری افراد صورت می‌گیرد و بسیاری از افرادی که در مقاطع ابتدایی دارای تحصیلاتی هستند خود را بی سواد اعلام می‌کنند.

مسئول اداره سوادآموزی درگز گفت: مفتخر هستیم که در سال ۱۳۸۶ به عنوان اولین شهرستان کشور در مقطع تکمیلی و دومین شهرستان در مقطع مقدماتی جشن شکرگزاری ریشه کنی بی‌سوادی را برگزار کردیم.

شعاعی تصریح کرد: البته از آن زمان تاکنون مواردی مانند تعویض معنی بی‌سوادی و رجعت به بی‌سوادی از سوی سوادآموزان مشکلاتی است که باعث شده بی‌سوادی همچنان ادامه پیدا کند؛ طبق قانون جدید افرادی که مقطع سوم ابتدایی را قبول نشده باشند بی سواد محسوب می‌شوند.

وی تبیین کرد: معمولاً آمار واقعی توسط آموزش گر‌ها و به صورت شناسایی خانه به خانه صورت می‌گیرد و امروز بیشترین جذب اداره سواد آموزی در دوره‌های انتقال و تحکیم که همان مقطع سوم تا ششم ابتدایی است انجام می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: در حال حاضر بیش از ده‌ها آموزش گر در سطح شهرستان وجود دارند که با این اداره همکاری داشته و اقدام به سوادآموزی قشر هدف می‌کنند؛ این افراد پس از قبولی در آزمون‌های جهاد دانشگاهی به شرکت‌های خصوصی معرفی شده و آمادگی خود را اعلام می‌کنند.

شعاعی ضمن بیان پاره‌ای مشکلات اداره سواد آموزی عنوان کرد: آموزش دهنده‌های ما چشم امیدی به مصوبه‌های اخیر مجلس برای تعیین وضعیت استخدام سواد آموزان و حق التدریس‌ها بسته‌اند که متاسفانه این قضیه هنوز به سرانجام نرسیده و افراد نگران وضعیت شغلی آینده خود هستند؛ از سوی دیگر سوادآموزان انگیزه کافی برای حضور در کلاس‌ها را نداشته و آموزش گران باید به دنبال راه‌های جذب آن‌ها به کلاس باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولین می‌خواهیم بحث آموزش سواد را تنها به اداره سوادآموزی واگذار نکنند؛ امروز در بسیاری از کشور‌ها آموزش سواد به بزرگ‌سالان ازجمله دغدغه‌های اساسی سیاستمداران آن کشور است چراکه بی‌سوادی منشأ بسیاری از مشکلات و معضلاتی است که می‌تواند همه اقشار جامعه را درگیر خود کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها