خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
سردار سجادیان در یاداشت امنیتی:
سردار سجادیان در یاداشت امنیتی خود، امنیت را مفهومی ذهنی و نسبی دانست که بازتاب حملات انتحاری سیاست‌های دولت و افکار عمومی را دچار تشویش و نگرانی می‌کند.
کد خبر: ۹۱۱۶۹۴۶
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، سردار سیروس سجادیان فرمانده سابق انتظامی فارس در یادداشتی به تحلیل حمله تروریستی به سپاه پاسداران پرداخت و همچنین ، امنیت را مفهومی ذهنی و نسبی دانست که بازتاب حملات انتحاری سیاستهای دولت و افکار عمومی را دچار تشویش و نگرانی می کند.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه 1397 یک دستگاه اتوبوس حامل پاسداران قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جاده خاش  زاهدان هدف حمله انتحاری قرار گرفت و قریب به 40 نفر شهید و مجروح و گروهک تروریستی جیش‌العدل مسئولیت حمله را بر عهده گرفت. رهبرمعظم انقلاب ارتباط عاملان این حادثه با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها را مسلّم دانست و خطاب به دستگاه‌های مسئول تأکید که موضوع را با جدیت دنبال و پیگیریِ قصور احتمالی را وظیفه‌ی سپاه اعلام کردند. نمایده مردم خاش در مجلس گفت، من بارها در صحن علنی مجلس در این خصوص به وزارت امور خارجه تذکراتی داده و برقراری امنیت دیپلماسی پایدار را در مرزها خواستار شده بودم. وزارت امور خارجه به وظایف خود در مرزهای شرقی عمل نمی‌کند.

سیاسیون افراطی و تجزیه طلبها با هدایت سرویسهای اطلاعاتی و پشتیبانی سپاه صحابه با بهره گیری از شبه‌نظامیان افراطی«جیش ‌العدل»عملیاتهایی را برای ناامنی در منطقه انجام میدهند.جیش العدل برخلاف نظر قوم بلوچ، میگوید مردم بلوچ در جغرافیای سرزمینی،دین و فرهنگ در سایه حکومت فارسها در معرض خطر قراردارند وهیچ حق و سهمی از طرف حکومت برای آنان در نظر گرفته نمیشود و برای نجات چاره ای جزء اینکه نهضت خودمختاری را ادامه داده نداریم و مبارزه مسلحانه را کارآمدترین روش برای بدست گرفتن آینده سیاسی میدانیم.«جیش العدل»به رهبری صلاح‌الدین فاروقی دارای سه شاخه نظامی بنامهای «عبدالملک ملازاده»،«شیخ ضیایی» وشاخه«مولوی نعمت‌الله توحیدی»و یک شاخه اطلاعاتی است که تاکنون بیش از30 عملیات ضدامنیتی و تروریستی ازخاک پاکستان برعلیه مرزبانان و امنیت منطقه انجام داده است. این گروه از سرمایه‌های اصلیِ دشمنانِ ایران، برای تضعیف امنیت کشور و موانع توسعه و پیشرفت در منطقه سیستان و بلوچستان بوده که با حمایت مالی استخبارات عربستان و امارات و پشتیبانی سرویس امنیتی پاکستان فعالیت می‌کند.

در حادثه اخیر، به دلیل خدمات ارزشمندی که سپاه پاسداران در حوزه های امنیتی و سازندگی از قبیل مقابله با معاندین، اشرار، خرابکارها، برقراری امنیت در منطقه، تاسیس و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی، فضاهای آموزشی، راهسازی، زیر ساخت‌های عمرانی، تأمین سبد کالاهای حمایتی برای اقشار آسیب پذیر، اشتغال و ارائه تسهیلات به کشاورزان، رونق دامپروری و کشاورزی و استخدام جوانان بلوچ در نیروی زمینی سپاه که موجب شده مردم بیشتر به نظام اعتماد کنند، مورد غضب تروریستها قرار گرفته است.

خوب میدانیم که؛ فقر نسبی و محرومیت­ در منطقه و نیاز این منطقه به توسعه، محیط مستعدی برای گروه‌های مخالف به وجود آورده که علاوه بر تحریک افراد به پیوستن به این گروهها مانعی برای مقابله با گسترش فعالیت آنان نیز میباشد، زیرا فقدان توسعه زیرساختهای اقتصادی در منطقه، موجب فقدان توسعه متناسب زیرساخت های امنیت مرزی با حجم تهدیدها می شود.

فعالیت گروههای تروریستی موجب ایجاد خلاءهای نظارتی و اجرایی و فراهم نمودن زمینه گسترش جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر و مهاجرت‌های غیرقانونی میگردد. افزایش تنش ها و سیاسی شدن فرقه­ها و قومیت ها توسط گروههاي افراطی زمینه نفوذ را گسترش داده و به تدریج جبهه‌ی سیاسی نظامی برای کشور باز کرده و تهدید علیه امنیت و حاکمیت سرزمینی را افزایش میدهد. گروه های تروریستی منتقل کننده افراط گرایی فرقه ای، منازعات قومیتی، تمایلات جدایی طلبانه و بی ثباتی اقتصادی به محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران میباشند. تهدیدات قومی، نژادی و مذهبی امنیت ملی را به مخاطره می اندازد و اقدامات جدایی‌طلبانه قومی و ناامنی‌ در مرزهای شرقی ایجاب می‌کند که به مسائل و تحولات این منطقه بیشتر توجه شود و تاثیرات آنها بر امنیت منطقه سنجیده شود. دولت پاکستان نیز با حاکمیت نسبی بر مناطق و ایالتهای مرزی و نفوذ گروههای تروریستی در ساختار امنیت منطقه ای و تضادهای سیاسی امنیتی در قبال جریانهای افراط گرای فرقه ای، منازعات فرقه ای، قومی و زبانی را در مرزهای خود دارد که مزید بر علت میباشد.

از آنجایی که امنیت مفهومی ذهنی و نسبی دارد، بازتاب حملات انتحاری، سیاستهای دولت و افکار عمومی را دچار تشویش کرده و اقدامات ضدامنیتی با ایجاد تنش در منطقه و گسترش منازعات موجب افزایش هزینه امورات نظامی، انتظامی، امنیتی و اختلال در تصمیم گیری خرد و کلان کشور و پیاده  سازی نظریه « دولت ناکارآمد» میشود که میتواند مقدمه شکل گیری بحرانهای مشارکت، هویت، توزیع، مشروعیت و نفوذ را فراهم کند. لذا برای خنثی نمودن فعالیتهای ضدامنیتی و اجتماعی گروه‌های تروریستی و ریشه‌های شکل‌گیری لازم است؛

نیروهای نظامی، اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با اشراف اطلاعاتی، شرایط سیاسی و امنیتی پاکستان، اقلیت­های سیستان و بلوچستان، حامیان و محرکان خارجی را مورد بررسی و شناسایی قرار داده و با تقويت و سازماندهي دفاعي شامل طرح های امنيتي، سياست هاي كنترلي تردد در مرز، شناسایی هویت مترددین مرزی و کنترل مستمر از مبادی رسمی و غیر رسمی، حفاظت و صیانت امنیتی از کارکنان و ماموریتها، آموزش نيروهاي متخصص در زمينه هاي ديده باني، عملياتي و اطلاعاتي با توجه به شرايط جغرافيايي خاص در مناطق بياباني و كوهستاني به ايجاد امنيت در مرزها پرداخته و با تروریستها مبارزه و ایفای نقش نمایند.

با توجه به پیشینه تاریخی و مبارزاتی مردم سیستان و بلوچستان در مبارزه با استعمار انگلیس، سازمانهای کشوری، نیروهای نظامی و انتظامی با ایجاد سازوکار مشارکت وحدت آفرین، استفاده از ظرفیتهای اجتماعی و تقویت مشارکت شهروندان به منظور برقراری امنیت در منطقه میتوانند با اقدامات فرهنگی و امنیتی باب مشارکت را بر روی مردم، بزرگان و متنفذین قومی بگشایند و در ایجاد امنیت پایدار و مقابله با هر گونه تهدید، موثر و راهگشا باشند و نیروهای امنیتی و انتظامی را یاری رساند.

استفاده از توانایی دیپلماسی تاثیر بسزایی دارد و برگزاری نشست در سطح وزرای امور خارجه ایران و پاکستان جهت برقرار نمودن امنیت بیشتر منطقه میتواند نتیجه هایی به مراتب بهتر برای جلوگیری و مقابله با عملیاتهای تروریستی گردد که البته نفع آن به کل منطقه می رسد.

سیروس سجادیان

ارسال نظرات
پر بیننده ها