خبرهای داغ:
دکتر ناصحی نخبه بسیجی هرمزگانی گفت: امروزه با تلاش متخصصان داخلی فناوری های بومی سازی شده به بازارهای جهانی راه یافته اند و نفت فقط جنبه اقتصادی نداشته بلکه قدرت ملی و اعتبار جهانی هر کشوری است.
کد خبر: ۹۱۱۷۱۰۳
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
سعید ناصحی در گفت وگوبا سرویس خبری بسیج علمی  هرمزگان: فناوری های بومی به بازارهای بین المللی راه یافته اند/ نفت قدرت ملی و اعتبار جهانی هرکشوری است 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج از هرمزگان، دکتر سعید ناصحی متولد 1362 شهرستان رودان دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مهندسی شیمی با معدل 43/19مؤلف دو‌ کتاب تخصصی در حوزه نفت و گاز و محقق هرمزگانی با دو طرح پژوهشی صنعتی در دومین جشنواره تخصصی سرآمدان فناوری و صنعت کشور در چهارم اسفندماه ۹۷ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران بعنوان مهندس سرآمد برتر کشور انتخاب واز سوی مقامات عالی رتبه لشکری و کشوری از جمله دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی٬ سردار سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و دکتر آذری جهرمی وزیر فناوری و اطلاعات مورد تقدیر قرار گرفت.

سعید ناصحی در گفت و گوبا خبرنگار ما در بندرعباس اظهارداشت: طرح پژوهشی اول بنده با عنوان طراحی رشته جداری چاه های انحرافی نفت و گاز می باشد.

چشم انداز توسعه کشور روشن است

وی افزود: همواره تلاش شده است ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزایش یابد و یکی از چشم‌اندازهای توسعه‌ای کشور نیز تحقق همین موضوع بوده که با اهدافی همچون برداشت صیانتی از منابع هیدروکربوری، محقق خواهد شد که منطبق با منویات مقام معظم رهبری در مقوله اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی و تأکیدات مقام عالی وزارت نفت است.

نخبه هرمزگانی تاکید کرد: حفاري جهت دار فن خاصي است كه در آن چاه براساس برنامه پيش بيني شده اي ( با استفاده از نرم افزار حفاري جهت دار) غير از حالت عمودي حفاري مي گردد در حفاري جهت دار علاوه بر تجهيزاتي كه در حفاري عمودي بكار مي روند تجهيزاتي ويژه شامل  دستگاه جهت يابي در حين حفاري و موتور درون چاهی در رشته حفاري استفاده مي گردد.

ناصحی افزود: تکنولوژی حفاری جهت‌دار، که تا چندین سال پیش در انحصار کشورهای خاصی بود، جهت توسعه میادین نفتی بخصوص میادین مشترک و افزایش راندمان برداشت از چاه و همچنین برای کنترل و مهار چاه های فوران کرده بسیار موثر است.

وی گفت: با توجه به اهمیت طراحی رشته های جداری چاه های انحرافی به علت نیروهای موثر متفاوت نسبت به چاه های عمودی و تجربه کمتر انجام طراحی اینگونه رشته ها در کشور لازم شد تا در جهت حل موضوع مطالعات جدی صورت پذیرد، در این طرح پژوهشی پس از برسي كامل چاه٬ اعماق نصب جداري تعیین و در ادامه٬ طراحی لوله  جداری و انتخاب مسیر حفاری نیز، انجام شده است و سپس نرم افزاري طراحی شده که این عملیات پیچیده طراحي را خیلی سریع انجام دهد.

نمک زدایی  در پالایشگاه نفت الویت است

مهندس سرآمد کشوری بیان داشت: طرح پژوهشی دوم با عنوان مدل سازی و بهینه سازی واحد نمک زدای نفت خام پالایشگاه نفت انجام شد، واحد نمک زدایی یکی از واحدهای اصلی در پالایشگاه‌های نفت است که برای نمک زدایی از نفت خام پیش از پالایش استفاده می‌شود. نفت خام اغلب دارای آب، نمک‌های غیرآلی، ذرات جامد و فلزات قابل حل در آب می‌باشد که به عنوان مرحله اول در فرآیند پالایش نفت و برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات، تشکیل رسوب و جلوگیری از مسمومیت کاتالیست‌ها در واحدهای فرآیندی٬ این محتویات باید قبل از پالایش از نفت جدا شوند.

وی گفت: در این طرح‌ کلیه پارامترهای موثر بر عملیات نمک زدایی شناسایی شده و با استفاده از آزمایش و روش تحلیل آماری پلاکت برمن٬ مؤثرترین پارامترها شامل (دانسیته، آب شستشو، دما و فشار شیر اختلاط) روی فرآیند نمک‌زدایی/آب زدایی برای نفت خام ایران انتخاب شدند و بازدهی هر کدام از این پارامترها با روشی معین و متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت، بررسی ها با استفاده از تحلیل آماری پلاکت برمن (P-B) و  روش سطح پاسخ (RSM)بهینه سازی شد و سپس با استفاده از تعادل سه فاز نفت٬ آب و نمک بهینه ترین شرایط عملیاتی برای دستیابی به بالاترین خلوص نفت خروجی از واحد نمک زدایی حاصل شد.

نفت قدرت ملی کشور است

 ناصحی بیان داشت: نفت، علاوه بر اينکه منبع عمده تامين انرژي در دنياي امروز است، نقش مهمي ‌نيز در تعيين ميزان قدرت ملي و اعتبار بين ‌المللي کشورهاي مختلف ايفا مي‌ کند که تأثیرگذاری آن صرفاً به عرصه اقتصادی خلاصه نشده و حصول توفیق در این بخش، حوزه سیاسی و بین المللی را نیز با توانمندی هر چه بیشتر همراه می‌سازد و اگر امروز ما در صحنه های بین المللی اقتدار داریم بخاطر خودکفایی ما در صنعت نفت است.

نخبه هرمزگانی در ادامه تصریح کرد: امروز دانش علمی متخصصان داخلی صنعت نفت به جایگاهی دست یافته که فناوری های بومی سازی شده ایرانی به بازارهای بین المللی راه یافته اند و ضمن قطع وابستگی صنعت نفت به خارج٬ زمینه ورود میلیون ها دلار منافع ارزی را برای ایران فراهم کرده است.

پژوهش اینده روشنی در کشور دارد

وی چشم انداز مطالعات پژوهشی در کشوررا مثبت خواند و افزود: الحمدالله امروز صنعت بستری خوبی برای جوانان و فرهیختگان اهل علم ودانش ایجاد کرده خصوصا برای کسانی که در رشته های فنی و مهندسی فارغ التحصیل شده اند و تعداد اینافراد هم کم نیست ، شاید در سال های گذشته از وجود نخبگان علمی کمتر استفاده و مورد توجه قرار می گرفتند اما امروز در استان هرمزگان که به نوعی قطب صنعت کشور هم هست می بینیم که حضور و وجود نخبگان علمی بومی در صنایع چشمگیروامیدوار کننده است.

ناصحی گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در استان و کشور وجود دارد که باید در جهت پیشرفت استان ، کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی از آن بهره ببریم تا بتوانیم در عرصه خودکفایی حرفی برای گفتن داشته باشیم.در کشور ما علیرغم وجود ظرفیت های علمی به کارهای اجرایی بها داده می شد که در حال حاضر می بینیم اندکی وضعیت متفاوت تر از قبل شده و امور علمی و پژوهشی هم مدنظر قرار گرفته است.

گفتنی است دکتر ناصحی استاد دانشگاه٬ کارمند رسمی صنعت نفت از سال ۸۶ ٬ عضو انجمن بین المللی مهندسان نفت ایران٬ عضو انجمن نفت آمریکا و عضو بسیج مهندسین و عضو بسیج اساتید استان می باشد.

ارسال نظرات