خبرهای داغ:
درآستانه فرارسیدن بهار طبیعت و آغاز سفر‌های نوروزی، قم جنب و جوش خاصی برای استقبال از زائران و مسافران به خود گرفته و همه آماده می‌شوند که میزبان خوبی برای آنان باشند.
کد خبر: ۹۱۱۷۳۱۰
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، قم از روزگار گذشته تاکنون به عنوان شهری زیارتی همواره کانون توجه و حضور گسترده زائران از ایران و سایر نقاط جهان درهمه روز‌های سال به خصوص ایام با طراوت نوروز بوده که این مساله علاوه بر دستاورد‌های فرهنگی و اجتماعی، موجب رونق گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با آن در این استان شده است.

اما در کنار این موضوع، حضور میلیونی زائران نوروزی درقم، نیازمند مدیریتی منسجم و کارآمد است تا امکانات و خدمات مورد نیازشان به شکلی مناسب فراهم شود و خاطره خوش از این ایام در ذهن زائران حضرت معصومه (س) نقش بندد.

به همین منظور هر ساله مدت‌ها قبل از فرارسیدن ایام نوروز درقم، ستاد تسهیلات زائران تشکیل می‌شود و مدیران استان اقدامات مورد نیاز برای استقبال مطلوب از زائران و گردشگران نوروزی را انجام می‌دهند که در مواقعی به دلیل کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز، با کاستی‌هایی نیز همراه است.

در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری بسیج برای بررسی بیشتر اقدامات انجام شده برای استقبال از زائران نوروزی در قم نظر شماری از مسئولان استان در این خصوص را جویا شد.
 
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در این خصوص با اشاره به لزوم کاهش مشکلات زائران در شهر قم گفت: هر سال نقاط ضعف درخدمت رسانی به زائران مورد شناسایی قرار می‌گیرد و دستگاه‌های مرتبط برای کاهش این مشکلات برنامه ریزی می‌کنند.

یونس عالی پور افزود: ورود مسافران در تعطیلات نوروز سال ۹۷ به استان قم ۷.۷ درصد و شهر قم ۱۹ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش و نیز میزان اسکان مسافران بیش از ۵۷ درصد رشد داشت.

وی اضافه کرد: در تعطیلات نوروزی سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو، در تعطیلات نوروزی سال ۹۶، بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو و در تعطیلات نوروزی سال ۹۷ بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو وارد استان قم شد.

وی با اشاره به تعطیلات ۱۷ روزه در نوروز سال ۹۸ گفت: در قم که یک استان معبر و مقصد است، باید تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل، بهداشت و اسکان برای مسافران اندیشیده شود.

وی با بیان این که تمهیدات لازم برای استقرار ستاد‌های اطلاع رسانی به زائران در پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه (س) اندیشیده شود، گفت: باید نقشه جدید قم به همراه معرفی اماکن اقامتی در اختیار زائران قرار گیرد.

عالی پور گفت: هر سال با همکاری دانشگاه قم کار افکارسنجی در میان مسافران ورودی شهر قم در ایام نوروز انجام می‌شود، این مساله موجب شده است که ارزیابی مناسبی در زمینه مشکلات زائران به دست آید.

وی با اشاره به ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید فعالیت بیشتری داشته باشند، چراکه از شهر مقدس قم توقع در این زمینه بیشتر است.
 
فرماندار قم در این رابطه گفت: اسکان یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان استان در ایام نوروز است و برای تامین آن راهکار‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

رضا سیار بیان کرد: همه ظرفیت واحد‌های اقامتی استان در بهترین حالت حداکثر حدود ۲۰ هزار تخت است در حالی که در برخی از ایام نوروز مانند شب عید، به طور میانگین بیش از ۱۶۰ هزار تن در قم حضور دارند و این تعداد به غیر از افرادی است که در خانه‌های اقوام و آشنایان خود مهمان می‌شوند.

فرماندارقم گفت: آموزش و پرورش استان با همه ظرفیت برای کمک به تامین اسکان زائران نوروزی به میدان آمده و در سال‌های گذشته تا ظرفیت اسکان برای ۵۰ هزار تن را هم ایجاد کرده است.

وی افزود: برای پاسخگویی به نیاز زائران در این بخش سایر اماکن مانند شبستان‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران، سالن‌های ورزشی و همه امکانات استان را بسیج می‌کنیم.

وی با اشاره به آمادگی شهرداری قم برای پذیرایی از زائران نوروزی، ادامه داد: همچنین در صورت مساعد بودن هوا، شرایط اسکان زائران در بوستان‌ها آماده است و آنان می‌توانند به صلاحدید خود با نصب چادر ایام نوروز را در قم سپری کنند.
سیار گفت: اولویت اسکان، هدایت زائران نوروزی به سمت هتل‌ها و واحد‌های اقامتی است و سپس ایشان می‌توانند از مراکز آموزش و پرورش و سایر امکانات درنظر گرفته شده استفاده کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز همچنین از آغاز اجرای طرح نظارتی و پایش بازار ویژه نوروز ۹۸ در استان خبر داد و گفت: در این طرح که یک ماه زودتر نسبت به سال‌های گذشته آغاز شده، بازدید‌های روزانه از واحد‌های صنفی و سطح عرضه و انبار‌های استان در ایام نوروز تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود.

محمود سیجانی افزود: در این طرح وضعیت رصد بازار و قیمت کالا و کیفیت خدمات اولویت دار در مراحل تامین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت مورد کنترل و نظارت قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این بازرسی‌ها دربخش کالایی و خدماتی به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان نظارت و بازرسی این سازمان و بازرسان اتاق اصناف و ناظران افتخاری از واحد‌های صنفی استان قم انجام می‌شود.

سیجانی افزود: دراین ایام ناظران افتخاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز به صورت نامحسوس وضعیت بازار و فعالیت واحد‌های صنفی و خدماتی را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده تخلفی از سوی واحد‌های صنفی مراتب را به ستاد خبری سازمان گزارش می‌نمایند.

وی اظهار داشت: کشیک‌های نوروزی و گشت‌های نظارت و بازرسی در ایام نوروز، مانند سایر روز‌ها فعال است و با هرگونه تخلف در واحد‌های صنفی، سطح عرضه و ... برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: مردم قم و زائران نوروزی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، عدم صدور صورتحساب و ... از سوی واحد‌های صنفی، با شماره تلفن ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گزارش کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی بازرسان و کارشناسان این سازمان قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم نیز گفت: جاده‌های استان برای عبور امن و اقدامات تامینی و ارائه خدمات به زائران و گردشگران نوروزی آماده سازی می‌شود.

ابوالفضل جمالی افزود: در راستای اجرای طرح ترافیکی سفر‌های نوروزی و به منظور تامین ایمنی و ارائه خدمات طی ایام سفر‌های نوروز ۹۸، هفت راهدارخانه تجهیز شده، ده‌ها اکیپ راهداری آماده استقرار و ۴۳ شرکت حمل مسافر با بهره مندی از ۶۷۹ دستگاه ناوگان عمومی و یکهزار و ۷۳۳ تن راننده، آماده ارائه خدمات مطلوب به زائران نوروزی درقم می‌باشند.

وی ادامه داد: طرح سفر‌های نوروزی همه ساله از ۲۵ اسفندماه آغاز وتا پایان فروردین ماه سال بعد ادامه می‌یابد.

وی بیان کرد: با عنایت به شروع سفر‌های نوروزی که با روز‌های پایانی فصل زمستان مصادف است، تمهیداتی درخصوص آماده سازی محور‌ها و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های راهداری ایام نوروز در دستور کار قرار دارد.

جمالی گفت: لکه گیری آسفالت جاده ای، اجرا و احیا خطوط امحا شده ترافیکی، تعمیر و تعویض گاردریل، پاکسازی و نصب علائم ترافیکی همچون انواع تابلو، کله قندی، رفلکتور، و نیوجرسی، در کنار تعمیر سیستم‌های روشنایی و سایر موارد مورد نیاز ازجمله اقدامات تمهیدی این اداره کل جهت اجرای طرح سفر‌های نوروزی می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل جاده‌ای به خصوص طی ایام سفر‌های نوروزی تصریح کرد: با عنایت به هماهنگی، تعامل و هم‌افزایی خوبی که دربین دستگاه‌های اجرایی مرتبط وجود دارد امیدواریم ضریب کاهش حوادث جاده‌ای مطلوب و تا تحقق کامل شعار سفر بدون حادثه، پیشرفت نماید.

وی این مهم را منوط به آگاهی جمعی و بهره مندی کاربران جاده‌ای از سامانه‌های نوین ترافیکی، همچون سامانه تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها و برنامه‌های کاربردی مرتبط دانست و ادامه داد: به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند در سیستم‌های حمل و نقل جاده‌ای منجر به بهبود عملکرد، افزایش سطح ایمنی تردد، تسهیل ترافیک و در نهایت ارتقای سطح خدمات برای کاربران به ویژه رانندگان می‌گردد همانطور که طی ماه‌های گذشته به دلیل فعالیت سامانه‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت در سطح راه‌های استان، شاهد کاهش آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات بوده ایم.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به زائران گفت: باید در سه نقطه از ورودی شهر قم ایستگاه‌های هدایت مسافران، با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و اماکن اقامتی ایجاد شود.

سید امیر سامع با اشاره به کمبود پارکینگ در ایام تعطیلات نوروز درسطح شهر بیان کرد: لازم است از ظرفیت محوطه‌های عمومی اداره‌ها و مدرسه‌ها برای پارک خودروی مسافران استفاده شود تا با شلوغی معابر مواجه نشویم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم خاطرنشان کرد: سه نیاز اولیه زائران در ابتدای ورود به شهر؛ اطلاع رسانی درست، پارکینگ و اسکان است.

سامع تاکید کرد: به هیچ وجه نباید درایام تعطیلات نوروز شاهد استقرار کانکس در عوارضی آزادراه قم - تهران باشیم، چراکه این مساله موجب ایجاد گره ترافیکی در این نقطه شهر می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها