خبرهای داغ:
معاون فنی عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه تامین تجهیزات نکته بسیار مهمی در زمان بهره برداری مترو است، گفت: اگر تجهیزات لازم را بتوانیم تا پایان سال 98 تامین کنیم، فاز اول خط یک مترو تا سال 99به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۱۱۷۴۰۲
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، علیرضا قاری قرآن، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، در خصوص پروژ‌های عمرانی شهرداری قم عنوان کرد: سومین رمپ و لوپ پل ۹ دی تکمیل شد و آخرین رمپ و لوپ این پل نیز در سال آینده به بهره برداری می‌رسد؛ تمرکز خاصی روی این پروژه وجود دارد تا به طور کامل به اتمام برسد.

وی ادامه داد: پروژه بلوار کارگر دارای تملک سنگینی بود که بعد از چندین سال به نتیجه رسید و مسیر به بهره برداری رسید؛ تقاطع محور قدس با آیت الله بروجردی در حال تکمیل است و مراحل پایانی آن در حال انجام است و طی چند روز آینده به بره برداری می‌رسد و در یک مراسم قبل از عید نوروز، این پروژه‌ها به افتتاح رسمی می‌رسد.

بهره برداری تقاطع غیر همسطع ولیعصر تا شهریور ۹۸
معاون شهردار قم بیان کرد: بر اساس قراردادی که با پیمانکار برای پروژه پروژه غیر همسطح ولیعصر بسته شد، تا پایان شهریورماه زمان تحویل کل پروژه است و امیدواریم در همان زمان بندی پروژه تحویل شود؛ این پروژه به جهت دهانه عریض و روش اجرا از پروژه‌های خاص محسوب می‌شود و وجود ایستگاه مترو در این محل، پروژه را حساس‌تر کرده است.

وی اضافه کرد: سعی بر این است که بخش بسته شده میدان ولیعصر در همین سال بازگشایی شود و محور اصلی روگذر در اواخر بهار ۹۸ به بهره برداری می‌رسد و با اتمام پروژه، مشکلات ترافیکی در این منطقه مرتع خواهد شد.

قاری قرآن تصریح کرد: پل فردوسی و تقاطع آن با پیامبر اعظم، پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم فاز اول پروژه که زیرگذر اصلی است، در سال ۹۸ به بهره برداری برسد؛ با این پروژه محور بلوار فردوسی در مدار قرار می‌گیرد و از منقه شمال و جنوب، مناطق ۴،۵ و یک را به هم متصل می‌کند.

امتداد بلوار جمهوری تا میدان امام حسین (ع)، در دستور کار شهرداری است
وی گفت: یک از پروژه‌های شاخص در سال آینده، محور جمهوری ما بین میدان امام حسین (ع) تا خیابان یادگار امام است که برای این پروژه حدود ۲۰ میلیارد بودجه تعیین شده است و فاز دوم این پروژه، امتداد بلوار جمهوری تا بزرگراه امام علی (ع) است؛ این پروژه بسیار سنگین و بزرگ است، ولی بسیار موثر و تاثیر گذار خواهد بود و اتصال شمال به جنوب را برقرار می‌کند؛ با برنامه ریزی‌های انجام شده، فاز اول پروژه طبق پیش بینی‌ها ظرف دوسال به نتیجه می‌رسد.

معاون شهردار قم اظهار کرد: میزان حجم پروژه‌ها در سال ۹۷ که در ردیف بودجه پیش بینی شده است، ۷۱۰ پروژه بود؛ در سال ۹۶، ۷۰ درصد پروژه‌ها انجام شد، ولی در سال ۹۷ به دلیل مشکلات مالی، ۳۰ درصد پروژه‌ها، منجر به ختم پیمان شد که برخی از آنان مجدد به پیمانکار واگذار شده است.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش قیمت‌ها و گاهی چهاربرابر شدن قیمت آسفالت، در سال جاری سعی شد که مشکلات آسفالت در شهر رفع شود و میزان زیادی آسفالت در مناطق توزیع شد و این روند در سال آینده ادامه خواهد داشت، ولی با بودجه موجود، زمان ترمیم تمام آسفالت‌های شهر، طولانی‌تر می‌شود.

قاری قران خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، رویکرد پروژه‌های عمرانی شهرداری، سعی شده تا رویکرد سال‌های گذشته باشد و پروژه‌ها با سرعت خوبی پیش برود؛ در سال جاری برخی پروژه‌ها مانند ساخت ورزشگاه‌ها و پارکینگ‌ها مورد توجه بود و تصمیم بر این بود که در سال جاری تحویل داده شود، ولی به دلیل مشکلات مالی این اتفاق رخ نداد و به سال‌های آینده موکول شد.

احداث پارکینگ در زیر معابر پر تردد
وی گفت: در حاضر ۵ هزار پارکینگ خودرو در شهر وجود دارد که عمدتا به صورت روباز هستند و برنامه ریزی‌ها به این سمت است که پارکینگ‌ها به صورت مسقف و طبقاتی تبدیل شوند تا مشکلات پارکینگ در سطح شهر رفع شود؛ همچنین طبق طراحی‌های انجام شده، بنا است چند پارکینگ در زیر معابر اصلی شهر مانند میدان دستغیب احداث شود.

معاون شهردار قم در خصوص پروژه مترو قم عنوان کرد: بنا بود در پایان سال ۹۷، فاز اول پروزه مترو تکمیل شود، ولی به دلیل مشکلات، ۶۰ درصد پیشرفت تعهد ساختمانی داشته ایم و مابقی باید در سال ۹۸ انجام شود و قطعا انجام آن در سال جدید مورد توجه ویژه است.

وی افزود: در موضوع تجهیزات، ۱۱ بسته تجهیزاتی نیاز است که همه آن وابسته به خارج از کشور است؛ در موضوع تامین واگن، یک قرادادی در سال‌های گذشته بین ایران و چین برای تامین ۳۱۵ واگن برای شهر‌های اصفهان، تبریز و شیراز منعقد شد و منبع تامین آن از فروش نفت ایران به چین بود و بنا نبود شهرداری‌ها پولی پرداخت کنند.

قاری قرآن بیان کرد: طبق جلسه‌ای که در وزارت کشور داشتیم، پیشنهاد شد که ۲۵ درصد به این قرارداد اضافه شود و خوشبختانه با وجود سختی‌های زیاد، این موضوع به نتیجه رسید؛ طبق مناقصات انجام شده، قیمت تمام شده هر واگن برای تحویل در قم، ۱ ونیم میلیون یورو بود، ولی طبق قراردادی که در گذشته منعقد شده بود، قیمت هر واگن برای استان ۳۰۰ هزار یورو تمام می‌شد که منابع آن را نیز دولت تامین می‌کرد.

وی ادامه داد: با مذاکرات و تلاشی که مجموعه استان علی الخصوص ریاست مجلس انجام دادند، ۷ رام قطار برای قم تصویب شد و امیدواریم با مذاکرات، این تعداد افزایش پیدا کند و سهم بیشتری به قم اختصاص یابد؛ این تعداد رام برای استان قم تا ۴ الی ۵ سال بعد از بهره برداری مترو کفایت می‌کند.

معاون شهردار قم تصریح کرد: همچنین هفته گذشته، هزار تن ریل در بخش مترو پیاده شد و قرارداد ۳ هزارتن دیگر نیز بسته شده است و تا پایان سال این ریل‌ها نیز در محل پیاده سازی می‌شود و نیاز کل خط مترو با این تعداد تامین خواهد شد و نیاز به خرید ریل دیگری نیست.

وی اضافه کرد: در خرید تجهیزات سعی شده است که محصولاتی که توان تولید داخلی دارند، از داخل تامین شود که هم از تولید داخل حمایت شود و هم تامین آن‌ها راحت‌تر باشد؛ تامین تجهیزات نکته بسیار مهمی در زمان بهره برداری مترو است واگر تجهیزات لازم را بتوانیم تا پایان سال ۹۸ تامین کنیم، مترو تا سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

با شرایط موجود، امکان احداث خط ۲ مترو وجود ندارد
قاری قرآن اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، فاز دو خط یک مترو بعد از فاز یک دنبال می‌شود و نمی‌توان همزمان هر دو فاز را پیش برد؛ همچنن وضعیت خط دو مترو نیز به همین شکل است و ابتدا باید برای این پروژه تامین بودجه شود و سپس وارد مرحله اجرایی شود و با شرایط موجود امکان اجرای خط ۲ مترو قم وجود ندارد.

پروژه مونوریل همچنان بلا تکلیف
وی با اشاره به پروژه مونوریل و بیان اینکه اتفاق خاصی نببت به گذشته در این پروژه رخ نداده است، گفت: تصمیم از سه سال قبل بر این بود که فاز اول پروژه در مسیر ۴.۷ کیلومتر تکمیل شود؛ ولی در شورای شهر تصمیم گرفته شد که شهرداری در این پروژه هزینه‌ای را صرف نکند و این تصمیم منافات حقوقی داشت و در هر صورت شهرداری زیان می‌کرد؛ اکنون به دنبال راهی هستیم که زیان کمتری برای شهرداری داشته باشد.

معاون شهردار قم خاطرنشان کرد: بنا است فردا استاندار قم از پروژه مونوریل بازدید داشته باشد و سپس یک جلسه با نمایندگان مجلس برگزار می‌شود تا تکلیف این پروژه مشخص شود؛ باید در جلسه تصمیم گرفته شود که با چه هزینه‌ای و چه زمانی این پروژه تکیل شود و در حال حاضر این پروژه بلاتکلیف است.

ستون‌های مونوریل بعد از حرم مطهر بلا استفاده است و باید جمع آوری شود
وی افزود: همچنین باید یک تصمیم گیری جدی در خصوص ستون‌های مونوریل در بعد از حرم مطهر گرفته شود و به نظر می‌رسد وجود آن‌ها ثمره‌ای نخواهد داشت و با اختصاص یک بودجه باید این ستون‌ها جمع آوری شود.
ارسال نظرات