رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهمیت رسانه در بین مردم گفت: ما مجموعه‌ای از بسته‌های آموزشی را در حوزه رسانه، برای جامعه بیش از 2 میلیون نفری اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تهیه کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۱۱۷۴۱۲
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا  ارزانی» در برنامه «ترنج» شبکه رادیویی گفت‌و‌گو در پاسخ به سوالی درباره علت نفوذ رسانه‌ها در ایران، گفت: در هر زمانی، رسانه ها وجود داشتند و امروز نیز در زمان ما رسانه های متعدد وجود دارد و یکی از پناهگاه‌های مردم، همین رسانه است. البته هر انسانی به هر رسانه ای، اعتماد نمی کند بلکه حالت موزائیکی وجود دارد؛ به این معنا که افراد از میان خبرهای مختلف، برخی اخبار را انتخاب می کنند و برخی را نیز برنمی گزینند.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه، درباره چرایی دیرباوری مردم ما به رسانه های داخلی، اظهار کرد: شاید مدل ورودمان در عرصه رسانه، حرفه ای نیست.

 وی با اشاره به چهار حوزه تبلیغ، اقناع، سبک سازی و سیره سازی، خاطرنشان کرد: در حوزه تبلیغ، فقط بیان موضوعی، مطرح است، اما آیا رسانه ما به صورت یک طرفه در حوزه تبلیغ، عمل می کند یا خیر؟ اقناع به این معنا است که در ذهن مخاطب تاثیر بگذاریم. در سبک سازی نیز به جای بیان مستقیم این پیام به مخاطب که، این کار  را انجام دهد یا ندهد، باید یک مدل را ترویج کرد.

 ارزانی گفت: برای نمونه آیا پوششی که امروزه در جامعه ما متداول است، مورد پذیرش جامعه ایرانی ما است؟ اگر کسی مدل خاصی از پوشش را انتخاب می کند، به این معنا نیست که با اسلام، عناد دارد. من با برخی از این افراد آشنا هستم و می دانم که مشکل، در ارائه مدل درست به آنان است.

 وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از دو میلیون و ٥٠ هزار نفر در کانون های فرهنگی هنری مساجد و همچنین فعالیت بیش از ٢٤ هزار کانون فرهنگی هنری مسجدی در دورترین نقاط کشور و در دل مساجد، خاطرنشان کرد: من عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و باید بگویم که بزگترین دستاورد دکتر سیدعباس صالحی؛ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد آرامش در جامعه است. به جای برانگیختن احساسات، باید تفکر را به میدان آورد و ما این رویکرد را در حوزه مساجد به کار برده ایم.

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه ریزی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه رسانه، تصریح کرد: ما مجموعه ای از بسته های آموزشی را در حوزه رسانه، برای جامعه بیش از دو میلیون نفری کانون های فرهنگی هنری مساجد تهیه کرده ایم.

 وی افزود: از سوی دیگر، در حالی که در گذشته، تعدادی کتاب از تهران برای سراسر کشور ارسال می شدند، ما سامانه ای را ایجاد کرده ایم که افراد در هر نقطه ای از کشور می توانند بنابر اقتضائات بومی و محلی شان، کتاب های مورد نیازشان را انتخاب کنند.

 ارزانی درباره نقش شاخص های مختلف در حوزه فرهنگ و مساجد، گفت: فرض بفرمائید، یک وقت، تئاتری لاکچری است و بهای بلیط آن، ٢٠٠ هزار تومان است و از سوی دیگر، تئاتری هم هست که هشت هزار تومانی است. باید تلاش شود همه آحاد جامعه در صورتی که از شاخص های دینی خارج نشوند، فعالیت کنند و بتوانند انواع مختلف تئاتر را مشاهده کنند. بنابراین باید شاخص ها را مطرح کرد تا تئاترهای مختلف در جامعه امکان نمایش داشته باشند.

 اسلام در زمینه انفاق نیز رویه اعتدال را مطرح می‌کند

وی ادامه داد: فقه ما فردی نیست، بلکه فقه جمعی است عرف، یکی از ملاک های اسلام در وضع مقررات است. جالب است بدانیم که اسلام در زمینه انفاق نیز راه اعتدال را مطرح می کند باید این رویکرد در جامعه گسترش یابد.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پاسخ به سوالی درباره حضور پررنگ مردم در برخی از مساجد و حضور کم شمار آنان در بعضی دیگر از مساجد کشورمان، اظهار کرد: بخشی از این وضعیت، به عملکرد امام جماعت، کانون فرهنگی  هنری، خادم و بسیج مساجد مربوط است. تجربه من از حضور در مساجد ٥٠ کشور دنیا نشان می دهد، هر وقت امام جماعت مسجدی، خوش رفتار باشد، مردم از آن مسجد استقبال خوبی می کنند.

 سبک‌سازی، یکی از مهم‌ترین مدل‌های تبلیغ است

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در حوزه سبک سازی، خاطرنشان کرد: سبک سازی، یکی از مهم ترین مدل های تبلیغ است. ما در زمینه مصرف گرایی نباید بگوئیم، فلان کار را بکنید یا بهمان کار را نکنید، بلکه باید الگوهای مختلف، ارائه کنیم.

 ارزانی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام درباره ملاک رفتار و عمل انسان ها در جامعه، گفت: آدم ها فرق می کنند، مثلا فردی که در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمده است، اگر ماشین چند صد میلیونی سوار شود، شاید کسی به او خرده نگیرد و بگویند او از کودکی با این فرهنگ بزرگ شده است، ولی اگر برای مثال، یک روحانی، سوار چنین ماشینی شود، موجب تعجب دیگران می شود. در واقع، عرف متشرعه باید ملاک عمل ما باشد.

 وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ: مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید» خاطرنشان کرد: فرض بفرمائید یک استاد دانشگاه با پوشش اسلامی در کلاس درس حاضر شود، وی با چنین عملکردی، شاگردانش را به رعایت پوشش مناسب دعوت می کند بدون آنکه در این زمینه، سخنی گفته باشد، بنابراین باید در همه زمینه ها از جمله در زمینه پوشش، الگو ارائه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات