خبرهای داغ:
دانشمندان شرکت دانش بنیان آراد شنوا برای اولین بار در جهان با پیدا کردن آنزیمها و کشف رابطه معنادار آنها با سیستم های صدا و ارتعاشات گامی رو به جلو و بسیار موثر برداشته و با افتخار اعلام کردند: گام بعدی تهیه واکسن بیماریهای آکوستیک تروما است، این چیزی دور از انتظار نیست، و تحول بزرگی در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد، از دیگر مواهب این دستاورد کشف آزمایشی است که استفاده از دستگاههای گرانقیمت الکتروفیزیولوژیک که ارز بری بسیار بالایی هم دارد را منتفی می کند.
کد خبر: ۹۱۱۷۷۸۷
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
پیدا کردن آنزیمها و کشف رابطه معنادار آنها با سیستم های صدا و ارتعاشات/ تهیه واکسن بیماریهای آکوستیک تروما نزدیک است 

 به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اصفهان، دانشمندان شرکت دانش بنیان آراد شنوا برای اولین بار در جهان با پیدا کردن آنزیمها و کشف رابطه معنادار آنها با سیستم های صدا و ارتعاشات گامی رو به جلو و بسیار موثر برداشته و با افتخار اعلام کردند: گام بعدی تهیه واکسن بیماریهای آکوستیک تروما است، این چیزی دور از انتظار نیست، و تحول بزرگی در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد، از دیگر مواهب این دستاورد کشف آزمایشی است که استفاده از دستگاههای گرانقیمت الکتروفیزیولوژیک که ارز بری بسیار بالایی هم دارد را منتفی می کند.

مهدی شفائی فر فارغ التحصیل مهندسی پزشکی بیوالکترونیک در گفتگو با سرویس خبری بسیج علمی ، اظهار داشت: شرکت دانش بنیان آراد شنوا متشکل از گروه علمی رشته های مهندسی پزشکی بیوالکترونیک،مهندسی پزشکی بیومتریال، مهندسی مواد، متخصصین و جراحان گوش و حلق و بینی، بهداشت حرفه ای و HSE بوده و تنها بر روی زمینه تخصصی مهندسی صدا و ارتعاشات و تاثیرات آن روی بدن کار می کنند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان آراد شنوا با بیان این که این گروه در سال 1393 موفق به اختراع و ساخت و تجاری سازی گوش سوم و یا محافظ گوش آکوستیک شدند، افزود: در واقع اختراع محصول دانش بنیانی گوش سوم یک ایرمولد بوده که درون این ایرمولد یک فیلتراسیون کلونهای هم شیب فضایی را به منظور پیدا کردن مرکز ثقل آنها و توانایی جذب اصوات در فراکانسهای مختلف بصورت تفکیکی طراحی کردیم که بتوانیم تقلیل صدا را بصورت مهندسی در فرکانسهای مورد نظرمان اعمال کنیم.

فریبا کارون کیانی کارشناس ارشد بیوشیمی، خاطرنشان کرد: این فرکانسها، فرکانسهایی هستند که به پرده تمپان گوش برخورد می کنند و جزو فرکانسهای هوایی بوده و می توانند بر روی پرده تمپان و سیستم شنوایی انسان تاثیر بگذارند و اثرات مخربی داشته باشند.

 وی بیان کرد: این سیستم فیلتراسیون را طوری طراحی کردیم که قادر است ماهیت امواج وایبر آکوستیک آنها را بگیرد و بخاطر این که امواج وایبر آکوستیک 80 درصد بیماریهای آکوستیک ترومایی را شامل می شود می تواند برای عدم آسیب رسیدن به گوش کارکنان مراکز صنعتی کمک شایانی داشته باشد.

این کارشناس ارشد بیوشیمی، خاطرنشان کرد: گوش سوم و یا محافظ گوش آکوستیک توانست تمامی تاییده ها را اخذ کند و الان در بخش وسیعی از صنایع ایران مورد استفاده  قرار گرفته و برپایه آزمایشاتی که انجام شده کارایی خیلی خوبی داشته است.

کارون کیانی، با بیان این که آزمایشاتی در سطح ایران و حتی در سطح بین الملل و در معتبرترین آزمایشگاهها و دانشگاههای علمی پژوهشی دنیا در رابطه با صدا و ارتعاشات معمول است و انجام می شود، اینها آزمایشات الکتروفیزیولوژیکی است که برای تست و تایید وسایل حفاظت فردی  بویژه حفاظت شنوایی انجام می شود، گفت: نکته قابل توجه این است که اینها تاییده های خاص خودش را دارد و اگر بتواند آن استانداردها را تحمل بکند می تواند آن را پاس کند.

بیوشیمیست این شرکت، افزود: شرکت آراد شنوا تنها روی زمینه تخصصی مهندسی صدا و ارتعاشات و تاثیرات آن روی بدن کار می کنند، محققان این شرکت علاوه بر موفقیت در اختراع، ساخت و فروش گوش سوم یا  محافظ گوش آکوستیک، این بار موفقیت بزرگی را به دست آورده اند، این دستاورد مورد آزمایش قرار گرفته و تاثیر آن روی بدن انسان، گیاهان و حیوانات است.

وی در رابطه با محصول دوم این شرکت، تصریح کرد: آزمایشاتی روی وسایل حفاظت شنوایی انجام می شود، اینها آزمایشات الکتروفیزولوژیک است.

کارون چیانی ادامه داد: در واقع قانون اداره کار در دنیا مثل سازمانهای ایمنی بهداشت امریکا، اوشانا، یوش و اروپایی ها الزام دارند که افراد از این محافظتهای گوش استفاده کنند.

این کارشناس ارشد بیوشیمی با بیان این که استفاده از محافظتهای گوش به خاطر حفاظت شنوایی فرد بوده، اظهار داشت: طبق این قوانین در محل کار و در هشت ساعت کاری، سرو صدا و ارتعاشات باید زیر 85 دسی بل باشد که فرد به بیماری آکوستیک تروما مبتلا نشود.

دکتر مسعود کشاورز جراح و متخصص بیماریهای گوش و حلق و بینی، اظهار داشت: درواقع آکوستیک تروما، بیماریهایی هستند که در اثر صدا و ارتعاشات خارج از استاندارد شنوایی که در صنعت و محل کار فرد به آن وارد می شود، اتفاق می افتد و فرد را در بخشهای عصبی شنوایی، کلیوی، قلبی و حتی ریوی، و همچنین با تاثیری که در تخمک گذاری خانمها و اسپرم سازی آقایان و کلا اندامکهای جنسی آنها  دارد و بصورت علمی هم اثبات شده است،فرد را دچار مشکل می کند.

شفائی فر  ادامه داد: در بخشهای مختلف با همکاری و نظر اساتید دانشگاهها تحقیق کردیم و با توجه به پیشنهاداتی که داشتند تصمیم گرفته شد روی افرادی که از گوش سوم برای حفاظت شنوایی استفاده کرده بودند آزمایشاتی انجام  شود به این منظور که تاثیر سر و صدا و ارتعاشات را روی بقیه اندامکهای بدن آنها مورد مطالعه قرار دهیم.

کارون کیانی تصریح کرد: آزمایش بیوشیمی از خون این افراد توصیه شد، بر همین اساس نمونه خون کسانی که محافظ گوش آکوستیک و همچنین محصولاتی که قبلا وجود داشتند و کارگران صنایع در حین کار استفاده می کردند، تهیه شد.

وی بیان کرد: روی نمونهای خون تهیه شده آزمایش بیوشیمیایی انجام گرفت و هدف از انجام آزمایش بیوشیمی این بود که می خواستیم تغییرات آنزیمها و آنتی اکسیدانها خون کسانی که از محصولات مختلف استفاده می کنند را روی بدن آنها تست کنیم و ببینیم که چه اتفاقی افتاده در واقع رابطه ای بین صدا و ارتعاشات خارج از استانداردهای شنوایی وجود دارد و تاثیر صدا و ارتعاشات روی آنزیمهای مختلف بدن به چه صورت است آیا رابطه ای وجود دارد یا نه.

این کارشناس بیوشیمی با تصریح این که پیدا کردن این آنزیمها و کشف رابطه معنادار آنها با سیستمهای صدا و ارتعاشات مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: چندین آنزیم که آنزیمهای معروفی در بدن بودند متاثر از صداها و ارتعاشات خارج از استاندردهای شنوایی روی گوش انسان حتی روی سیستم رشد گیاهان و سیستم اندامکهای حیوانات من جمله موش و خوکچه هندی بودند.

 کارون کیانی گفت: این آزمایشات را انجام دادیم خوشبختانه توانستیم رابطه 5 آنزیم را با فاکتورهای صدا و ارتعاشات خارج از استاندارد شنوایی و تاثیرات آنها در دوز مصرفی در خون و سلولهای بدن را پیدا کنیم ارتباط معنا دار آنها را با انواع حفاظهای شنوایی و رابطه مستقیم داشتن یا نداشتن آنها را بتوانیم متوجه شویم.

وی ادامه داد: همگرایی و واگرایی آنزیمها نسبت به صدا و ارتعاشات خارج استاندارد شنوایی و در محدوده استاندارد شنوایی را  توانستیم پیدا کنیم و دوز آن را ثابت و از آن دفاع کنیم که خوشبختانه مورد تایید اساتید و دانشگاه قرار گرفت و با نمره کامل این دانشنامه به پایان رسید.

کارون کیانی، خبر داد: الان برای اولین بار در جهان تاکید می کنم برای اولین بار در جهان ما این رابطه را در مرکز تحقیقات سلول بنیادی دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان کشف کردیم و به خودمان می بالیم.

وی با تصریح این که پیدا کردن این آنزیمها و کشف رابطه معنادار آنها با سیستم های صدا و ارتعاشات می تواند گام رو به جلو و بسیار موثری در زمینه شنوایی و رابطه آن با صدا و ارتعاشات خارج از استاندارد باشد، با افتخار خبرداد: شاید گام بعدی تهیه واکسن بیماریهای آکوستیک تروما باشد و این چیزی دور از انتظار نیست.

 

آزمایش جدیدی برای تست وسایل حفاظت شنوایی کشف شد

کارون کیانی، با اذعان به این که این آزمایش مواهب بسیار ارزشمند دیگری هم دارد، افزود: متاسفانه محصولات ایمنی شنوایی و دریافت وسایلی که در این حوزه می توانند محصولات ایمنی شنوایی را تست کنند تحت تاثیر تحریم ها و بهانه های واهی قرارگرفته بهانه هایی مبنی بر این که از وسایل می توان در صنایع نظامی استفاده کرد، و بدین جهت دچار مشکل جدی در عدم وجود این دستگاههای تست الکتروفیزیولوژیک هستیم.

 وی گفت: پیدا کردن رابطه آنزیمها که این آنزیمها در داخل خود دانشگاه ساخته می شود، توسط محققین ما ساخته می شود و شده است می تواند آزمایش جدیدی برای تست وسایل حفاظت شنوایی باشد که تماما مختص به شرکت آراد و دانشگاه است و  انجام می شود.

پرفسور هاشم نیری از اساتید برجسته و بنام رشته بیوشیمی ایران، تاکید کرد: چنین آزمایشی تا الان در دنیا انجام نشده و تاثیرات آن را نمی دانستند الان که ما تاثیرات رابطه معنادارآنزیمهای شنوایی را با صدا و ارتعاشات خارج از محدوده های شنوایی می دانیم می توانیم مابقی وسایل حفاظت شنوایی را به همین صورت تست کنیم تاثیرات آن را روی بدن بفهمیم و بدانیم که آن حفاظ شنوایی که به کشورمان وارد می شود برای کارکنان و کارگران بخش صنعتی ما مفید هستند یا نه.

 

آزمایش جدید محققان ایرانی استفاده از دستگاههای گرانقیمت الکتروفیزیولوژیک را منتفی می کند

پرفسور نیری خبرداد: در واقع این آزمایشی است که استفاده از دستگاههای گرانقیمت الکتروفیزیولوژیکی که از خارج کشور با هزاران دلار و شاید  صدها هزار دلار به کشور وارد می شود را منتفی می کند و دیگر احتیاجی به وجود آن دستگاهها نیست.

کارون کیانی تاکید کرد: حتی خیلی خیلی به مراتب دقیق تر می توانیم با آزمایشی که می دهیم این مشکلات را تشخیص داده و دیگر احتیاجی به آن دستگاهها نداشته باشیم.

وی گفت: کشف این آزمایش جدید، افتخاری  است که محقق بیوشیمی گروه ما سرکار خانم دکتر کارون کیانی در دانشگاه فلاورجان قسمت سلولهای بنیادی انجام دادند.

 

این کارشناس ارشد بیوشیمی، افزود: تبریک می گویم به مردم ایران که چنین مهندسین و نخبگانی دارند که می توانند کاری انجام بدهند که هنوز در دنیا انجام نشده است و واقعا توانایی آن را هم شاید نداشتند حالا ما توانایی آن را داریم اولین کشور در دنیا هستیم که توانایی این آزمایش را داریم.

کارون کیانی، تصریح کرد: در واقع توانایی محاسبات فرمولهای پیچیده آزمایشهای بیوشیمی را داریم برای اولین بار در دنیا انجام شده و تبریک می گوییم به گروه آراد شنوا که با پشتکار توانستند این آزمایش را به سرانجام برسانند و امیدوارم اولا بواسطه راه همواری که با این آزمایشات برای تهیه واکسن بیماریهای آکوستیک ترومایی ایجاد شد بتوانیم کمک شایانی به کارگران میهن مان ایران بکنیم.

این کارشناس ارشد بیوشیمی، بیان کرد: با وجود کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد تلاش می کنیم که تمام دستگاهها، تجهیزات و ادواتی که برای  این آزمایشات  استفاده می شود  را با کمک مهندسین پزشکی خودمان  بسازیم  البته الان هم در سطح آزمایشگاهی  ساخته ایم، امیدواریم در سطح انبوه بتوانیم  تولید کنیم و کشورمان را بی نیاز کنیم از واردات دستگاههای مشابه که اتفاقا دقت آنها هم  در برابر این آزمایش فوق العاده کمتر است ولی این آزمایش خطای میل به صفر دارد.

شفائی فر با بیان این که گروه آراد شنوا هزینه این مطالعات را بدوش کشید، افزود: این دستاورد مرهون زحمات شبانه روزی آقای دکتر کشاورز جراح و فوق تخصص گوش و حلق و بینی و بچه های لابراتوار آراد شنوا مهندسین پزشکی بیوشیمی، بیوفیزیک بوده، همچنین خانم دکتر فریبا کارون کیانی بار محاسباتی این آزمایشات که بسیار سنگین بود را بدوش کشیدند، و شاید در صورت عدم وجود راهنمایی های آقای پرفسور نیری انجام این آزمایشات با این دقت امکان پذیر نبود و این تست هرگز انجام نمی شد، و به نوبه خودم از همه اعضای گروه تشکر می کنم.

 

همکاری شجاعانه صاحبان صنایع ریسندگی و بافندگی اصفهان

این فارغ التحصیل مهندسی پزشکی بیوالکترونیک، تاکید کرد: تشکر خاص و مخصوصی هم داریم از صاحبان صنایع ریسندگی و بافندگی اصفهان بویژه حاج مصطفی کشانی و گروه آنها در شهرک صنعتی مورچه خورت و کارگران زیر مجموعه ایشان که واقعا شجاعانه نمونه خون خودشان را در اختیار ما قرار دادند.

شفائی فر خاطرنشان کرد: این آزمایش بصورت واقعی معلوم می کرد که این کارگرها آسیب دیده اند یا نه و ممکن بود در صورت آسیب دیدن این کارگرها تبعات خیلی سنگین مالی برای صاحبان این صنایع داشته باشد.

وی گفت: صاحبان این صنایع با خلوص نیت با دلسوزی که برای کارگرانشان داشتند و کما کان دارند و واقعا جهادی که در رابطه با ایجاد اشتغال انجام می دهند ثابت کردند که شجاعانه حاضرند برای مردم کشورشان و از جمله اصفهانی های عزیر از دل و جان مایه بگذارند و با این شرکت همکاری خیلی صادقانه ای هم در گرفتن نمونه های خون از کارکنان داشتند.

شفائی فر یادآورشد: فکر نمی کنم در تمام صاحبان صنایع شجاعتی وجود داشته باشد که در صاحبان صنایع اصفهان بویژه حاج آقا کشانی که نزدیک 4 تا 5 هزار کارگر را در مجموعه دارند و ایجاد اشتغال کردند و الان  خوشبختانه بهترین وسایل حفاظت فردی را در زمینهHSE  و بهداشت حرفه ای تهیه می کنند، وجود داشته باشد.

 

گروه علمی آراد شنوا

وی در معرفی گروه علمی آراد شنوا، گفت: گروه علمی ما دکتر مسعود کشاورزی فوق تخصص و جراح گوش و حلق و بینی، مهندس کفعمی مدیر فروش، مهندس ابوطالبیان مهندسی پزشکی بیومکانیک، مهندس حجبری مهندسی مواد لابراتوریست گروه، مهندس شاه علی مهندسی پزشکی بیوالکتریک، مهندس عسکری مهندسی پزشکی بیومتریالیست، خانم دکتر فریبا کارون کیانی بیوشیمیت، مهندس حیدری مهندسی پزشکی، مهندس صیام پور بهداشت حرفه ای و مهندس کاشی هستند.

ارسال نظرات