خبرهای داغ:
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: شهربازی میدان ۷۲ تن این شهر تغییر کاربری پیدا نمی کند و شهردار دستور راه اندازی و احداث یک شهربازی جدید با تجهیزات استاندارد را در این مکان صادر کرده است.
کد خبر: ۹۱۱۷۸۳۳
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، پیام جوادیان روز سه شنبه اظهار داشت: یکی از انتقاد‌های درست و منطقی شهروندان از مدیریت شهری، نبود شهربازی در قم است.

وی با اذعان به اینکه قم به جای پیشرفت در زمینه احداث شهربازی، پسرفت داشته است، بیان داشت: باغ سالاریه که یکی از شهربازی‌های قم به شمار می‌آمد، در حال حاضر به یکی از نقاط مبهم تبدیل شده است.

باغ و پارک سالاریه از جمله مکان‌های تفریحی مردم قم بود که از حدود سه دهه گذشته به منظور تاسیس مراکز مختلف از دسترس مردم خارج شد.

وی با اشاره به شهربازی ۷۲ تن تصریح کرد: این شهربازی که به موسسه کوثر از موسسه‌های زیر مجموعه و وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شده بود، قرارداد آن در آبان سال ۹۶ به پایان رسید.

جوادیان با بیان اینکه شهرداری برای تمدید قرارداد، چند شرط از جمله استانداردسازی وسایل و تجهیزات و همچنین بازسازی محوطه و فضای سبز آن را تعیین کرد، افزود: موسسه مذکور تمایلی به این کار نداشت، از این رو پس از دریافت ۲۵ میلیارد ریال هزینه مستحدثات و انشعابات، این محل را تخلیه کرد.

وی یادآور شد: پیشنهاد‌های مختلفی برای تعیین کاربری آن مطرح و قرار بود که به پایانه مسافربری تبدیل شود، ولی در نهایت، کاربری آن همان شهربازی اعلام شد.

جوادیان ادامه داد: موضوع انتخاب سرمایه گذار از طریق اداره سرمایه گذاری و جذب مشارکت‌های شهرداری در حال انجام است و شهردار نیز دستور داده هر چه سریعتر یک شهربازی جدید احداث شود.

شهربازی ۷۲ تن که در سال ۱۳۶۵ به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شده بود، بعد از پایان قرارداد، تعطیل و از دسترس مردم و مسافران خارج شد.
 
 طرح‌های مهم شهرداری قم برای افزایش سرانه فضای سبز

وی همچنین با اشاره به اینکه احداث آکواریوم و تلکابین توسط واحد سرمایه گذاری شهرداری دنبال می‌شود، افزود: به دلیل نوسانات شدید ارزی و وارداتی بودن اکثر لوازم‌های آنها، دو یا سه شرکت اظهار تمایل داشتند، ولی انصراف دادند.

جوادیان همچنین با اشاره به شهربازی بوستان علوی گفت: بستر اجرای این طرح بیش از سایر طرح‌های شهربازی قم فراهم است، فراخوان مناقصه انجام شده و سه شرکت بزرگ برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند و با توجه به فراهم بودن بستر‌های لازم تا ۶ ماه دیگر شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

جوادیان گفت: این مجموعه شامل محوطه و یک سالن یک هزار متری برای بازی‌های رایانه‌ای است، که دستگاه‌ها و تجهیزات باید در آن نصب شود.

وی با اشاره به دیگر طرح‌های سازمان پارک‌های شهرداری، احداث پارک کوهستانی یک هزار هکتاری جنوب شهر قم را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: این طرح از بوستان کوثر در میدان مفید آغاز می‌شود و تا کوه دو برادران در جمکران امتداد دارد.

وی افزود: مطالعات این طرح در پایان سال ۹۵ انجام و در بودجه امسال شهرداری قم ۲۵۰ میلیارد ریال و در بودجه سال ۹۸ نیز ۳۵۰ میلیارد ریال برای آن پیش بینی شده و درصدد هستیم بخشی از بودجه‌های ملی و استانی را جذب کرده تا با آماده کردن زیرساخت ها، شرایط مشارکت و ورود بخش خصوصی را هموار کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، زمان افتتاح فاز نخست این پارک یک هزار هکتاری را پایان سال ۹۸ اعلام کرد.

وی همچنین تصفیه خانه ثانویه سازمان پارک‌ها و فضای قم را از دیگر طرح‌های سازمان پارک‌ها برشمرد و بیان داشت: برغم برخی از مشکل‌ها که در ورود برخی تجهیزات داشتیم، حدود ۲۰ روز پیش بهره برداری اولیه این طرح انجام شد.
وی اضافه کرد: تصفیه خانه مذکور این قابلیت را دارد که در هر ثانیه ۳۰ لیتر پساب آلوده را به آب پاکیزه، شفاف و استاندارد و به دور از هر گونه بار انگلی و آلودگی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه هجدهم اسفندماه راه اندازی می‌شود، افزود: اکنون در مرحله آب گیری هستیم و با این کار بخش عمده‌ای از آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز تامین می‌شود.

وی گفت: فاز دوم این طرح شامل تصفیه پساب در ۲۰۰ ثانیه نیز هم اکنون مراحل مطالعاتی خود را طی می‌کند و سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

‌وی با بیان اینکه برای ایجاد این تصفیه خانه از سال ۹۴ تاکنون هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است، افزود: قم پس از اصفهان دومین شهر کشور است که پساب صنعتی برای آبیاری فضای سبز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوادیان همچنین با اشاره به کاشت بیش از پنج میلیون شاخه گل فصلی در سال ۹۷ در سطح شهر قم گفت: بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه آن در مرکز تولید شهرداری واقع در بوستان غدیر تولید شده و یک میلیون شاخه آن را نیز خریداری کردیم.

وی با اشاره به کاشت ۲۱۰ هزار اصله درخت و یک میلیون اصله درختچه در سال جاری در قم خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های شاخص سازمان پارک‌ها در سطح شهر، احداث ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ متر معادل ۱۰۹ کیلومتر فضای سبز حاشیه معابر است.

وی بیان کرد: مساحت باغچه‌های ایجاد شده در معابر قم در سال جاری ۸۲ هزار کیلومتر بوده که امیدواریم تا پایان سال به ۱۰۰ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند.


وی با تاکید بر اینکه هیچ معبر و خیابانی در قم بدون فضای سبز وجود نخواهد داشت، افزود: پس از معابر برای ایجاد فضای سبز در کوچه‌های هشت متری نیز برنامه‌های خوبی را در در دستور کار داریم.

وی افزود: طرح مطالعاتی شناسایی گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی قم در حال انجام است و در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ بیش از ۷۵ گونه درختی و درختچه‌ای متناسب با آب و هوای این شهر و همچنین مقاوم در برابر آلودگی‌های زیست محیطی در اختیار می‌باشد.

جوادیان با بیان اینکه در سال ۹۴ تعداد کل بوستان‌ها و پارک شهری قم ۲۷۷ مورد بوده است، افزود: این تعداد تا پایان بهمن ماه سال جاری به ۳۵۰ پارک شهری رسیده است.

وی سرانه عرصه‌های فضای سبز اکولوژیکی و موجود در محدوده شهر قم را ۲۲ متر مربع دانست و بیان کرد: سرانه فضای سبزی که تحت مدیریت شهرداری در مناطق هشت گانه است ۱۹.۳۹ متر مربع می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: این آمار در سال ۹۴ حدود ۱۵.۶۱ متر مربع بوده است.

وی با بیان اینکه قم از نظر وجود فضای سبز شهری در بین هشت کلانشهر کشور رتبه چهارم را دارد، گفت: سرانه فضای سبز جنگلی در سال ۹۴ به ازای هر شهروند قمی ۱۲ متر مربع بوده و این رقم در پایان بهمن ماه گذشته به ۱۵.۳ متر مربع افزایش یافته است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها