خبرهای داغ:
مدیریت جدید شهری تهران معقتد است که برای ارائه خدمات در شهر چاره ای جز افزایش قیمت ها ندارد و قیمت برخی خدمات همانند بهشت زهرا هم سال آینده افزایش می یابد.
کد خبر: ۹۱۱۸۰۵۲
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها در خیابان بهشت اعضای شورا مشغول بالا و پایین کردن میلیاردی اعتبارات برای اداره شهر تهران در سال آینده هستند و هر کس سنگ حوزه مربوطه خود را به سینه می زند.

برخی خوشحال از افزایش بودجه در حوزه ها و برخی ناراحت از کاهش بودجه بخش مربوطه خود هستند. اما در این بین اعضا برای زندگی بیش از ۸ میلیون شهروند تهرانی در حال تصمیم گیری هستند و هر روز هم قیمت ها را بالاتر می برند و معتقدند که شهر اوضاع خوبی ندارد و مردم باید هزینه را بپردازند.

 

مٌردن هم گران شد

 

شورای شهر تهران ۲۰ درصد بهای خدمات شهری (از جمله خدماتی که در بحث اتوبوس مترو و بهشت زهرا انجام شده) در سال ۹۸ را افزایش داد.

سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران که بارها تاکید کرده مردم باید هزینه ها زندگی در شهر را پرداخت کنند، گفت: ما هیچ خدماتی نداریم که درآمد و هزینه‌شان تراز باشد به عنوان مثال به خدماتی که در بهشت زهرا ارائه می‌شود می‌توان اشاره کرد و برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت ما چاره‌ای جز افزایش قیمت خدمات شهری در سال آینده نداشتیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در صورتی که ما افزایش ۲۰ درصدی خدمات را در سال آینده در نظر نمی‌گرفتیم باید به سمت کاهش خدمات و یا کاهش کیفیت آنها حرکت می‌کردیم که قاعدتاً این موضوع منطقی نبود و به همین دلیل ما چاره‌ای جز افزایش بهای خدمات در سال آینده نداریم.

 

قبلاً گفتم قیمت بلیت مترو ۱۰ هزار تومان حالا می گویم ۱۱ هزار تومان

 

وی با بیان اینکه قیمت واقعی بلیت مترو ۱۱ هزار تومان است البته من در مصاحبه‌های قبلی رقم بلیت مترو را ۱۰ هزار تومان اعلام کردم ولی با کار کارشناسی که با شهرداری تهران صورت گرفته قیمت واقعی بلیت مترو ۱۱ هزار تومان شده است.

 

چقدر به مردم فشار بیاوریم / اگر پول نداریم مشکل ماست

 

افزایش بهای خدمات در سال آینده داد برخی از اعضای شورای شهر را در آورد تا جایی که احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: تا چه قدر می‌توانیم با عنوان اینکه اعتبار نداریم و یا هزینه‌ها زیاد است فشار به مردم بیاوریم بعضاً مطرح می‌شود سال آینده تا ۵۰ درصد تورم افزایش خواهد یافت و در حال حاضر نیز افزایش حقوق و دستمزد ۲۰ درصد بوده است. ما چه نوع خدماتی قرار است از نظر کیفی و کمی به شهروندان ارائه بدهیم.ما اگر پول نداریم باید راهی برای آن پیدا کنیم و این اشکال اول ما است.

 

یک بار نرخ ها را افزایش دهیم

 

برخی شورایی ها معتقدند که با یک بار افزایش؛ هزینه در شورا و شهرداری کمتر می شود. بهاره آروین عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این باره گفت: ما در طول سال افزایش بهای خدمات خواهیم داشت و در طول سال هم خبری از شورا بیرون می‌آید نشان از این می‌دهد که یک نرخی را افزایش می‌دهیم و هیأت تطبیق فرمانداری تهران نیز هزینه‌های بیشتر از نرخ تورم را مخالفت خواهد کرد و بیشتر از آن به صلاح شهر نیست. در حال حاضر نیز حقوق کارکنان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

آروین ادامه داد: بعضی از نرخ‌ها نیز چندین سال است که افزایش نیافته است و اگر یک بار در سال تعرفه‌ها را افزایش دهیم هزینه‌ها در شورا و شهرداری نیز کمتر می‌شود.

 

چراغ سبز مدیریت شهری برای افزایش نرخ اتوبوس و تاکسی

سال آینده نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس هم افزایش می یابد و همچنین گفته شده که این افزایش متناسب با نرخ تورم خواهد بود البته هنوز عدد رسمی در این زمینه اعلام نشده است.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده خبر داد و گفت: این افزایش بر اساس نرخ تورم است.

کرونی در ادامه با اشاره به نظر کمیسیون عمران و حمل و نقل در خصوص نرخ بلیت مترو گفت: پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل، برای بلیت‌های تک سفره رقم یک هزار و ۲۰۰ تومان است، مشابه سال گذشته که بلیت تک سفره ۲۰۰ تومان افزایش داشت. نرخ بلیت متروی فرودگاه امام خمینی ۹ هزار تومان و پیشنهاد کمیسیون برای نرخ بلیت تک سفره خط متروی کرج هم، ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین شهرداری برای بلیت‌های اعتباری از صفر تا ۵۰ درصد می‌تواند تخفیف (با توجه به مسافت طی شده توسط مسافران) پیش بینی کند.

البته این پیشنهادات هنوز به تصویب اعضای شورای شهر تهران نرسیده است.

 

اعتراضی که ۲۰۰ میلیارد برای شهرداری آب خورد

 

بر اساس این گزارش، در هفته جاری در جریان بررسی بودجه شهرداری تهران اعضای کمیسیون فرهنگی از کاهش بودجه فرهنگی گله مند بودند تا جایی که فخاری عضو شورای شهر تهران گفت: با این بادی که می کارید حتماً طوفان درو می کنید و حق شناس رئیس کمسیسیون فرهنگی شورا گفت: که بودجه های غیرفرهنگی بیشتر رشد داشته است.

این اعتراض اعضا باعث شد که شهرداری تهران یک شبه ۲۰۰ میلیارد تومان بر روی بودجه فرهنگی بگذارد و جالب است که هنوز نمی داند که منابع آن قرار است از کجا تامین شود.

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: این افزایش به تبع اعتراضی بود که کمیسیون فرهنگی به بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران داشت.

شهردار تهران افزود: بودجه فرهنگی سال ۹۸ شهرداری تهران به نسبت به امسال کاهش یافته بود و کمیسیون فرهنگی شورا به این موضوع انتقاد داشت.

حناچی افزود: تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان دو راه بیشتر ندارد احتمالاً یا از سقف سرجمع کاسته و به این محل اضافه می‌شود یا سقف بودجه افزایش می‌یابددر هر صورت از این دو حال خارج نیست.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران به این افزایش اعتراض کرد و گفت منابع آن قرار است از کجا تامین شود که هاشمی گفت من به میدان می روم و تامین می کنم.

در آمدهای شهرداری تهران در بخش شهرسازی کاسته شده و قرار است با حضور بخش خصوصی بخشی از این مشکلات برطرف شود و همچنین شورا سقف بودجه شهرداری تهران را افزایش داد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: در بخش درآمدها شورای شهر، درآمدهای حاصل از شهرسازی را کاهش داد و بر استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی تأکید کرد.

به گفته هاشمی با تصویب اعضای شورا، ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از شهرسازی کاسته شد و ۵۰۰ میلیارد به بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی که همان استفاده از نقدینگی افسار گسیخته که در جامعه وجود دارد، افزوده شد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: سقف بودجه پیش بینی شده در کمیسیون تلفیق ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد بود که دو رقم ۴۹۰ و ۱۴۰ میلیارد به آن اضافه شد.

وقتی اعضای شورا به برخی منابع موجود در بودجه معترض می شوند شهرداری بلافاصله میلیاردی روی بودجه ها می گذارد تا خم به ابروی اعضا نیاید اما همچنان شهرداری برای تامین هزینه ها دست در جیب مردم به بهانه نبود پول و بدهی های سنگین می کند و کسی هم در این باره پاسخگو نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها