فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا... (ص):

رشد و بالندگی هنر از دغدغه های سپاه تهران بزرگ است

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا... (ص) گفت: سپاه تهران بزرگ تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات هنرمندان و رشد و بالندگی هنر در میان هنرمندان بسیجی انجام خواهد داد.
کد خبر: ۹۱۱۸۱۰۹
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، سومین نشست صمیمی سردار محمد رضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا... (ص) تهران بزرگ با جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه ادبیات و شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی شامگاه دوشنبه در محل پاتوق خبر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شاعران عرصه دفاع مقدس اشعاری سرودند سپس به طرح موانع و مشکلات پیش‌روی هنرمندان پرداخته  شد. سپس در ادامه این نشست، مسائل متعددی همچون حمایت از نوشته های انقلابی، سروده های آئینی، کتب انقلابی با محوریت دفاع مقدس و شهدای حرم مطرح گردید و هنرمندان یک به یک عمده مسائل، دغدغه ها و خواسته های خود را مطرح نمودند. در پایان این نشست، سرداریزدی، ضمن خیر مقدم به همه هنرمندان و مدعوین، به تبیین برخی از نکات مطروحه در خلال این نشست مباردت نمود.

سید بیژن ناپلئونی خطاب به سردار یزدی عنوان کرد: متأسفانه امروزه در شرایطی به سر می بریم که از لحاظ وضعیت فرهنگی و هنری، عده‌ای معدود و کم در پروژه‌ها مشغول به‌کار هستند و دیگران در هر وادی از هنر از هیچ موهبتی بهره مند نیستند. 

بهمن بلنده تکنسین اتاق عمل عنوان کرد: در طول دفاع مقدس و در شهر دزفول، بیش از ۱۶ هزار عمل جراحی اورژانسی را در بیمارستان‌های صحرایی انجام داده‌ایم. به عنوان نمونه یکی از سخت ترین عمل های جراحی که من هیچ وقت فراموش نمی کنم خارج کردن خمپاره‌ای بود که چاشنی آن زده شده بود و بعد از اصابت به پای رزمنده عمل نکرده‌ بود. و قطعا هر آنچه در این جراحی داخل اتاق عمل رخ داد تماماً عنایت خداوند بود و بس. چون در دنیا سابقه‌ای از این نوع عمل دیده نشده‌ است که به خنثی‌سازی و عمل جراحی موفق انجامیده باشد.

وی بیان کرد: در طول دوران دفاع مقدس سینه‌ای مالامال از خاطرات و از خودگذشتگی‌ها وجود دارد. از آنجایی‌ که حفظ و نشر این رویداد‌های ناب را بر خود تکلیف می‌دانستم، برای ثبت و ضبط آن ها در قالب کتاب یا فیلم به نهاد‌های متولی مراجعه کردم ولیکن متأسفانه هیچ حمایتی از سوی مراجع ذیصلاح صورت نگرفت و تمامی این طرح‌ها مسکوت ماند. متأسفانه مؤسساتی که به همین منظور و با هدف ترویج هنر مقاومت و دفاع مقدس تأسیس شده‌اند، گزینشی عمل کرده و با یک گروه خاص همکاری می‌کنند.

سارا جلوداریان شاعر و گوینده و فعال در عرصه صدا گفت: زنان فعال در عرصه هنر و ادبیات دفاع مقدس زمانی‌ که در جامعه هنری و یا اجتماعی فعالیت می‌کنند، از هیچ حمایتی از سوی نهادها برخوردار نیستند. به‌طور مثال اگر برای کار با نهادی وارد مذاکره شویم و کار را انجام داده و در انتهای کار برای تسویه حقوق به مشکلی بر بخوریم یک مرجع متخصص و حامی که به تمام امور کار هنری اشراف داشته باشد وجود ندارد. اگر بسیج هنرمندان تهران بزرگ برنامه‌ای را ترتیب دهد که بانوان هنرمند و شاعر حاضر در بسیج هنرمندان از یک حمایت معنوی و حرفه‌ای برخوردار باشند، ما بسیار بهتر می‌توانیم در جهت پیشبرد اهداف هنری و سازمانی خود گام برداریم.

سکینه زائری همسر جانباز اعصاب و روان، شاعر و هنرمند دفاع مقدس گفت: در طول سالیانی که توانستم در کنار یک جانباز اعصاب و روان همسری کنم و برای دخترانم عاشقانه‌های مادرانه بسرایم، تنها عشق به مظلومیت و معصومیت همسرم و نوشته‌هایی که از اعماق وجودم نشئت گرفته‌است به من امید به زندگی می‌دهد.

وی افزود: خوشبختانه در راستای آتش به‌اختیاری که رهبر معظم انقلاب فرمودند، توانستم پویانمایی را با موضوع دختران شهدای مدافع حرم و با هزینه شخصی بسازم که بحمدا... در جشنواره آتش به اختیار، مقام نخست را کسب کرد. اگر هنرمندان بسیجی که دغدغه انقلاب و نظام و دفاع مقدس را دارند از امکانات برخوردار باشند و نهاد‌هایی که به منظور خدمت در مسیر فرهنگ و هنر ارزشی تأسیس شده‌اند از برخورد‌های سلیقه‌ای و گروهی دست بردارند، مطمئن باشید در زمینه دفاع مقدس شاهد تولیدات خوب هنری خواهیم بود.

شهره لرستانی هنرمند نام‌آشنا و مردمی کشور را بیشتر به نام بازیگر می‌شناسیم، در صورتی‌ که شهره لرستانی در نشست صمیمی هنرمندان بسیجی تهران بزرگ با دغدغه‌مندی برای شعر و کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی حضور پیدا کرد و تجربه‌اش را در مورد انتشار کتاب "شعر پدر" خود این‌چنین عنوان کرد و گفت: امشب که توسط جناب پاکدامن در جلسه ای دعوت شدم که حاضرین آن دغدغه شعر و کتاب و کتاب‌خوانی را دارند با افتخار خدمت رسیدم زیرا آن ها این دغدغه را ندارند به جایی نخواهند رسید. 

وی ادامه داد: از زمان کودکی با اشعار زیادی مأنوس بودم و آن هم به سبب علاقه بسیار زیاد پدرم به شعر و شاعر بود. بازی‌های دوران کودکی‌ام اکثراََ مشاعره بود و از این بازی لذت می‌بردم. پدرم به جهت اینکه در دادگاه سمتی داشت بسیار مشغول بود تا اینکه بعد از بازنشستگی توانست وقت بیشتری به علاقه ذاتی خود که شاعری بود اختصاص داده و اشعار خود را به‌پایان برساند و بعد از آن چاپ و نشر این کتاب را خودم به عهده گرفتم. متاسفانه مشکلی که در حال حاضر گریبانگیر اکثریت نهاد‌های فرهنگی و هنری ماست این است که آن ها نوعا افرادی خاصی را به‌کار می‌گیرند و آثار افراد خاص را به چاپ و نشر می‌رسانند. 

این هنرمند سینما و تلویزیون گفت: در سویی دیگر سازمان صداوسیما است. متاسفانه آن ها هم به افراد خاص توجه دارند و به‌آن ها پروژه می‌دهند. چندین طرح و فیلمنامه را برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی به دفتر طرح و برنامه صداوسیما بردم اما با هیچ کدام از این طرح‌ها که حاصل اندیشه و تفکر و نقش‌آفرینی‌هایم است موافقت نکردند و تنها پیشنهاد بازیگری را به من دادند. به واقع صداوسیمای ما خالی شده‌ از افراد صاحب اندیشه و صاحب قلم. آنها تنها بازی من را می‌خواهند. تنها می‌خواهند که از بازی من استفاده کنند که این برخورد‌ها در شأن یک زن در نظام اسلامی نیست.

سرهنگ شهرام صمدی نیامسئول بسیج هنرمندان تهران بزرگ خطاب به فرمانده سپاه تهران بزرگ ابراز داشت: هنرمندان در عرصه ادبیات و هنر‌های نمایشی این انتظار را دارند که از آثار آنان که در حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت است، پشتیبانی و حمایت شود و از سوی دیگر شرایط برای تمام هنرمندان که در این وادی کار می‌کنند مهیا شود.

در پایان این نشست صمیمی سردار یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) تهران بزرگ ضمن آسیب شناسی برخی از مشکلات و مسائل پیش و روی هنرمندان انقلابی و بسیجی اظهار داشت: این مسئله که توجه لازم به هنرمندان انقلابی و بسیجی نمی شود، بیش از آنکه از جانب نهادهای دیگر یا افراد دیگر باشد، از سوی بدنه خود سازمان هنرمندان است. به عبارتی دیگر، عمده مشکلات موجود در این میان هنرمندان بسیجی و انقلابی درونی است نه از نوع مشکلات بیرونی و خارجی. لذا ما به دنبال تحقق این مسئله هستیم که در خلال برگزاری جلسات این چنینی، یک حلقه وصل ایجاد نموده و با آسیب شناسی مسائل، به دنبال حل و فصل آن باشیم. قطعا سپاه تهران بزرگ تمام تلاش خود را خواهد کرد که مشکلات هنرمندان را برطرف سازد و به فضل خدا قد‌م‌های بلندی را در جهت رشد و بالندگی هنر در میان هنرمندان بسیجی برخواهیم داشت.

وی در ادامه با ارزشمند قلمداد کردن جایگاه و فعالیت هنرمندان بسیجی و انقلابی به رغم مشکلات عدیده ابراز داشت: اگر کتابی از شما به چاپ رسیده که به رغم مشکلات اقتصادی و مادی فراوان، هنوز بخشی از آنها به فروش نرسیده است، ناشی از بی توجهی جامعه به شما عزیزن نبوده و نیست. در واقع، این مسئله تفاوتی در ارزش های شما ایجاد نمی کند و مردم به خوبی ارزش و جایگاه شما را به دانسته و همواره قدردان زحمات شما بزرگواران هستند.

سردار یزدی با تاکید بر دو مسئله مهم ابراز داشت: نخست اینکه، این جلسات و نشست ها حتما باید ادامه داشته باشد و مطمئن باشید مطالب، خواسته های شما به مسئولین مرتبط منتقل خواهد شد. دوم اینکه با توجه به نوع کار هنرمندان، گاها ممکن است گرفتار افراد شیاد بشوند، اگر این اتفاق برای هر یک از عریزان رخ داد ما حتما وکالتتان را می پذیریم و در این زمینه تا جایی که بتوانیم دوستانمان را کمک خواهیم کرد چرا که یکی از کارهای مهم بسیج حقوقدانان، حمایت حقوقی از بسیجیان است.

وی در ادامه با ارزشمند تلقی کردن نشست با هنرمندان بسیجی و انقلابی، یکی از رویکردهای مهم معرفی آثار این هنرمندان را اردوی راهیان نور دانست و تصریح داشت: نشست امشب، یک دورهمی بسیار خوب و پربار بود. در جلسه ای که امروز در خصوص راهیان نور داشتیم، یکی از دوستان فرهنگی و خیر ما بر مسئله نذر فرهنگی تاکید بسیار داشتند و بنده نیز از این مسئله حمایت کردم. از آنجایی که در ایام اردوهای راهیان نور، بیش از یک میلیون نفر شرکت می کنند، ما می توانیم با معرفی آثار شما برادران و خواهران بزرگوار، به حاضرین در اردوهای راهیان نور، به توزیع آثار شما کمک شایانی نمائیم. لذا هر یک از شما بزرگواران در صورت تمایل، می توانید آثار خود را در این ایام ارائه کرده و در کنار کمک شایانی که به توسعه فعالیت های انقلابی، بسیجی و ارزش های دفاع مقدس می کنید، فروش آثار شما نیز یقینا با موفقیت همراه خواهد شد.

فرمانده سپاه تهران بزرگ ضمن نقل خاطره ای از دوران دفاع مقدس به قرائت چند بیت شعر در این رابطه پرداخت و افزود: در سال ۶۱ بنده در جبهه جنوب مجروح شده بودم و برای مداوا با قطار به سمت تهران بر می گشتیم. در قطار از واگن کناری صدای نوحه و روضه می آمد. از یکی از همراهان پرسیدم جریان چیست؟ گفت: «در این واگن پیکر شهد ا قرار دارد و هر یک از رزمندگان که از این جریان مطلع شده اند به آن جا رفته و به درد و دل و نوحه پرداخته اند». با کمک و همراهی دوستان برای زیارت پیکر شهدا به واگن کناری رفتم که شعری توجهم را جلب کرد که بر روی یکی از تابوت ها نوشته شده بود که از سال ۶۱ تا کنون هنوز از یاد و حافظه بنده پاک نشده است.

امشب که دوستان اشعار خود را خواندند، بنده هم این چند بیت را می خوانم تا یاد و خاطره همه شهدای عزیز مان در دوران مقدس نیز گرامی دارم. شعری که همواره قرائت آن، تاثیرات شگرف روحی بر بنده می گذارد و باید بگویم که ما مدیون شهداییم:
مرجان تو مرجان مرا قوت /  یاقوت نهم نام لب لعل تو یاقوت
قربان وفاتم به وفاتم گذری کن/ تابوت مگر بشنوم از رخنه تابوت

سردار یزدی در ادامه با تاکید بر تفکر ارزشمند بسیج و جایگاه والای بسیجیان در خلال ۴۰ سالگی انقلاب و ترس و ارعاب استکبار جهانی از این مسئله اذعان داشت: استکبار آمریکا در خلال این ۴۰ سال همواره به ما چنگ و دندان نشان می دهند و بارها اعلام کرده اند که ما گزینه نظامی روی میز داریم! اما نتوانستند کاری انجام دهند. از طرفی، با وقوع کوچکترین حوادث در افغانستان و سوریه، با ترس و لرزی فراوان، به این کشورها می آیند. این در حالی است که در خصوص کشورما چنین جرئتی نمی کنند. این مسئله نشان دهنده این موضوع است که نظام ما با تفکر بسیجی همراه است و این تفکر بسیج است که در خلال ۴۰ سال گذشته به هیچ قدرت جهانی جرئت و اجازه حضور و مداخله در جمهوری اسلامی را نداده است.

حضرت امام (ره) فرمودند: «اگر تفکر بسیجی بر کشوری طنین انداز شود، چشم طمع جهان خواران از آن کشور دور می شود» و این تفکر مبتنی بر بسیج و مقاومت امروز جوانان ما خانه ماست که خانه دشمن را خراب می کند. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر جوانان امروز از جوانان صدر انقلاب بهتر نباشند، یقینا کمتر هم نخواهند بود. اگر جوانان صدر انقلاب برای دفاع از نظام و انقلاب تا خرمشهر رفتند، جوانان امروز انقلاب، صدها کیلومتر آن طرف تر در جبهه های عراق و سوریه جانانه جنگیدند. نمونه این جوانان غیور و انقلابی امروزی، شهید بزرگوار محسن حججی بوده است.

فرمانده سپاه تهران بزرگ در پایان ضمن تقدیر و تشکر از هنرمندان انقلابی خاطرنشان کرد: ان شاءالله خداوند به تفکر و قلمتان برکت دهد. اگر تا به امروز تفکر انقلابی و اسلامی باقی مانده و سالیان سال باقی خواهند ماند به واسطه قلم شماست. قلم و فعالیت های شما تاثیرات فراوانی دارد. به همین سبب است که معاندین و دشمنان تمام تلاششان این است که شما را ناامید و فعالیت های اثرگذار شما را متوقف کنند، چون به خوبی می دانند تاثیر یک خط از نوشته شما تا چه میزان است. ان شاءالله همه ما زمینه سازان ظهور باشیم و پرچم این انقلاب توسط رهبرمان به صاحب الزمان (عج) تقدیم شود.

 گفتنی است این نشست با حضور سرهنگ شهرام صمدی‌نیا فرمانده بسیج هنرمندان تهران بزرگ، علی پاکدامن رئیس شورای اندیشه‌ورز بسیج هنرمندان تهران بزرگ، شهره لرستانی بازیگر سینما و تلویزیون، حسین دی‌پیر رئیس کانون موسیقی بسیج هنرمندان تهران بزرگ، سید بیژن ناپلئونی شاعر و بازیگر تئاتر، رضا جوادی خواننده حماسی و آیینی کشور، سارا جلوداریان شاعر و گوینده رادیو، علی خان‌پور شاعر و ایثارگر و همرزم شهید ابراهیم همت، سکینه زائری همسر جانباز اعصاب و روان، شاعر و هنرمند عرصه ادبیات دفاع مقدس، بیژن چوبینی مدیرمسئول نشریه سینمای پیشرو، بهمن بلنده داستان‌نویس و تکنسین اتاق عمل‌های صحرایی در مناطق جنگی و تنی چند از هنرمندان و فرهیختگان عرصه ادبیات و شعر دفاع مقدس برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار