خبرهای داغ:
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان:

تقویت نقش والدین در امور مدرسه

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: تقویت نقش والدین در امور مدرسه، بدون آگاهی آنان از سند تحول بنیادین امکان پذیر نیست
کد خبر: ۹۱۱۸۳۰۳
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
تقویت نقش والدین در امور مدرسهبه گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شاهرود؛ حسین رشیدی در گردهمایی مدیران سه پایه تحصیلی با حضور مدیران مدارس دوره‌های ابتدایی و متوسطه شاهرود در رابطه با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سخنانی در پاسخ به انتقادات از سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه از نقد و تحلیل این سند استقبال می‌کنیم گفتند: نقد منصفانه و به دور از تخریب، باعث شناخت بهتر ما از سند تحول خواهد شد؛ وی به فرهنگیان اطمینان داد تمام مطالبات ایشان در خصوص ارتقاء‌کیفیت آموزشی، مسائل تربیتی دانش آموزان، ارتقاء توانمندی و معیشت معلمان در این سند به خوبی پیش بینی شده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل در اهمیت سند تحول بنیادین گفت: این سند مطالبه و تأکید مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است و نیز باید بدانیم جامعه و اولیاء دانش آموزان نیز، اصلاح نظام تعلیم و تربیت را از ما انتظار دارند و امیدوارند برنامه و سندی مدون و پیشرو در تعلیم و تربیت داشته باشیم.
حسین رشیدی با دفاع از آرمان گرایی و ایده آل‌های تعریف شده در سند تحول بنیادین در توضیحی گفتند: اگر فقط اهداف سهل الوصول و در دسترس را ترسیم کنیم انگیزه افراد را برای رشد و تعالی از آنان سلب کرده ایم، البته باید توجه داشته باشیم هدف ما دستیابی به " مراتبی "‌از حیات طیبه است، و بتوانیم به هر میزان به این آرمان‌ها نزدیک‌تر شویم به اهداف مطلوب خود رسیده ایم بر همین اساس تربیت " عبد صالح" نیز از مراتب حیات طیبه تصویر شده در این سند خواهد بود.
وی در پیش بینی برنامه‌های سال آینده مدارس گفت:: تمامی برنامه‌های مدارس در قالب برنامه تدبیر و تعالی و بر اساس اهداف دوره تحصیلی، اجرا خواهد شد و لذا نباید براساس نظر اولیاء، نهاد‌ها و دستگاه ها، تغییری در برنامه‌های مدرسه اتفاق بیافتد.
معاون آموزش متوسطه از افزایش اختیارات مدیران مدارس، به عنوان خبری خوب یاد کرده و گفت: دیگر هیچ مدرسه‌ای با مدرسه دیگر مقایسه نشده و سعی می‌کنیم صدور بخشنامه‌ها و مطالبات خود (خارج از برنامه مدارس) را کاهش دهیم.
البته حسین رشیدی در آسیب شناسی زودهنگام کاهش بخشنامه‌های به مدیران مدارس تذکر دادند: " نباید کم شدن نامه ها، دستورالعمل‌ها و ... منجر به بی تفاوتی یا جایگزینی برنامه‌ها در مدرسه شود".
وی در خصوص اهمیت هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: توازن و بافت علمی کشور به دلیل رغبت بیش از اندازه به رشته علوم تجربی بهم خورده است، والدین و دانش آموزان باید بدانند هوش تحصیلی تنها در نمره ۲۰ خلاصه نمی‌شود؛ ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین استعداد‌های مختلفی را برای افراد در نظر گرفته است که بر اساس آن باید آینده تحصیلی و شغلی خود را انتخاب کنند..
حسین رشیدی از مدیران مدارس خواست در بحث آموزش خانواده و تقویت نقش اولیاء در همراهی با برنامه‌های مدارس، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آگاهی و شناخت آنان را از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش دهند.
سید محمد موسوی در این نشست؛ با تأکید بر " محتوای درسی پنهان مدرسه" و نقش آن در تربیت دانش آموزان گفت: باید نگران تغییر ذائقه تربیتی خود (دانش آموز و معلم) در مدرسه باشیم، نظارت بر محتوای درسی پنهان مدارس، مانع از ورود محتوا‌های مغایر با اهداف تعلیم و تربیت در مدارس می‌شود.
وی با اشاره به این اصل مهم" که دانش آموزان تنها آنچه که ما اراده می‌کنیم یاد نمی‌گیرند" گفت: هنر مدیر در برنامه درسی پنهان مدرسه تجلی یافته است، هر مدیری که بتواند مدرسه خود را براساس، برنامه پنهان درسی، مدیریت کند، مدرسه‌ای متفاوت و متعالی خواهد داشت.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود ضمن تأکید بر حفظ حریم آموزش و پرورش در اجرای مراسم و برنامه‌های مختلف و نظارت بر ورود افراد و نهاد‌ها اجرایی به مدارس به مدیران توصیه کرد؛ برنامه مدارس به صورت "‌دانش آموز محور " برگزار و از اتلاف " زمان طلایی آموزش" اکیدا خودداری گردد، وی انتقال برنامه‌های مختلف (زنگ ها، جشن‌ها و مراسم) را به زمان (مراسم) صبحگاه دانش آموزان را باعث تنوع در این مراسم و کیفیت بخشی به آن دانستند.
وی در تذکری ضمن تأکید بر تقویت طرح‌های امیدان و شهید بهنام، خواهان ایفای نقش مساجد به عنوان یکی از ارکان اصلی این طرح‌ها شدند.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محتوای مسائل تربیتی و اخلاقی برای دانش آموزان و والدین و نمایش فیلم‌های رشد برای مدارس از دیگر سرفصل‌های سخنان ایشان بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار