خبرهای داغ:
مرجع تقلید شیعیان گفت: این روزها می‌‌خواهند مسئله مساوات دیه زن و مرد در مجلس می‌خواهند بررسی کنند، مجلس باید بررسی کند تا مشکلات معیشت را حل کند نه اینکه به مسائل فقهی ورود پیدا کند.
کد خبر: ۹۱۱۸۳۴۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی (ره) که پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه خداوند متعال در نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرد پیرامون قلم سخن گفته است، اظهار داشت: خداوند متعال به قلم اهمیت ویژه‌ای داده و با قسم خوردن به قلم اهمیت این مسئله را بیش‌ازپیش تبیین می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قسم خوردن خداوند متعال به قلم به دلیل اسراری بوده که در قلم وجود دارد، افزود: قلم آثار و اسرار زیادی را در بر دارد، اگر قلم نبود علوم و تواریخ و سلسله‌ها منتقل نمی‌شد و بشر در همان مرحله اولیه می‌ماند.

وی بیان کرد: وهابی‌ها می‌گویند قسم خوردن تنها به خداوند متعال جایز است، اما نص صریح قرآن کریم و قسم خوردن خداوند متعال به شمس، قمر، قلم و ... این ادعای آن‌ها را باطل می‌کند، تنها در محاکم بوده که باید فقط از لفظ جلاله الله یا مشابه آن برای قسم خوردن استفاده کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: قلم و نوشته‌های علمایی مانند شیخ مفید و مرحوم کلینی است که توانسته اسلام و روایات معصومین (ع) را برای ما حفظ کند، در روایات ما اشاره‌شده که صدای قلم علما برای خداوند متعال محبوب است.

آیت‌الله سبحانی به تبیین ادامه این روایت پرداخت و خاطرنشان کرد: از دیگر صدا‌های محبوب خداوند متعال صدای پای کوبیدن سربازان مجاهد اسلام و صدای ریسندگی زنان پاک‌دامن است، این روایت به سه رکن فرهنگی، نظامی و اقتصادی اهمیت داده است و تشریح کرده که کار مناسب برای بانوان فعالیت‌هایی نظیر ریسندگی و امثال آن است.

وی اظهار داشت: پیشنهادی که من برای این جشنواره دارم این بوده که موضوعات جشنواره در عرصه‌های سیاسی، اعتقادی و ... برای شرکت‌کنندگان مشخص و معین باشد و تا حدودی مصادر نیز برای افراد مشخص شود تا با نتایج بهتری روبه‌رو شویم.

مرجع تقلید شیعیان افزود: ما باید به قلم و نویسندگی اهمیت بیشتری دهیم، زیرا قلم فراتر از مرزهاست و اثرگذاری بسیار بیشتری از سخن دارد، البته آثار پژوهشی باید دارای کیفیت کافی باشد تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: این روز‌ها می‌خواهند مسئله مساوات دیه زن و مرد در مجلس بررسی کنند، آیا مجلس شایستگی بحث پیرامون این موضوع را دارد، مجلس باید بررسی کند تا مشکلات معیشت را حل کند نه اینکه به مسائل فقهی ورود پیدا کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها