نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه مرند به حوزه های علمیه و دانشگاه ها توصیه کرد از روش علمی و تربیتی امام باقر(ع) در پیشبرد اهداف خود بویژه عملیاتی کردن بیانیه گام دوم الگو بگیرند.
کد خبر: ۹۱۱۸۴۴۴
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به اینکه امام باقر بنیانگذار نهضت علم و تولید علم در جهان تشیع است، اظهارداشت: امام باقر(ع) در ارزش دادن به علم عنایت ویژه ای داشت و نقش ایشان باید الگوی عملی طلبه ها قرار بگیرد نقش امام باقر و نهضت علمی باقرالعلوم(ع) باید الگوی عملی نسل جوان جامعه به ویژه برای تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد.
وی افزود: نسل جدید جوان و دانشجو و اساتید دانشگاه ها و طلاب و اساتید حوزه های علمیه باید نهضت علمی امام باقر را برای تحقق بخشیدن گام دوم انقلاب اسلامی الگوی عملی قرار دهند.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به نقش امام باقر در توسعه و نشر علم در جامعه اسلامی تاکید کرد: طلابی که به لباس روحانیت معمم می شوند باید نسبت به نشر علم در جامعه دقت نظر داشته باشند، حضرت باقرالعلوم بسیار در نشر کتاب و تربیت دانشمندان توجه ویژه ای داشت.
امام جمعه تبریز با اشاره به توجه امام باقر به جهاد در عرصه مناظرات با دانشمندان خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید از این روش برای راه اندازی کرسی های آزاداندیشی عنایت کنند.
حجت الاسلام آل هاشم گفت: باید از علم قرآن و اهل بیت(ع) در تولید علوم مختلف بهره ببریم، در تولید علم باید از علم قرآن استفاده کرد.
وی همچنین با بیان اینکه تولید علم باید همراه با رشد و تعالی معنوی در نسل جوان باشد، ابراز داشت: طلابی که به لباس روحانیت ملبس می شوند اگر می خواهند مسیر امام باقر(ع) را ادامه دهند باید به مسائل معنوی و رشد و تعالی معنوی در جامعه نیز توجه کنند.
این استاد حوزه علمیه، امام باقر(ع) را بهترین الگوی ترویج و نشر و تولید علم دانست و عنوان کرد: ایشان در زمینه های مختلف علم و کلام، برگزاری جلسات تعلیم و تدریس همیشه پیشتاز بود و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.
نقش هدایت گر علما و روحانیون در جامعه اسلامی
حجت الاسلام آل هاشم در بخش دیگری به اهمیت نقش روحانیت در جامعه اشار کرد و گفت: علمای شیعه در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی همواره مسئولیت راهنمایی و هدایت جامعه را به عهده داشتند، در شهر مرند نیز علمای بزرگی تاکنون نقش ویژه ای در هدیت مردم و حوادث تاریخ و مبارزات و مدیریت بحران ها داشتند.
امام جمعه تبریز با اشاره به تعداد شهدای روحانیت افزود: روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش موثری داشتند و در دوران دفاع مقدس و بسیج مردم در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و نظامی و در ترویج ارزش های اخلاقی و دینی و تقویت روحیه ایثار و جهادی جامعه نقش موثری داشتند، به گونه ای که از هزار نفر جمعیت کشور در دوران جنگ تحمیلی، 40 روحانی به فیض شهادت رسیدند.
جوانان مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: این بیانیه یک منشوری از مرحله جدید انقلاب اسلامی بود که مخاطب اصلی این بیانیه، جوانان انقلاب اسلامی ایران بودند.
حجت الاسلام  آل هاشم ادامه داد: این بیانیه یک سخنرانی عادی نبود بلکه یک منشور برای 40 سال آینده انقلاب اسلامی ایران بود که نشان داد ما می توانیم.
وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان بتوانند مشکلات اقتصادی جامعه و گرانی و اشتغال را به زودی حل و فصل کنند.
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی در بخش پایانی حجت الاسلام والمسلمین نعمت زاده را محور وحدت شهرستان مرند دانست و اذعان داشت:
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه امیدواریم طلاب جدید افراد موثر و خدمت گزار برای مردم باشند، تاکید کرد: مردم به حوزه های علمیه هم کمک کنند، طلاب خوبی در حوزه علمیه مرند تحصیل می کنند و برخلاف آن چیزی که امروز به جوانان القا می شود که توانایی کمتری نسبت به جوانان اول انقلاب دارند، اما رهبر معظم انقلاب اسلامی عنایت ویژه ای به این جوانان دارند.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افزود: در گذشته حوزه های علمیه را مومنان هر شهری اداره می کردند و امروز نیز باید همین الگو را پیش گرفت تا حوزه های علمیه سرپا بمانند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها