حجت الاسلام رضی گفت: از نظر امام باقر علیه السلام، امر به معروف و نهی از منکر تکلیفی است بزرگ که همه واجبات و ارزش های ضروری در پرتو آن تحقق می پذیرد.
کد خبر: ۹۱۱۸۵۷۳
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ کارشناس مسائل دینی و مذهبی در جمع کارکنان سپاه شهرستان سامان  ضمن تبریک به مناسبت ماه پر خیر و برکت رجب و میلاد با سعادت امام پنجم، گفت: امام باقر علیه السلام در روزگار خود، بزرگ ترین تأثیر علمی و عملی را برای جامعه خویش داشت. حضور در مجامع علمی و تأسیس جلسات فرهنگی، یکی از بهترین و ارزنده ترین نوع حضور در جامعه و خدمت به اجتماع مسلمانان به شمار می آید؛ زیرا هرگونه تکامل اجتماعی در ابعاد اخلاقی، معنوی، اقتصادی و...، به تکامل فکری و فرهنگی وابسته است.

حجت الاسلام عباس رضی افزود: برای تبیین نقش حیاتی امام محمدباقر علیه السلام در جامعه اسلامی، ذکر همین نکته کافی است که همه عالمان بر این عقیده اتفاق نظر  دارند که فقیه ترین مردم در آغاز سلسله فقیهان، 6 نفر هستند و همه آنها از یاران و شاگردان امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام شمرده می شوند.

وی ادامه داد: محققان نیز بر این عقیده اند که امام باقر و امام صادق علیهم السلام در حقیقت بنیانگذار دانشگاه اهل بیت هستند، که حدود شش هزار رساله علمی از دانش آموختگان آن به ثبت رسیده است.

این کارشناس مسایل دینی خاطرنشان کرد: اصول اخلاقی در سراسر زندگانی امام پنجم به طور گسترده و عمیق دیده می شود و زندگی پرنور و برکت آن حضرت، سراسر دانش و ارزش بود و از همین روی باقرالعلوم نامیده شد؛ یعنی شکافنده دشواری های دانش و گشاینده پیچیدگی های معرفت.

رضی تصریح کرد: کمک به محرومان، نیازمندان و ستمدیدگان جامعه، اصل بزرگی در زندگانی امام باقر علیه السلام بود و ایشان برطرف کردن نیازهای مادی و روحی آنان را از مهم ترین فعالیت های اجتماعی خود به شمار می آورد. امام آنان را دور خود جمع می کرد، سخنانشان را می شنید و دردهایشان را آرامش می بخشید.

وی عنوان کرد: در بینش امام باقر علیه السلام ، امر به معروف و نهی از منکر ضروری ترین گامی است که باید برای حفظ سلامت جامعه و اصلاح آن برداشته شود؛ لذا برای مبارزه با کج روی ها و اصلاح مفاسد اجتماعی، نخست باید اهداف، خواسته ها و ارزش ها را مطرح کرد و زمینه تحول فکری و فرهنگی را پدید آورد و در صورت تأثیر نکردن، به مواضع قهرآمیز روی آورد.

رضی گفت: امام باقر علیه السلام در این زمینه می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیاء و شیوه صالحان است. از این روی تکلیفی است بزرگ که همه واجبات و ارزش های ضروری در پرتو آن تحقق می پذیرد، اندیشه ها در نتیجه آن از گزند نااهلان ایمن می ماند و روابط اقتصادی سالم شکل می گیردو کارها سامان می یابد.

وی با اشاره به روایتی دیگر از امام باقر علیه السلام اظهار کرد: بد جامعه ای است آن جامعه که امر به معروف و نهی از منکر را ارج ننهد و با دید عیب جویی به آن نگاه کند.

ارسال نظرات