خبرهای داغ:
معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش:

نیازمند پشتوانه فکری حوزه های علمیه برای آموزش و پرورش هستیم

دکتر کاظمی گفت: ما در مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، نیازمند پشتوانه فکری حوزه علمیه هستیم تا بتوانیم از نظرات مناسب آنان استفاده نماییم.
کد خبر: ۹۱۱۸۶۳۸
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج،  دکتر کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش در جلسه طلاب و فضلای قاین و زیرکوه که امروز در قم برگزار شد، اظهار داشت: امروز شرایط کلی کشور، سنگین و سخت است و دشمن با تمام قوا و امکانات و ابزار به میدان آمده و مبارزه خود را بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده و تمام روزنه های تنفس جمهوری اسلامی را شناسایی و تحت فشار قرار می دهد.

وی ابراز داشت: ملت ایران در این شرایط سخت باید اطاعت محض از ولی فقیه داشت؛ چراکه راز و رمز پیروزی انقلاب اسلامی، ایمان به خدا و وحدت و انسجام ملی بوده که ما را از گذرگاه ها عبور داده و عبور خواهد داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: امروز یکی از نگرانی های ما، مباحث فرهنگی و تربیتی است؛ چراکه در فضای خانواده و جامعه مشاهده می کنیم که آسیب های اجتماعی وجود داشته و کار را سخت و سنگین کرده است.

دکتر کاظمی تصریح کرد: حکومت داری سخت و پیچیده است؛ اما تربیت انسان ها از حکومت داری هم سخت تر است و امروز موضوع تربیت پیچیده تر از گذشته شده است؛ چراکه گسست هایی در جامعه وجود داشته و شاهد تغییر ذائقه ها در نسل موجود و فضای پیچیده مجازی هستیم.

وی بیان داشت: امروز نیازمند به تغییرات در حوزه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و تمام فضاهایی که کار تربیتی انجام می دهند، هستیم؛ بسیاری از انسان ها عالم و معلم هستند؛ اما مربی خوبی نبوده و حتی فرزند آنان نیز از راه درست خارج شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز باید مربی بودن را به درستی تعلیم دید و آن را اجرا کرد؛ چراکه فضای تربیت با مشکلات و پیچیدگی های سختی روبروست.

دکتر کاظمی ابراز داشت: فعالیت آموزش و پروش به عنوان مهم ترین دستگاه تعلیم و تربیت، سنگین تر و سخت تر است و امروز این نهاد به تنهایی نمی تواند بار سنگین را در مقابل فشار و هجمه های دشمن بردارد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز در عرصه های فرهنگی و اقتصادی نیازمند به بسیج همگانی هستیم؛ همه باید پای کار بیایند؛ خصوصا حوزه علمیه که نهادی تربیتی در بخش های مختلف جامعه است و باید ورودی مناسب در این عرصه داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از برنامه های ما استفاده مناسب از تمام ظرفیت های حوزه های علمیه است تا بتوانیم در امر تربیت، فعالیت های خوبی داشته باشیم.

دکتر کاظمی بیان داشت: آسیب هایی که امروز در جامعه مشاهده می شود، ناشی از برخی اشکالات است؛ اشکال اول اینکه در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ، سرمایه گذاری کمی صورت پذیرفته و مورد غفلت واقع شده است؛ چراکه این حوزه، زیربنای توسعه هر کشوری است و توسعه پایدار از این مسیر رقم می خورد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال، امروز قاریان بزرگی در کشور داریم؛ اما مشاهده می کنیم که اکثریت جامعه با قرآن انسی ندارند و مباحث قرآنی در کشور پیاده نمی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش ابراز داشت: نگاه مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان انقلاب که مسائل آن را در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... به صورت عمیق می بینند، فوق العاده امیدوارکننده است و در بیانات خود فرموده اند: جوانان امروز به مراتب آماده تر از جوانان دهه شصت برای حفاظت از انقلاب هستند

دکتر کاظمی با اشاره به اینکه محور بیانیه گام دوم انقلاب، امیدآفرینی و امیدبخشی است، خاطرنشان ساخت: ما باید در چهله دوم انقلاب، تغییر رویکرد داده و مطابق با این بیانیه به حرکت خود ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: امروز باید رویکردهای خود را با نگاه فراگیرتر، عمیق تر، مشارکت جویانه تر و اثربخش تر دنبال کرده و ما در آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور تربیتی فراروی خود و چراغ راه خود قرار داده ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش با اشاره به سه مأموریت این معاونت، بیان داشت: «توسعه، ترویج و تعمیق فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت»، «توسعه مهارت ها و فضائل اخلاقی» و «ایجاد روحیه امید و نشاط در میان دانش آموزان» سه مأموریتی است که در این معاونت به دنبال تحقق آن در سطح کشور هستیم.

دکتر کاظمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند جمهوری اسلامی ایران باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشد که وزارت آموزش و پرورش در این راستا تاکنون بیش از دومیلیون حافظ جزء 30 تربیت کرده است.

وی ابراز داشت: یکی از آسیب های فضای اجتماعی، خشم، افسردگی، انزواگرایی و ... در دانش آموزان است که با برنامه هایی که داریم، به دنبال رفع آن هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: امروز حوزه علمیه بیشترین ظرفیت خود را در اختیار آموزش و پروش قرار داده که در حال حاضر، بیش از سه هزار طلبه مستقر و یک هزار طلبه سرباز در مدارس آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند.

دکتر کاظمی تصریح کرد: ما در مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، نیازمند پشتوانه فکری حوزه علمیه هستیم تا بتوانیم از نظرات مناسب آنان استفاده نماییم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از طلاب که چرا دولت سالانه بودجه حوزه را کاهش می دهد، بیان داشت: امروز درباره بودجه حوزه فضاسازی می شود؛ دولت همیشه برای نهاد روحانیت و مرجعیت احترام قائل بوده و هست و مطابق با برنامه هایی که دارد، بودجه نهادهای گوناگون را اعلام کرده و تخصیص می دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز از مشکلاتی که در کشور داریم این است که دغدغه خانواده ها، حضور دانش آموزان در کلاس های استعدادهای درخشان است که سبب افسردگی برخی از دانش آموزان شده است.

دکتر کاظمی ابراز داشت: بنده در جلسه ای خدمت آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه بیان کردم که امروز درب مدارس آموزش و پرورش به روی حوزه های علمیه باز است و مشتاق حضور روحانیون در مدارس هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: بنده معتقدم اگر یک روحانی در یک مدرسه فقط رفت و آمد کند، در ضمیر ناخودآگاه دانش آموزان اثر مثبت دارد.

 

همچنین حجت الاسلام قربانی، نماینده طلاب قاین و زیرکوه نیز در این جلسه اظهار داشت: بیانیه گام دوم، به تعبیر معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش، منشور تربیتی آموزش و پرورش است و نقش طلاب، نقش تبیینی و گفتمان سازی می باشد.

وی ابراز داشت: از دو مرجع عزیز، آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی کمال تقدیر و  تشکر را داریم که نسبت به این بیانیه، نکات بسیار خوبی را ارائه نموده و تجمع بسیار مناسبی نیز از سوی طلاب و فضلا در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شده است.

نماینده طلاب قاین و زیرکوه خاطرنشان ساخت: توجه بیشتر به نسل جدید از منویات رهبر معظم انقلاب است و خود ایشان این حرکت را آغاز کرده اند.

حجت الاسلام قربانی تصریح کرد: یکی از نقطه های روشن در بیانیه گام دوم، روشن نمودن امید به جامعه است؛ چراکه اگر امیدو اعتماد از جامعه گرفته شود، چیزی برای آن باقی نخواهد ماند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود بیان داشت: پرورش مقدم بر آموزش است و در این راستا از نکات دکتر کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه استفاده خواهیم کرد.

حوزه نیوز

ارسال نظرات