در راستای اجرای بسته‌های نگهداشت و افزایش توان تولید شش بسته قراردادی با پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۸۷۰۸
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، معرفی بسته‌های نگه‌داشت و افزایش تولید نفت یکی از طرح‌های وزارت نفت برای تأمین منابع مالی مطمئن در پروژه‌های افزایش و نگه‌داشت توان تولید نفت و جلوگیری از افت تولید بود که اوایل سال ۱۳۹۶ معرفی و قرار شد با توان شرکت‌های ایرانی انجام شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی است که اگر اقدامات نگه‌داشت توان تولید در میادین نفتی صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور، تولید نفت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می‌کند. در این راستا، وزارت نفت در دولت دوازدهم بسته‌های مذکور را تعریف کرد که با اجرای آن‌ها میزان تولید را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.

در این راستا، شش بسته قراردادی با پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اجرایی می‌شود. این رقم اعتبار، در قالب طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت موسوم به ۲۷ مخزن، و در یک بازه زمانی دو ساله، هزینه خواهد شد.

از این رقم اعتبار، ۱,۱۰۰ میلیارد تومان در محدوده شهرستان اندیمشک و حدود ۳,۶۰۰ میلیارد تومان در شهرستان مسجدسلیمان هزینه می‌شود که محل مصرف آن پروژه‌های توسعه مخازن لالی آسماری، لالی بنگستان و زیلایی خواهد بود.

به گفته احمد محمدی - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب - و به نقل از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ۴ درصد از کل اعتبارات طرح نگهداشت و افزایش تولید به پروژه‌های عام‌المنفعه و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی هزینه می‌شود.

قرار است شرکت ملی نفت ایران در این راستا، ٣۴ بسته کاری با سرمایه‌گذاری تقریبی ٦ میلیارد دلار با تکیه بر توان مالی و اجرایی ایرانی، با هدف افزایش تولید نفت از چاه‌های ۲٩ میدان و مخزن نفتی را اجرایی می‌کند. افزایش تولید نفت به میزان حداکثر ٣٩٠ هزار بشکه در روز از چاه‌های ۲٩ میدان و مخزن نفتی دریایی و خشکی با سرمایه‌گذاری معادل تقریبی ٦ میلیارد دلار از اهداف این طرح است.

سرمایه مورد نیاز اجرای ٣۴ بسته سرمایه‌گذاری این طرح نیز از محل آورده پیمانکار و سایر منابع اعتباری ارزی و ریالی طی دو سال اجرا، تأمین و بازپرداخت تعهدات آن از محل ۵٠ درصد افزایش تولید نفت میادین در سررسید مقرر انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات