سردار یزدی:

بزرگداشت یاد شهدا، مقاومت مردم را تقویت می کند

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) تهران بزرگ پیرامون یادواره شهدای عملیات خیبر گفت: بزرگداشت یاد شهدا، مقاومت مردم ما را تقویت می کند و آنان را در برابر دشمنان، غیورتر از همیشه می سازد.
کد خبر: ۹۱۱۸۹۵۲
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) تهران بزرگ در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری این سپاه پیرامون برگزاری یادواره سی و پنجمین سالگرد شهدای عملیات خیبر به ویژه شهید حاج محمد ابراهیم همت اظهار داشت: اساسا تاریخ گذشته ی اقوام، ملل و کشورها، چراغ راهی برای آیندگان آن کشورهاست. به طبع کشور ما هم در این حوزه مستثنی نیستند. اما آنچه قابل تامل است اینکه تاریخ گذشته ملت ما دارای تفاوت های اساسی با دیگر کشورهاست.

وی ادامه داد: یکی از فلسفه های برگزاری این یادواره ها، بررسی و شناخت افتخارات و نقاط ضعف گذشته و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف آینده است. لذا وقتی ما به گذشته برمی گردیم، می توانیم دستاوردها و افتخارات مان را برای استفاده در آینده و همچنین آسیب ها و اشتباهات احتمالی مان را برای ترک آن اشتباه، شناسایی و رصد کنیم. 

یزدی درخصوص تبیین تفاوت بین ماهیت تاریخ کشور ایران (یادواره ها) و تاریخ سایر کشورها ابراز داشت: این مسئله در دو بُعد قابل بررسی است. نخست اینکه رویکرد و نگاه امروز کشور ما در موضوعاتی همچون شهادت، ایثارگری، مقاومت و همبستگی همچنان نگاهی زنده و پویا است و تداوم دارد، در حالی که در تاریخ بسیاری از کشورها، این رویکرد تداوم ندارد لذا این بحث که انقلاب ما هنوز زنده است، پویاست، حرکت دارد و خود را به رشد می رساند، جزو تفاوت های اساسی است.

فرمانده سپاه تهران بزرگ در تببین بُعد دوم تاریخ کشورها افزود: موضوع دوم تبیین تفاوت معنویت در میان رزمندگان و شهدای کشور ایران و سایر کشورهای دیگر است و این مساله زمانی خود را به وضوح نمایان می کند که ما حالات درونی و روحی رزمندگان جمهوری اسلامی و همچنین ایثارگری ها و از خود گذشتگی های آنان را با دیگر کشورهای غربی و شرقی به مقایسه می گذاریم. 

وی تصریح کرد: کشورهای غرب و شرق برای نیل به اهداف خود، متوسل به هر وسیله¬ای می شدند و هر جنایتی را مرتکب می شدند. به عنوان مثال، امروز کدام یک از کشورهای دنیا جرأت می کند، ابزارها، سیاست ها و رویکردهایی را که در جنگ هایشان به کار گرفته اند تجزیه و تحلیل کنند؟! یقینا آن ها با تجزیه و تحلیل این موارد، خیانت ها، تزویرها و جنایت های خود را افشا می کنند ولی در دفاع مقدس، رزمندگان و شهدای ما اینگونه نبودند. وقتی رزمندگان ما وارد جبهه های دفاع شدند از یک چهارچوب و قانون مشخصی پیروی می کردند که این قوانین، زاییده ی اسلام و معنویت بود.

سردار یزدی با اشاره به تاریخ سراسر منشانه غرب در جنگ، همچون مسئله هولوکاست و جنگ های به وقوع پیوسته در تاریخ فرانسه، تصریح کرد: هنگامی که به تاریخ جنگ های به وقوع پیوسته غرب، همچون جنگ جهانی اول، دوم، جنگ های منطقه ای و … نگاهی می کنیم مشاهده می کنیم همه آن کشورها با یک شرمندگی و رسوایی خاصی به سرعت از تاریخ جنگ هایشان عبور می کنند یا حتی اجازه تحقیق و تفحص در آن جنگ ها را نمی دهند.

نمونه بارز این مسئله را می توانیم در وقایعی همچون هولوکاست و یا انقلاب فرانسه مشاهده کنیم. وقتی وارد جزئیات این جنگ ها می شویم، سراسر بی آبرویی و جنایت را خواهیم دید به همین سبب بعضا برای کاستن از شدت این همه جنایت و ارائه برخی توجیهات، به دروغ متوسل می شوند. اما دفاع مقدس هشت ساله ما، اینگونه نبود. ما امروز به جرأت می گوییم که تک تک رزمندگان و فرماندهان ما نمونه های مثال زدنی یک انسان واقعی بودند و ما می توانیم با بهره گیری از سبک زندگی و مجاهدت های این بزرگواران به یک سیره و زندگی معنوی متعالی دست پیدا کنیم. 

وی علت اصلی برگزاری یادواره های شهدا را متذکر کردن جوانان به این مسئله دانست که آنان وارث گنج گرانبهایی همچون دفاع مقدس هستند و ابراز داشت: با برگزاری چنین مراسم هایی ما به جوانان و نوجوانان و نسل امروز بخشی از تاریخ نه چندان دور کشورشان را یادآوری می کنیم تا بدانند وارث چه عظمت، شکوه، افتخار و عزتی هستند. چرا که جوانان ما اگر بدانند پدران و نسل پیشین آنان در گذشته ای نه چندان دور، حماسه ای عظیم آفریدند، با الگوپذیری از سیره و  روش آنان، می توانند راه خیر و صلاح را در پیش بگیرند و برکسی پوشیده نیست که اگر امروز ما صاحب بیشترین امنیت و آرامش در داخل و عزتمندی در عرصه بین المللی هستیم، نتیجه دستاوردها و مجاهدت های عظیم آن بزرگواران بوده است.

فرمانده سپاه تهران بزرگ، در تبیین و برشماری مولفه های رفتاری این قهرمانان ملی خاطرنشان کرد: نیل به اهداف والا و طی کردن مسیر الله و رسیدن به مقام سربازی برای اسلام ناب با درونمایه های معنوی و مقدس، علت ورود جوانان ما به جبهه های دفاع مقدس بود لذا جوانان ما برای رسیدن به این مقصود، و مبدل شده به یک رزمنده تمام عیار، بیشترین تلاش ها و مجاهدت ها را انجام می دادند.

بسیاری از رزمندگان در ابتدای ورود به جبهه ها، به لحاظ دینی دارای اعتقادات خیلی راسخی نبودند لکن در ادامه به این نتیجه می رسیدند که برای نیل به درجات معنوی والا بایستی تلاش ها و مجاهدت های خود را توسعه دهند لذا همین مسئله، از یک رزمنده عادی، بعضا فرماندهان لایق، کاردان و معتقدی می ساخت. از طرفی، رزمندگان ما، جوانانی و نوجوانانی بودند که در ابتدای حضور در جبهه، به لحاظ توانمندی های نظامی، از توانایی بالایی برخوردار نبودند و حتی دوره های نظامی را نیز طی نکرده بودند اما به محض ورود به جبهه های دفاع، تلاش های بسیاری از خود نشان می دادند و سعی می کردند خود را به سطوح بالای نظامی و حتی فرماندهی برسانند کما اینکه این اتفاقات به کرّات در جبهه ها به وقوع پیوست و بعضا سربازانی عادی، تبدیل به تئوریسین ها و نوابغ جنگی می شدند. نمونه این مسئله هم در عملیات های خیبر، بدر، والفجر ۸ به وقوع پیوست که نظامیان دنیا در برابر اقدامات این جوانان غیور ایرانی انگشت به دهان می ماندند. 

سردار یزدی در پایان با اشاره به جایگاه والا و تاثیرگذار حضرت امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و همچنین راهبردهای سازنده مقام معظم رهبری(حفظه ا...) در دوران حاضر اذعان داشت: یکی از مولفه های مهمی که رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس، همواره بدان پایبند بوده و از ویژگی های اصلی و جدی آنان به شمار می رفت، اطاعت از رهبری و امام بود. امروز، هم این مشی و مسیر امتداد دارد و رزمندگان و بسیجیان ما از کسی حمایت می کنند که کمال آفرین است و می تواند قله های آرمانی نظام را نشان دهد. این اعتماد دوسویه بین ولی زمان و مردم، سبب بالا رفتن انگیزه ها شده و از طرفی باعث همگرایی بیشتر و نزدیکی با آرمان های مد نظر امام و رهبری می شود. به همین خاطر در جبهه های دفاع، رزمندگان همواره به دنبال این بودند که دستور حضرت امام چه بوده است. امروزه هم بسیجیان و پاسداران در تلاشند که خود را به ویژگی های ترسیم شده و مدنظر مقام معظم رهبری«مدظله العالی» برسانند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار