نکته قابل توجه اینجاست که صادرات غیر نفتی ایران به عراق 5برابر صادرات ایران به 28 کشور اروپایی است اما در مقابل سفر دولتی ها به کشورهای اروپایی چندین برابر نسبت به کشورهای منطقه غرب آسیاست!
کد خبر: ۹۱۱۹۱۵۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شش سال از دولت روحانی میگذرد و تازه مقامات تدبیرو امید به یاد آورده اند که کشورهایی نیز در اطراف خودشان وجود دارد که میتوان با مراودات بیشتر با آنها به توسعه سیاسی و دستاورد اقتصادی برای کشور دست یابند. دولت روحانی در حالی به دلیل بی‌توجهی به کشورهای آسیایی و آفریقایی و توجه ویژه به اروپا و امریکا به عنوان دولتی با رویکرد «غرب‌گرای افراطی» توسط کارشناسان معرفی شده که ظریف به این توصیف توسط تحلیل گران انتقاد وارد کرده است. او حتی در سخنانی که نهم اسفند در دانشگاه تهران داشت از غرب گرایان داخلی انتقاد کرد(!) و گفت: «آنهایی که شیفته غرب هستند فکر می‌کنند همه چیز در غرب است.»
 
 حسن روحانی قرار است امروز و در حالی که وارد سال ششم دولت خود شده برای اولین بار به عراق برود. محمدجواد ظریف درحالی ‌یک روز زودتر از وی وارد عراق شد که گفته میشود سفرهای مقامات ایرانی از جمله همتی، رئیس بانک مرکزی، بیژن زنگنه، وزیر نفت وعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به بغداد در یک ماه اخیر برای زمینه‌سازی این سفر مهم و هماهنگی برای انعقاد توافقات و اسناد همکاری اقتصادی بوده است. 
 
 وزیرخارجه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الفرات با اشاره به اولین سفر روحانی به عراق گفته است: «آقای دکتر روحانی برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری خود به عراق سفر می کنند و ما این سفر را یک نقطه آغاز جدیدی برای روابطمان با عراق می بینیم.»
 
روحانی در حالی کوله بار سفر خود به این کشور مهم را بسته که مقامات سابق و کنونی عراق در سال های اخیر بارها به ایران سفر کرده اند. پیش از این، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق سه ماه پیش 26 آبان‌ماه به تهران سفر کرده بود، پیش از صالح نیز به صورت مرتب مقام‌های عراقی به تهران سفر کرده بودند.
 
 
نکته قابل توجه اینجاست که صادرات غیر نفتی ایران به عراق 5برابر صادرات ایران به 28 کشور اروپایی است اما در مقابل سفر دولتی ها به کشورهای اروپایی چندین برابر نسبت به کشورهای منطقه غرب آسیاست! همچنین عراق از لحاظ انرژی و گاز ‏به ایران احتیاج دارد و حتی مقوله مهمِ برداشت از حوزه های مشترک نفتی بین دو کشور ‏هم در این میان مطرح است.‏ ایران با وجود بازار قابل توجه عراق و نزدیکی جغرافیایی وسیاسی این کشور نتوانسته در حد ایده آل از این روابط نزدیک استفاده کند.
 
هر چند صادرات غیرنفتی ایران به عراق رقم بالای 14 ونیم درصد را ثبت کرده است وعراق درشمار اصلی ترین شرکای تجاری ایران قرار گرفته اما چین و ترکیه هنوز مقام اول در صادرات به این کشور را در دست دارند، اتفاقی که به خوبی نشان میدهد می دهد اگر نگاه دولتمردان به کشورهای همسایه درست شود ایران میتواند از طریق این کشورها نه تنها بازار صادراتی خود را گسترش دهد که حتی تحریم ها را به راحتی دور بزند. به گفته روحانی روابط اقتصادی ایران و عراق در حدود 12 میلیارد دلار است و با تصمیم دو کشور قرار است سقف این روابط به مرز 20 میلیارد دلار برسد و انجام این سفر می‌تواند دو کشور را برای رسیدن به این هدف مشترک نزدیک‌ کند.
 
به نظر میرسد حالا که اروپا و آمریکا در اقدامی هماهنگ دست سیاست های غرب گرای روحانی و ظریف را در حنا گذاشته اند، غرب گرایان بیشتر ضرورت توجه به کشورهای منطقه ای را درک کرده اند.
 
پیش تر نیز جهانگیری در تاریخ 9 بهمن 97 با سفر به سوریه و دیدار با بشاراسد نشان داد که دولت به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه است. 
 
 
 
معاون اول رئیس جمهور در جریان سفر به سوریه در دیدار با ولید معلم وزیر امور خارجه این کشورگفته بود: «موضوع بازسازی سوریه باید در دستور کار قرار گیرد و جمهوری اسلامی ایران با حضور هیأتی بلندپایه نشان داد که در این باره عزم راسخ دارد.»
 
وی همچنین به مذاکرات خود با رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه اشاره کرد گفت: «فراهم شدن فضا برای بخش خصوصی و دولتی و فعال شدن تجار و اتاق بازرگانی می‌تواند در سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه کمک کند.»
 
اهمیت این سفر باعث شد تا عدنان محمود سفیر سوریه در ایران، سفر اسحاق جهانگيري معاون اول رییس جمهوري را به دمشق پایه گذار مرحله ای جدید از انسجام اقتصادی و روابط اقتصادی راهبردی دانست.
 
توجه به گسترش روابط منطقه ای به جای توجه به ارتباطات پر هزینه وکم بازده با کشورای فرامنطقه ای به خصوص اروپا و آمریکا میتواند جایگاه سیاسی-اقتصادی ایران در منطقه و جهان را ارتقا دهد. توجه به همسایگان که در سالیان دراز فراموش شده بوده یکبار دیگر با بدعهدی غرب، در حال فهماندن این نکته به دولتمردان است که استفاده از ظرفیت های منطقه ای به مراتب می تواند برای منافع ملی کشورمان مفیدتر باشد.
 
 هر چند باید نظاره گر بود و دید که آیا وعده های رنگارنگ و توخالی اروپایی ها به دولت اجازه میدهد که به دنبال عملیاتی کردن این تفاهم نامه ها برود یا نه!؟ اما کلیت امر و  سفرهای اخیر به سوریه و عراق باعث امیدواری بسیاری از کارشناسان سیاسی و فعالان اقتصادی شده است.
ارسال نظرات