شهرستان خمین به عنوان یکی از قطب های مهم تولید فرآوری عسل، ظرفیت های زیادی را در عرصه پرورش زنبور دارد.
کد خبر: ۹۱۱۹۱۶۵
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ زنبورداری پیشه ای است که می تواند با وجود کمترین میزان مصرف ارز، بیشترین بازده و سود را با تکیه بر منابع داخلی نصیب اقتصاد کشور کند.

شهرستان خمین به عنوان یکی از قطب های مهم تولید فرآوری عسل ظرفیت های زیادی را در عرصه پرورش زنبور دارد.

رضا قدم پور از پرورش دهندگان زنبورعسل در یکی از روستاهای شهرستان خمین است. وی در مدت کوتاهی که در این عرصه فعالیت می کند توانسته است با دریافت تسهیلات از بسیج  سازندگی 100 کندو تهیه و گامی در جهت رشد و بالندگی اقتصادی کشور بردارد.

وی درخصوص فعالیت ها و راز موفقیت خود در این مدت زمان کوتاه، به خبرنگار خبرگزاری بسیج  استان مرکزی گفت: پیش از فعالیت در این عرصه ناچار برای یافتن کار و کارگری کردن به شهر می رفتم و بیشتر اوقات نیز درآمدی نداشتم و بیکار بودم.

وی افزود: زمانی که متوجه شدم بسیج با پرداخت تسهیلات از فعالان عرصه های اقتصادمقاومتی حمایت می کند، تصمیم گرفتم وارد عرصه پرورش زنبورعسل شوم و برای شروع کار از مشورت و تجربه فعالان این عرصه بهره‌مند شدم و از تسهیلات بسیج سازندگی دریافت کردم.

این فعال اقتصاد مقاومتی ادامه داد: روستای ما به دلیل دارا بودن طبیعت خدادادی، آب وهوای مناسب و همچنین وجودگیاهان داروئی و شهد دار مانند کنار، کلزا و... شرایط بسیار ایده آلی برای پرورش زنبور عسل دارد؛ عسل تولیدی از این مناطق جزو بهترین و کیفی ترین عسل های تولید شده است و طرفداران بی شماری دارد.

 وی اظهار کرد: ما در سال دوبار از کندوها عسل برداشت می کنیم. مرحله اول در مرداد ماه و به دلیل پوشش گیاهی خاص آن منطقه و مرحله دوم در مهرماه است که به آن عسل کنار می گویند.

 قدم پور بیان داشت: عسلی که ما در این منطقه تولید می کنیم به دلیل وجود پوشش گیاهی خاص و درختان بسیار زیادکنار(سدر) به عسل کنار معروف است. عسل کنار به دلیل داشتن بو و طعم خوب طرفداران بسیاری دارد به همین دلیل گران تر از عسل گون به فروش می رسد. از مشخصات عسل کنار این است که وقتی در یخچال قرار بگیرد، دیرتر سفت می شود و زمان بیشتری طول می کشد تا کریستاله(بلور زدن-شکرک) شود.

 وی درخصوص نحوه شروع به کار خود گفت: من چیزی زیادی از زنبورداری نمیدانستم ولی باعلاقه و پشتکارم، در مدت کوتاهی توانستم اطلاعات بسیار زیادی به دست بیاورم که در ادامه راه به من خیلی کمک کرد. با تسهیلات بسیج سازندگی 100 کندو تهیه کردم و فعالیت خود را آغاز کردم.

این فعال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: توصیه می‌کنم جوانانی که جویای کار هستند وارد این عرصه شوند چراکه پرورش زنبورعسل نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و در زمان بسیار کوتاهی به سوددهی می رسد.

قدم پور ادامه داد: از محاسن این حرفه آسان بودن آن است و نیازی به قوای جسمی بالایی ندارد و از این رو بانوان نیز می توانند زنبورداری را به عنوان شغل انتخاب کنند و از این طریق درآمد خوبی داشته باشند.

وی افزود: میزان تولیدعسل بسته به نوع نگهداری و تغذیه، متفاوت است ولی از هر کندو به طور میانگین ۱۵کیلو در سال عسل به دست می آید؛ که به صورت عمده کیلویی تقریبا ۲۷تا۳۰ هزار تومان فروخته می شود.(۱۵کیلو؛۴۵۰هزارتومان)که به ترتیب هزینه های تهیه کند و نگهداری، معادل۱۵۰ و۵۰ هزار تومان است راکم کنیم،۲۵۰ هزارتومان سود می کنیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مفهوم اقتصاد مقاومتی متأسفانه برای مردم درست تبیین نشده است، اقتصاد مقاومتی یعنی همان تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت های موجود با راهکارهایی چون حمایت از تولیدکنندگان که این موضوع در بسیج امروز انجام می شود.

ارسال نظرات