خبرهای داغ:
کارشناس ارشد رسانه و مسائل سیاسی با تاکید بر این که لبیک‌های تشریفاتی و شعاری به بیانیه گام دوم اثری ندارد و اقدام و عمل لازم است، گفت: حوزویان در تبیین این بیانیه نقش مهمی دارند. هم در تقویت مطالبه‌گری برای اینکه بیانیه دنبال و محقق شود و هم ازاین‌ جهت که حوزه خود را مخاطب آن بداند.
کد خبر: ۹۱۱۹۴۶۰
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ای مهم و راهبردی تحت عنوان «بیانیه گام دوم انقلاب» صادر کردند و در آن برای استمرار راه انقلاب اسلامی به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته پرداختند.

ایشان در این بیانیه با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند و در این بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت ایران، به‌ویژه جوانان را مورد خطاب قرار می‌دهد.

دکتر مهدی فضائلی، کارشناس ارشد رسانه و مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به ویژگیها و شاخصههای بیانیه گام دوم انقلاب، وظایف حوزه و حوزویان در قبال این بیانیه مهم و راهبردی، رسالت جوانان در راستای عمل و پیاده‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه و... پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

* ویژگیها و شاخصههای بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

اگر بخواهیم به تمام ابعاد بیانیه بپردازیم، بحث طولانی و مفصلی نیاز است، اما اگر بخواهیم یک مرور کلی بر این مسئله داشته باشیم، این بیانیه یک متن فشرده، عمیق و بسیار دقیقی است که یک نگاه تاریخی دارد و نکات مهمی را یادآوری میکند، چه در خصوص انقلاب ایران و چه انقلابهای دیگر و حتی وضعیت معادلات جهانی در هنگامی‌که انقلاب اسلامی شکل گرفت.

توصیفی از وضعیت موجود کشور ارائه میدهد که به بخش دستاوردها یا به تعبیر ایشان، خون آوردهایی که انقلاب داشته مربوط است و همچنین توصیفی از وضعیت موجود کشور در حوزه مسائل امنیتی، مشارکت سیاسی، معنویت و اخلاق، پیشرفتهای علمی و سایر بخشها ارائه میدهد. نگاهی هم به آینده دارد و چشماندازی را برای آینده کشور به‌عنوان تمدن مبین اسلامی یا ایران اسلامی بزرگ تعیین میکند.

بخشی از این بیانیه مسیر رسیدن و نائل شدن به آن چشمانداز را ترسیم کرده که همان توصیههای هفتگانهای است که رهبری در این بیانیه دارند و بخشی هم موتور محرک و پیشرانی است که میتواند جامعه را از وضعیت کنونی به آن چشمانداز برساند. لابه‌لای اینها نکات بسیار مهمی وجود دارد که هرکدام میتواند یک قرار باشد.

 

* حوزه و حوزویان در قبال این بیانیه مهم و راهبردی چه وظیفه‌ای دارند؟ رسالت مسئولان و مدیران اعم از دولتی و غیردولتی در قبال این بیانیه مهم چیست؟

در ارتباط با رسالت مجموعههای مختلف، ابتدا باید این پیام به عموم مردم منتقل شود چراکه تکتک آحاد مردم نسبت به این بیانیه مسئولیت دارند و هرکسی باید به میزانی که برایش ممکن است در جهت این بیانیه تلاش کند. در بعضی بخشها بیانیه در ارتباط با وظایفی که دستگاههای مختلف در بخشهای مختلف همچون: معنویت و اخلاق، اقتصاد و... تصریح دارد و مسئولیتهایی را برای دستگاههای دولتی و حاکمیتی تعیین میکند.

به‌طور مشخص حوزویان در تبیین این بیانیه نقش مهمی دارند. هم در تقویت مطالبهگری برای این که بیانیه دنبال و محقق شود و هم ازاین‌جهت که حوزه خود را مخاطب این بیانیه بداند و بداند که برای گسترش اخلاق و معنویت، بخش اقتصادی و تغییر سبک زندگی چه قدمهایی میتواند بردارد.

 

*  جوانان مؤمن و انقلابی کشور برای عمل و پیاده‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

در خصوص این سؤال شما هم به‌نوعی میتوان گفت که جوانان مخاطب اصلی این بیانیه هستند و همان‌طور که عرض کردم، نیروی محرک و پیشرانی هستند که باید با توجه به پیشینه انقلاب، دستاوردهایی که داشته است و موقعیتی که اکنون دارد و با استفاده از تجربیاتی که در اختیار جوانها است، میتوانند در اجرای این بیانیه قدم بردارد.

رهبری فرمودند که انقلاب از نقطه صفر شروع‌شده است؛ یعنی نسل جوان نیازی ندارد که از صفر شروع کند، نسل جدید عقبه ارزشمند و گران‌بهایی از انقلاب دارد که میتواند با استفاده از آن قدمهای بعدی خود را بردارد؛ بنابراین نسل جوان باید آماده پذیرش مسئولیتی که در بیانیه آمده است باشد و شانههای خود را در زیر بار مسئولیت تداوم انقلاب قرار بدهد و این آمادگی به جهات مختلف خطاب به جوانان مؤمن انقلابی است که باید خود را به دانش، اخلاق و ایمان مجهز کنند تا بتوانند این مسیر را ادامه بدهند و همان‌طور که در این چهل سال بخش زیادی از دستاوردهای انقلاب مرهون تلاش جوانها نسل قبل بوده است، ادامه راه هم با انرژی، انگیزه، ابتکار، نوعآوری و تلاش مجاهدانه جوانهای مؤمن انقلابی پیش برود و ان‌شاءالله یک سرعت و رونق بیشتری برای آینده کشور رقم بخورد.

 

* سخن پایانی

 توصیه من این است که در وهله اول باید بیانیه به‌دقت خوانده شود و حوزویان اهتمام داشته باشند که نخست خود یک‌بار بیانیه را با دقت بخوانند و در مرحله دوم دیگران را هم به این کار ترغیب کنند.

مسئله دیگر مراقبت از برخوردهای تشریفاتی با این بیانیه است. باید تلاش شود که بیانیه از حالت لبیکهای تشریفاتی و استقبالهای شعاری، به یک برنامه عمل و اقدام تبدیل شود و مبنای فعالیتهای اجرایی و عملیاتی قرار بگیرد.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان/ حوزه نیوز

ارسال نظرات