خبرهای داغ:

کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت اقدامات فرهنگی در قم است

در نشست هم‌اندیشی کتابخانه‌های استان قم از کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان اولویت اقدامات فرهنگی نامبرده شد.
کد خبر: ۹۱۱۹۶۴۰
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نشست هم‌اندیشی کتابخانه‌های عمومی استان قم با حضور سید محمدرضا هاشمی معاون استاندار و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این نشست اظهار داشت: ۵۲۷ مورد برنامه فرهنگی توسط کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شده است.

حجت الاسلام امیرعطاالله جباری افزود: یکی از رویکرد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان رویکرد فرهنگی و اجتماعی است و بر اساس موضوع که اداره کل ارشاد تاکید کرده است باید با اولویت کودک و نوجوان برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه است ۳۰ هزار نفر عضو کتابخانه عمومی استان قم هستند و ۴۶۰ هزار مورد امانت کتاب داشتیم که ۱۸۰ هزار مورد کودک و نوجوان کتاب امانت گرفتند و ۲۵۷ هزار مورد نیز بزرگسالان کتاب به امانت بردند.

جباری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تصریح کرد: برخی از کتابخانه‌های ما از مشارکتی خارج شدند، اما با توجه به جمعیت استان ۴۶۰ هزار مورد امانت کتاب آمار بسیار خوبی است.

وی گفت: با ۱۳ مرکز تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم و ۶ نهاد و دستگاه تفاهم‌نامه آن‌ها نهایی شده است که انجمن خوشنویسی استان، نهضت سواد آموزی، مجموعه تحقیقات اسلامی نور و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز از جمله این نهاد هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: با ۵ دستگاه تفاهم‌نامه ملی داشتیم که عقیدتی سیاسی ارتش، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی، نهضت سواد آموزی از جمله این نهاد‌ها هستند.

جباری بیان کرد: برای نخستین بار در کشور یکی از اقداماتی که انجام شد در کتابخانه عمومی قم بخش ویژه نوسوادان قرار دادیم و مجموعه آموزش و پرورش استان کتاب‌های آن را تهیه کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط کتابخانه‌های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: در کنار امانت کتاب برنامه‌های فرهنگی ویژه نظیر نشست معرفی کتاب و برنامه کتاب خوانی و نقد کتاب برگزار می‌شود.

معصومه ظهیری معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور نیز در این نشست گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار شده است کتابخانه‌هایی که در نهاد‌هایی نظیر کانون مساجد کانون فرهنگی بسیج قرار دارد اطلاع رسانی کنند و مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: باید مینی بوس کتاب داشته باشیم و موضوع کتاب خانه سیار اعمال شود برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از هیچ تلاشی دریغ نشود.

معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه‌های خود را در اختیار عموم مردم قرار دهند و با این اقدام به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنند.

ظهیری با اشاره به آثار وبرکات ترویج فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: باید جامعه را به کتابخوانی تشویق کرده و رسانه‌ها در این زمینه رسالت مهمی را بر عهده دارند.

سید محمد رضا هاشمی معاون استاندار قم نیز در این نشست اظهار داشت: باید در ایام نوروز اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب و نقاشی و قصه گویی برای زائران و مسافران برپا کنند.

وی افزود: استاندار قم به موضوعات فرهنگی استان نگاه ویژه‌ای دارد و همچنین در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

معاون استاندار قم تصریح کرد: موضوعات فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های مورد نظر استاندار قم است.
ارسال نظرات