در نشست تخصصی و تحلیلی بیانیه گام دوم بر استفاده از ظرفیت جوانان به عنوان مخاطبان اصلی منشور گام دوم مقام معظم رهبری و اهمیت نقش رسانه در جلوگیری از عادی‌سازی منشور گام دوم تأکید شد.
کد خبر: ۹۱۱۹۹۴۰
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

 

نقش مهم رسانه در جلوگیری از عادی‌سازی منشور گام دوم

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج و به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، دومین نشست تخصصی و تحلیلی بیانیه گام دوم با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه سراسری گیلان و مدیر خبرگزاری فارس گیلان پیش از ظهر امروز در دفتر خبرگزاری فارس گیلان برگزار شد.

  

اصرار پیشکسوتان برای حضور در سمت‌های مختلف و هدایت انقلاب تنگ نظرانه و ساده‌لوحانه است؛

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان در این جلسه با بیان اینکه گام دوم دریایی از راهبردها را پیش پای ما و بسیج دانشگاه قرار می‌دهد، اظهار کرد: باید نکات استراتژیک این بیانیه را استخراج و تبدیل به کارهایی که در حوزه عملیات انجام شود ساماندهی کنیم و ارزیابی مستمر کنیم.

مظفر نامدار با بیان اینکه عملیاتی شدن این بیانیه و نقشه راه در دانشگاه مستلزم استخراج رساله‌های تحقیقاتی در دانشگاه توسط اساتید متدین است، گفت: این بیانیه حکیمانه است چرا که سه مقطع گذشته، حال و آینده را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه بسیج اساتید منبع شناسایی اساتید و دانشجویانی است که دل در گرو انقلاب دارند، افزود: باید بند به بند بیانیه گام دوم را مطالعه کرد و بخش‌هایی که نقشه راه عملیات است را شناسایی کنیم و برای رسالات و مقالات خود مستند سازی کرده و از آن‌ها استفاده کنیم و توصیه‌های مقام معظم رهبری در بندهای آخر این بیانیه را به گوش سپرده و به آن‌ها عمل کنیم.

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان با تأکید بر اینکه باید راهبرد مقام معظم رهبری را جدی گرفته و به آن عمل کنیم، تصریح کرد: اصطلاح معروفی در ادبیات سیاسی است که می‌گوید اگر سیستمی توانایی تولید  توانایی پاسخگویی در تمام زمینه‌ها دارد، در فرآیند تولید گرفتار ضایعاتی می‌شود که اگر نتواند شرایط بازتولید فرآیند تولید را نسازند، این سیستم توانایی تولید خود را از دست می‌دهد.

نامدار ویژگی منحصر به فرد بیانیه گام دوم رهبر انقلاب را داشتن ویژگی بازتولیدی دانست و افزود: ما اگر می‌خواهیم عناصر ناخالصی‌های خود را به دست بیاوریم، گام دوم یکی از بهترین سندهایی است که می‌تواند به ما یادآور شود کدام ناخالصی‌ها را کنار گذاشته و کدام شیوه را در پیش بگیریم.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم سند بازتولید است، گفت: رهبر انقلاب به نحو احسن نقاط استراتژیک ما در طول این ۴۰ سال را ذکر کرده‌اند و در خصوص نسل‌هایی که این ۴۰ سال را ساخته و نسلی که درآینده باید امانت دار انقلاب باشند.

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان با بیان اینکه ادامه گام دوم بر دوش پیشکسوتان نیست، تصریح کرد: این جوان‌گرایی انقلاب ماست که توانایی بازتولید دارد، باید ادامه این انقلاب را برای رشد و حفظ بنابر آنچه رهبر انقلاب فرموده‌اند به دوش جوانای است که در اوایل انقلاب نیز مسؤولیت‌های کلانی در انقلاب داشتند.

نامدار با اذعان به اینکه اصرار پیشکسوتان برای حضور در سمت‌های مختلف و هدایت انقلاب تنگ نظرانه و ساده‌لوحانه است، بیان کرد: انقلاب یک سنت شکنی استراتژیک کرد و مسؤولیت‌های بزرگی به جوانان داد و به آن‌ها اعتماد کرد و اگر اکنون نیاز به بازتولید زیرساخت‌ها داریم باید مجدداََ به جوانان فرصت دهیم.

وی انقلاب‌ها را دارای دو منطق درونی و بیرونی دانست و افزود: انقلاب اسلامی را نمی‌توان خارج از منطق درونی خود تحلیل و تفسیر کرد.

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان با بیان اینکه ۴۰ سال با انواع شیوه‌ها تولید و سازندگی کردیم، تصریح کرد: شیوه‌هایی آمدند تا انقلاب اسلامی را به زعم خود تفسیر کنند اما بیانیه گام دوم یک متن جمع بندی برای فرآیند باز تولید است که ناخالصی را بیرون ریخت و راهبرد موفقی برای ادامه گام‌های انقلاب ارائه داد.

نامدار با بیان اینکه امام راحل پس از جمع بندی دقیق قطعنامه را پذیرفت خاطرنشان کرد: امام هیچ کاری را بدون مطالعه دقیق و جمع بندی انجام نمی‌دادند و همه مسائل و‌ جوانب قطعنامه را تحلیل و‌ سپس آن را پذیرفتند.

وی با تاکید بر اینکه مقام‌ معظم رهبری بارها چنین منشورهایی را اعلام کرده‌اند، افزود: مقام معظم رهبری بارها و در دوران‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون بیانیه‌هایی را برای پیشبرد راهبرد انقلاب داده اند تا مسوولان و جوانان از آن بهره لازم را ببرند.

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان با اذعان به اینکه برنامه‌ها باید در تداوم یکدیگر قرار گیرند، بیان کرد: اگر یک برنامه بتواند در راستای برنامه قبلی قرار گرفته و آن‌را نقض نکند قطعا انقلاب و‌ جامعه به سمت پیشرفت خواهد رفت در غیر این صورت هیچ ‌موفقیتی حاصل نمی‌شود.

نامدار مخاطب اصلی برنامه گام دوم مقام معظم رهبری را جوانان دانست و افزود: مخاطب بیانیه رهبر انقلاب تمامی اقشار جامعه هستند، اما جوانان آینده سازان این نظام هستند و اگر جوانان را نتوانیم با برنامه‌های انقلاب آشنا کنیم نمی توانیم انقلاب را به اهدافش برسانیم.

وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن برنامه گام دوم باید کار دانشگاهی انجام شود، گفت: تمام بیانیه های مقام معظم رهبری پیشینه تاریخی دارد و‌ باید به آن توجه و با کار دانشگاهی و رسانه‌ای این برنامه را اجرایی کنیم.

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان با اشاره به سانسور سیستماتیک برنامه گام دوم توسط بعضی از جریان های سیاسی و مخالفان انقلاب بیان کرد: بعضی از جریان های سیاسی به دنبال ناکارامد جلوه دادن برنامه گام دوم است و با سانسور خود می خواهد این کار را انجام دهد.

نامدار با تأکید براینکه لازمه شناسایی برنامه گام دوم انقلاب توسط جوانان مقابله با عادی سازی این برنامه است تصریح کرد: تمامی سایت‌ها و‌ رسانه‌های خارجی به منشور گام دوم مقام معظم رهبری نپرداخته و آن را سانسور کردند تا از این طریق بتواند این برنامه عظیم را عادی سازی کند و رسانه‌های داخلی وظیفه دارند در مقابل این عادی سازی ایستاده و این منشور را برای جوانان معرفی کنند.

وی قاعده جنبش‌های اجتماعی و انقلاب ها را شکستن چارچوب ها دانست و بیان کرد: بنابر فرمایشات رهبر انقلاب در منشور گام دوم انقلاب ،کهنگی و کلیشه‌گی را به رخ دنیا کشید و بسیاری از چارچوب‌ها را شکست و دو پارامتر بزرگ را دوباره به جای اصلی خود گذارد و آن دین و سیاست بود که سیاستی که مابعدالطبیعه شده بود و خودتنظیمی می‌کرد دوباره با دین گره خورد.

عضو شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید استان گیلان نظریه نظام انقلاب نظامی را مردمی، داشتن آرمان و زنده بودن و تعادل انقلابی دانست و افزود: اگر این اولویت‌ها و ویژگی ها را از انقلاب خود بگیریم می‌توانیم بگوییم که از قواعد نافرمانی کرده و انقلابی غیر عادی است، اما این انقلاب و نظام یک مجموعه کامل است که حق است وآنچه دیرگان درباره این انقلاب می گویند مغالطه ای بیش نیست.

 

 بیانیه گام دوم حرکتی رو به جلو و انعطاف‌پذیری است؛

عضو هیئت رئیسه سازمان بسیج اساتید استان گیلان یکی از ویژگی‌های مهم بیانیه گام دوم را جامعیت دانست و اظهار کرد: در این بیانیه در عین وجود نگاه گذشته نگاه به آینده نیز موج می‌زند و علاوه بر توجه به سوءتدبیری‌ها، موفقیت‌ها و چشم‌اندازها و نیز امید را می‌توان در آن مشاهده کرد.

امیر حسین بازیار با بیان اینکه در تمامی عرصه‌های انقلاب تا کنون راهکار مناسب گاهاََ ارائه نشده، گفت: بیانیه گام دوم حرکتی رو به جلو و انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد که با توجه به شرایط بتوان تحولات بیرونی و درونی را به خوبی تحلیل و درباره آن برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به دفاع مقتدرانه رهبر انقلاب افزود: ما آغاز کننده جنگ نبودیم اما اگر جنگی آغاز شد همچون گذشته مقتدرانه موفق خواهیم شد.

عضو هیئت رئیسه سازمان بسیج اساتید استان گیلان با اشاره به توجه رهبر انقلاب به فضای مجازی و رسانه در بیانیه گام دوم گفت: مخاطب این پیام‌های رسانه‌ای جوانان هستند که می‌تواند در این حوزه‌ها پیشقدم شوند و با ارائه سواد رسانه‌ای پیشگامان عرصه جنگ نرم باشند.

 

تصویرگری سند منشور گام دوم برای آینده؛

رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به بخش‌های محیطی انتشار بیانیه گام دوم اظهار کرد: چه در فضای داخلی و چه در فضای بین المللی که تلاش می‌کردند انقلاب را به سمت تجدید نظر درخصوص آرمان‌های خود سوق می‌دادند.

مهدی هدایتی با بیان اینکه این صداهای مخالف گاهاََ از بطن اعضای انقلاب شنیده می‌شد، گفت: رهبر انقلاب با انتشار این منشور نشان دادند که این تفکرات ظرفیت عملیاتی شدن را ندارند.

وی با بیان نظم بین‌الملل امروز در حال تغییر موقعیت است، افزود: جمهوری اسلامی به واسطه برخورداری از توانمندی‌های چندگانه می‌تواند بخشی از نظام بین المللی باشد که با دیگران می‌تواند تغییراتی در این نظام ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به باز تولید، رویش و زایش نیروهای جوان و بدیع در قلب انقلاب اسلامی بیان کرد: این تعبیر اشتباهی است که کشتی انقلاب اسلامی صرفا باید توسط ناخدا حرکت کند، بلکه هستند ملوانان زیادی که قدرت پیشبرد این انقلاب را در سایه کمک ناخداها دارند.

هدایتی با بیان اینکه سند منشور برای آینده تصویرگری انجام داده، گفت: می‌توان بر ظرفیت‌های این سند که آینده را به نیکی ترسیم می‌کند حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

باید در حوزه شاخص‌ها کار کنیم؛

مدیر خبرگزاری فارس گیلان نیز با اشاره به اینکه بیانات رهبر انقلاب نسخه‌ای جامع و فراگیر است، اظهار کرد: امید و نگاه خوشبینانه به آینده مبحث مهمی بود که در بیانیه ارائه شد و این نگاه را به سیاست دشمن در برابر نظام ارتباط دادند تا نا امیدی ساخته شده توسط دشمن در برابر مسؤولان را از بین ببرند.

ابراهیم افشاری با اشاره به تأکید رهبر انقلاب درباره افزایش دانش برای عزت آفرینی، گفت: یکی از برجسته ترین اصطلاحات و کلید واژه‌های رهبر انقلاب سپردن کار انقلاب به جوانان است که عملیاتی کردن آن آسان نیست که این مقوله وجه مشترک در حکم ریاست قوه قضائیه رهبر انقلاب به آیت الله رئیسی برای استفاده از ظرفیت جوانان است.

وی با بیان اینکه بنابر فرموده رهبر انقلاب کلید حل مشکلات کشور در داخل کشور است، افزود:  رهبر معظم انقلاب رشد شعور معنوی و وجدان اجتماعی در برابر کانون‌های ضد معنویت و اخلاق را در منشور گام دوم مورد تأکید قرار دادند و از رسانه‌های پیشرفته برای تبیین و روشنگری در این باره یاد کردند که این امر نشان از اشرافیت رهبر انقلاب بر مسائل رسانه‌های سنتی و بدیع است.

مدیر دفتر خبرگزاری فارس گیلان با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر سبک زندگی ایرانی اسلامی بیان کرد: ما در بسیاری مواقع، امور فرهنگی را بد اجرا می‌کنیم که این امر گاهاََ نتیجه عکس داده و جوانان را از توجه به این سبک باز داشته و دور می‌کند.

افشاری با اشاره به دلایل شکست در انتخابات‌های مختلف گفت: ما باید در حوزه شاخص‌ها کار کنیم و به جای تحمیل گزینه‌های انتخابی شاخص‌های برتر را به مردم ارائه می‌دادیم و انتخاب در بین گزینه‌ها را به مردم بسپاریم.

وی با اذعان به عدم وجود رفتار مهدوی در حوزه رسانه‌ای افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید از ابزار رسانه به عنوان مهم ترین اصل استفاده کرد چرا که قابلیت نظارتی و ترویجی رسانه‌ها می‌توانند نقش بی‌بدیلی ایجاد کنند.

مدیر دفتر خبرگزاری فارس گیلان با اذعان به اینکه اگر کسی سواد رسانه‌ای نداشته باشد بی‌سواد است، بیان کرد: اگر در تمامی مطالبی که بیان می‌کنیم پیوست رسانه‌ای را در نظر بگیریم و از متخصص آن استفاده کنیم موفق تر خواهیم بود.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان گیلان

ارسال نظرات