فرمانده انتظامی استان مرکزی از افزایش 84 درصدی جرایم سایبری خبر داد.
کد خبر: ۹۱۱۹۹۷۹
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سردار کیومرث عزیزی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در نشست خبری به ارائه آماری در حوزه‌های مختلف نیروی انتظامی طی سال 97 پرداخت و گفت: از ۱۵۶۸۹ فقره سرقت گزارش‌ شده، ۹۸۳۹ فقره یعنی در مجموع ۶۳ درصد کل سرقت‌ها، کشفیات داشتیم و به ترتیب وقوع سرقت، اراک، ساوه، خمین، شازند و زرندیه ۵ شهر ابتدایی استان در این حوزه هستند.

عزیزی افزود: در طول این بازه زمانی ۹۲ فقره نزاع دسته‌ جمعی و ۱۰۸۰۱ فقره نزاع فردی گزارش‌ شده که به ترتیب ۳۳ و یک درصد کاهش داشته است.

سردار عزیزی ادامه داد: در حوزه مواد مخدر تا به امروز ۶۳۴۵ کیلوگرم کشفیات داشتیم که نسبت به سال گذشته با ۱۱ درصد کاهش کشف روبه‌رو بودیم. همچنین ۱۶۶۵۸ نفر معتاد و خرده‌فروش نیز دستگیر شده است که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد افزایش‌ یافته است. در این بازه زمانی ۳۱۴ نفر قاچاقچی  دستگیر و ۲۷ باند مواد مخدر متلاشی شد.

وی تعداد قتل‌های استان را با ۳۵ درصد کاهش، ۱۷ مورد اعلام کرد و ادامه داد: در حوزه قاچاق کالا، ۴۶۸ میلیارد ریال در این بازه زمانی کشفیات داشتیم که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد افزایش را شاهد بودیم. ۱۳۵۲ فقره پرونده در این خصوص تشکیل شد و تعداد خودروهایی که در بحث قاچاق توقیف شدند، ۴۳۸ دستگاه و تعداد متهمان ۱۲۰۱ نفر بوده است.

فرماندهی انتظامی استان مرکزی درخصوص جرائم اقتصادی تشریح کرد: اخلال در نظام اقتصادی ۴ پرونده به ارزش ریالی ۸۸ میلیارد ریال، تسهیلات غیرمجاز بانکی ۲ پرونده به ارزش ۸۷ میلیارد ریال، پول‌شویی ۲ پرونده به ارزش ۵۲ میلیارد ریال، رباخواری ۱۶ پرونده به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد ریال، اختلاس ۲ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال، ارتشاع ۳ پرونده به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، تبانی در معاملات دولتی ۲ پرونده به ارزش ۲۰ میلیارد و ۷۴۲ میلیون ریال، زمین‌خواری ۴۱ پرونده که به کمک دستگاه‌های مربوطه ۱۷۸۴ هکتار از دست متصرفین غیرقانونی رهاشده  و به دولت واگذارشده است، فرار مالیاتی ۳ پرونده به ارزش ۱۶ میلیارد ریال و احتکار ۸ پرونده به ارزش ۵۰۹ میلیارد ریال مجموعه‌ای از پرونده‌های تشکیل‌شده در حوزه جرائم اقتصادی بوده است.

وی بیان کرد: دستگیری ۱۰۳ نفر از اراذل‌واوباش با افزایش ۲ درصدی، ۵۲۲ مورد تخلفات صنفی با افزایشی ۳۱ درصدی،  کشف ۴۹۶ هزار و ۲۲۶ عدد مواد محترقه با کاهش ۸ درصدی مجموعه دیگری از اقدامات بوده است.

عزیزی به حوزه جرائم سایبری اشاره کرد و افزود: ۱۳۱۸ فقره جرم سایبری داشتیم که نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد افزایش جرائم در فضای مجازی اتفاق افتاده است. در همین بازه زمانی ۱۳۶۰فقره کشفیات بوده که نسبت به سال گذشته ۶۳درصد افزایش کشفیات را شاهد بودیم. استان مرکزی نیز در حوزه کشف و وقوع جرائم سایبری به ترتیب رتبه یک و ۱۳ کشور را داراست.

وی ضمن بیان اینکه سه جرم برداشت غیرمجاز از حساب افراد، کلاه‌برداری رایانه‌ای و هتک حیثیت و نشر اکاذیب در صدر جرائم سایبری است، تصریح کرد: در حوزه پلیس‌ راه و راهور تعداد متوفیان تصادفات درون‌شهری ۸۸ نفر و متوفیان برون‌شهری ۴۵۴ نفر بوده است که به ترتیب هرکدام ۱۴ و یک درصد افزایش و در مجموع نیز ۱۱ درصد افزایش داشته است، که آمار مجروحین در این حوزه ۲۰ برابر متوفیان است.

فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در بحث فراوانی وقوع جرائمی که منجر به تشکیل پرونده شده است سرقت ۱۵۴۹۳ فقره، درگیری و نزاع  ۱۰۹۸۸ فقره، جرائم عمومی علیه اموال و اشخاص ۹۶۶۳ مورد، وقایع و امور راهور ۹۵۱۲ مورد ، جرائم مالی و اقتصادی نیز ۵۶۰۰ مورد که این ۵ جرم اول در سطح استان مرکزی بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: هدف پلیس حضور ۱۵ دقیقه‌ای در محل خدمت‌رسانی است که متغیرهایی مانند ترافیک و یا ترافیک درخواستی باعث تغییر این زمان می‌شود. همچنین در راستای مستندسازی اقدامات و کنترل گشت‌ها تمامی گشت‌های خودرو به gps  و دوربین کنترلی مجهز می‌شوند.

عزیزی بیان کرد: در ایام نوروز با مشارکت بسیج حاشیه‌های شهر را که نمی‌توانیم پوشش دهیم، نظارت می‌کنیم تا شاهد سرقت اموال نباشیم و همچنین در این ایام در تفرجگاه‌ها و محل‌های اتراق مسافرین و اماکن زیارتی و ... حضور بیشتری خواهیم داشت که در همین راستا ۳۰ مقر موقت در اماکن موردنیاز ایجاد می‌کنیم.

وی بیشتر سرقت‌ها را در مورد قطعات و متعلقات داخلی خودرو، کابل‌های مخابرات و کابل برق عنوان کرد و ادامه داد: نقل‌وانتقال اسباب و اثاثیه و به عبارتی اسباب‌کشی در ایام نوروز باید با کلانتری محل هماهنگ شود تا از هرگونه سرقت به این نحو در این ایام جلوگیری صورت گیرد.

فرماندهی انتظامی استان مرکزی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: پلیس در حوزه اقتصاد در جهت پیشگیری از اخلال در نظام اقتصادی نقش مؤثری دارد و در حوزه عدالت و مبارزه با فساد نیز در حال فعالیتت هستیم.

وی عنوان کرد: پلیس از قضایایی مانند دوربین من سلاح من است نمی‌ترسد. ما آبرو وی خودمان را در گرو امنیت مردم و اجرای قانون گذاشتیم و اگر یکجایی باید قانونی اجرا شود حتماً این کار را خواهیم کرد. عده‌ای می‌خواهند به‌صورت سازمان‌دهی شده با اقدامات خلاف واکنش پلیس را برانگیزند و بعدازآن مظلوم‌نمایی کنند.

عزیزی به‌اتفاق خواستگاری دو جوان در پاساژ گلستان اراک اشاره کرد و ادامه داد: ما برابر قانون ورود پیدا کردیم. برخی از دوستان حقوقدان گفتند جرم نیست که این نظر  فردی است که محترم هم هست. اما پلیس با نظر شخصی اشخاص که کار نمی‌کند. پلیس صراحت قانونی دارد و در این رابطه همه را ارجاع می‌دهیم به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره ذیلش و در آنجا تکلیف مشخص است که این اتفاق جرم هست یا نیست و اگر هست چه مجازاتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در عفو صورت گرفته به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب ۱۰۹۰ نفر آزاد شدند و این مسئله برای ما جای خوشحالی دارد که کسی پشت میله‌های زندان نباشد زیرا حضور یک نفر در زندان تبعات دیگری در جامعه برای خود و خانواده او خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات