خبرهای داغ:
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار اقتصادی کشور یکی از مهمترین برنامه‌های نظام در سال ۹۸ است.
کد خبر: ۹۱۲۰۰۰۰
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، محمد رضا پورابراهیمی در افتتاحیه دوره خاکریز انقلاب که در مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص مسائل اقتصادی کشور در دو بخش نیازمند اقدامات ضروری هستیم.

وی افزود: در وهه‌ای اول نظامات اقتصادی باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد تا کشور بتواند فارغ از تلاطمات اقتصادی دنیا به کار خود ادامه دهد.

پور ابراهیمی ادامه داد: نکته دوم در خصوص عملیات اجرایی است، در واقع عملیاتی است که بر اساس نیاز‌های کشور تدوین و برنامه ریزی می‌شود.

وی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری را مهم و گره گشا دانست و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به چالش‌های بیرونی و درونی اشاره کرده اند، در واقع در خصوص عوامل بیرونی می‌توان به نوسات ناشی از بحران‌های اقتصادی دنیا اشاره کرد و در این مسیر وابستگی به اقتصادی جهانی را کم کرد که در واقع همان اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این عوامل ناشی از بلایای طبیعی اقتصادی است که به اقتصاد کشور ضربه می‌زند که باید با اصلاح نظام اقتصادی در برابر این بلایا ایستادگی کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد: عامل بعدی تحریم است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر بار‌ها آن را تجربه کرده است و اگر در اقتصاد کشور می‌خواهیم با این تحریم‌ها مقابله کنیم نیازمند ساختار‌های صحیح و رفع سوء مدیریت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: کل بودجه کشور کمتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که دو برابر بودجه یارانه در کشور پرداخت می‌شود.

پور ابراهیمی افزود: برای حل این مشکل باید اصلاح ساختاری ایجاد کنیم هم اکنون نزدیک به ۵۰ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی داریم و به همین میزان معافیت‌های مالیاتی داریم.

وی ادامه داد: در اصلاح ساختار بودجه از اغنیا و افراد توانمند جامعه می‌توانیم مالیات بگیریم که در همه کشور‌های پیشرفته نیز این مالیات‌ها اخذ می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولتی بودن اقتصاد مشکل دیگری است که کشور گریبانگیر آن است که باید در آینده جلوی این رویه اشتباه گرفته شود.

وی با انتقاد از خصوصی سازی در کشور گفت: روند خصوصی سازی به طوری است که نهاد غیردولتی محسوب می‌شود، اما وابسته به وزارت خانه‌ها هستند و به نوعی روسای این شرکت‌ها توسط دولت انتخاب می‌شود، در واقع روی کاغذ دولت مالک نیست، اما این شرکت‌ها را اداره می‌کند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: دو واقع اصلاح ساختار اقتصادی کشور بر اساس فرامین رهبری در سال ۹۸ مهمترین هدف نظام است.

وی عمل به فرامین رهبری به خصوص اقتصاد مقاومتی را گره گشای مشکلات کنونی کشور دانست و گفت: محور‌های ۲۴ گانه رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی مورد تایید همه کارشناسان اقتصادی است که می‌تواند منجی کشور در شرایط کنونی کشور باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ را بزرگترین اشتباه دولت برشمرد و گفت: این تصمیم کشور را به لبه پرتگاه برد و در جلسات دولت و شورای عالی اقتصادی بار‌ها از رئیس جمهور در خصوص این که چه کسانی تصمیمات اقتصادی را می‌گیرند، سوال کردیم، اما به نتیجه نرسید.

وی تاکید کرد: وزیر اقتصاد در همان زمان مخالف اجرای این تصمیم بود، اما باز هم برای ما این معما است که چه کسانی تصمیم‌های این چنینی می‌گیرند.
ارسال نظرات