خبرهای داغ:

بازارهای شلوغ و دست‎های خالی

بازار و فروشگاه های قم در حالی روزهای شلوغی را می گذرانند که قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر شده است.
کد خبر: ۹۱۲۰۴۰۵
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، اسفندماه که فرامی رسد علاوه بر شکوفه زدن جوانه ها که بر نزدیک بودن بهار دلالت می کند جنب و جوش بازارها به اوج خود می رسد تا نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن سال جدید را یادآور شود.

اسفند میان کاسبان به شب عید شهرت دارد و آنها سعی می کنند با دست پر به بازار بیایند تا بتوانند از خرید عید خانواده ها پس اندازی برای خود جمع آوری کنند.

اما امسال در پرتو گرانی های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، وضع بازارها به گونه دیگری شده و شاهد شلوغی بازارها و حضور گسترده مردم در برابر کاهش خرید اجناس هستیم.

در نگاه اول به بازار چنین تلقین می شود که کسب و کار همانند سال های گذشته است ولی وقتی با کاسبان به گفت وگو می نشینیم از اوضاع می نالند و می گویند که خرید مردم نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است.

در مغازه کیف و کفش فروشی، خانمی را می بینم که از گرانی ها گلایه کرده و قیمت اجناس را بالا عنوان می کند. فروشنده با اشاره به اینکه قیمت این کیف چند ماه پیش بسیار ارزانتر بود از وضع کنونی بازار گله می کند.

وی می گوید که قیمت کیفی که چند ماه پیش 40 هزار تومان بود هم اکنون به قیمت 70 هزار تومان به فروش می رسد و مردم با شنیدن قیمت ها تمایلی به خرید ندارند.

این فروشنده ادامه داد که افزایش شدید قیمت ها و کاهش قدرت خرید سبب شده تا مردم به جنس کالا توجهی نداشته باشند و پس از شنیدن قیمت از خرید منصرف می شوند.

خانمی که خود را محمودی معرفی می کند با دو فرزند خود در بازارها مشغول جستجوی لباس ارزان قیمت است.

وی درباره گران های اخیر می گوید: قیمت کالاها در حالی به شدت افزایش یافته است که حقوق همسران ما تفاوتی نسبت به دوران پیش از گرانی ها اخیر ندارد و بر این اساس نمی توان بین دخل و خرج تعادل برقرار کرد.

خانم محمودی با اشاره به اینکه قیمت ها سرسام آور است و خانواده ها توانایی خرید ندارند، می افزاید: قیمت ها به گونه ای است که مردم یا از خرید منصرف می شوند یا اینکه به کالاهایی روی می آورند که کیفیت مطلوبی ندارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خرید کالای کم کیفیت سبب می شود تا در آینده ای نزدیک مجددا به خرید کالا بپردازند، اظهار می کند: برای ما فعلا گذراندن عید مهم است و با توجه به هزینه های سنگین زندگی چاره ای جز خرید چنین جنس هایی نداریم تا بلکه در آینده اوضاع متفاوت شود.

خانمی دیگر می گوید که بسیاری از مردم فقط برای تماشای بازار می آیند و قصد خرید ندارند.

وی خودش را مثال می زند که بیش از دو ساعت است که در بازار به جستجو پرداخته اما تاکنون هیچ چیزی نخریده است زیرا بودجه مناسبی در اختیار ندارد و هزینه ها نیز سنگین است.

با چندین تن از کاسبان درباره اوضاع بازار شب عید گفت وگو کردیم که اکثر آنها از وضع موجود گلایه داشته و امیدهای خود برای رونق یافتن کاسبی در آستانه عید را نقش بر آب بسته توصیف می کنند.

یکی از این افراد می گوید حتی علاقه ای به آمدن به سرکار ندارد زیرا همه پیش بینی های وی غلط از آب درآمده و سرمایه ای که برای بازار شب عید در مغازه جمع کرده است، تکان اساسی نمی خورد.

وی می گوید در سال های گذشته اوضاع بسیار بهتر بود و به بازار شب عید چشم امید داشتیم اما امسال واقعا قدرت خرید مردم پایین رفته است و نتوانسته ایم بازار کساد ماه های قبل را جبران کنیم.

هم اکنون فضای بیم و امیدی بر بازارها حاکم شده است و فروشندگان در عین حال که نسبت به اوضاع کنونی بیم دارند، امیدوار در سال جدید اوضاع کمی تفاوت داشته باشد.

یکی از رستوران‌داران در این باره می گوید: معمولا در چنین ایامی بازار غذای آماده گرم می شود زیرا خانواده ها در بازارها مشغول خرید هستند و وقتی برای پخت و پز ندارند بر این اساس به غذای آماده روی می آورند.

وی ادامه داد: اوضاع بازار غذای آماده در ماه های گذشته مطلوب نبود و ما امیدوار بودیم که در چنین ایامی شاهد بهبود وضع باشیم اما متاسفانه فعلا که اوضاع بر وفق مراد نیست.

این کاسب تأکید کرد که در سال های گذشته از صبح تا شب در رستوران بودیم و تعطیلی معنا نداشت اما امسال دلیلی برای باز بودن رستوران نیست و مردم مانند سال های گذشته خرید نمی کنند.

وی بیان داشت: گرچه اوضاع اقتصادی سال به سال در حال پسرفت است اما امیدواریم که دولت گام هایی برای بهبود وضع کنونی اتخاذ کند و مردم را از این نابسامانی نجات دهد.

اوضاع اقتصادی و گرانی های اخیر سبب شده تا بازارها همانند سال های گذشته شلوغ اما دست ها همانند گذشته پر نباشد تا نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور بیشتر شود.

در این راستا مردم چشم به تدبیر دولت بسته اند تا بلکه اوضاع در سال آینده بهتر شود و چرخه اقتصاد کشور بچرخد تا مردم با دست پر از بازارها برگشته و سفره آنها پربارتر از گذشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار