رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: دانش کاربردی به‌عنوان یکی از مؤثرترین عوامل بهره‌وری و رشد اقتصادی مطرح است.
کد خبر: ۹۱۲۰۵۴۲
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

محمود پوریوسف امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، افزود: اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان گویای تأکید بر نقش دانش و فناوری در جریان توسعه اقتصادی است تا آنجا که بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه بازار در توسعه اقتصادی کشورها نقش اساسی ندارد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی نیست، عنوان کرد: به‌کارگیری این عوامل در تولید منابع اقتصادی به‌صورت مستمر و پایدار باید مورد توجه قرار گیرد.

پوریوسف خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاوم باید صنعت با دانشگاه آشتی کند و بهترین راه، تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه اتصال دانشگاه با صنعت است که منجر به تقویت صنعت و کشاورزی و در یک کلام افزایش تولیدات کشور و بی‌نیازی به سایر کشورها می‌شود.

 اهتمام دانشگاه آزاد برای تبدیل ایده های علمی به ثروت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به حمایت‌های مدیران عالی سازمان مرکزی و در رأس آنها دکتر طهرانچی از طرح‌های اقتصادی و تبدیل علم به ثروت، بیان کرد: در راستای خودکفایی دانشگاه از وابستگی محض به شهریه دانشجویی و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی و تبدیل ایده‌های علمی به تولید و ثروت، دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و به‌خصوص واحد ارومیه چند طرح اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در دست بررسی و اجرا دارند.

وی ادامه داد: یکی از آنها «تولید پروتزهای شانه، زانو و مفصل هیپ(ران) و پودر استخوان (هيدروكسي آپاتيت) با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته» است که با حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و در مراحل پایانی قرار دارد.

این مقام دانشگاهی ادامه داد: این طرح در حوزه سلامت و درمان و با میزان اشتغال‌زایی بالای ۴۰ نفر است و با به‌کارگیری دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، ایمپلنت‌ها و پودر استخوان با کیفیت مساوی نمونه‌های خارجی تولید می‌کند به‌نحوی که با بهره‌گیری از طراحی و توسعه داخلی و همکاری میان کشورهای ایران و سوئیس در راستای انتقال تکنولوژی، امکان توسعه همه محصولات و صادرات به سایر کشورها وجود خواهد داشت.

اتکا به دانش به‌روز مهندسان ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس واحد ارومیه با اشاره به اینکه فرآیندهای طراحی و تولید این محصولات به‌صورت داخلی و با همکاری شرکت‌های خارجی انجام می‌شود، گفت: با توجه به ماهیت دانش‌بنیان بودن طرح در مراحل ساخت محصولات از تجهیزات پیشرفته برای ایجاد تناسب با آناتومیک بدن و ایجاد سطح هموار و آنتی باکتریال در محصول استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بر آن است با اتکا به دانش به‌روز مهندسان ایرانی و همکاری مشترک با کشورهای مطرح در این حوزه و به‌کارگیری نیروهای مجرب در بخش تحقیق و توسعه و با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه و توانمندی متخصصان بخش خصوصی با ارائه محصولات تولید داخل و با کیفیت مطلوب به هموطنان و جامعه پزشکی اطمینان دهد که با مصرف محصولات تولیدی هم از لحاظ تأمین نیاز خود مطمئن شده و هم در هزینه‌های سلامت صرفه‌جویی شود و از سوی دیگر توسعه صنعت داخل را نیز فراهم آورد.

پوریوسف افزود: با توجه به اهمیت صرفه‌جویی ارزی در تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به کشور با تولید اینگونه محصولات می‌توان علاوه بر تأمین تقاضای داخل با دریافت استانداردهای بین‌المللی و صادرات این محصولات از نوسانات ارزی برای کمک به اقتصاد کشور بهره گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظرات