حجت الاسلام هاشم زئی گفت: کانون های فرهنگی هنری باید معیار همسرداری از گفتار ائمه اطهار(ع) را استخراج و در اختیار جامعه قرار دهند.
کد خبر: ۹۱۲۰۶۸۹
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر «حجت هاشم زئی» در کارگاه آموزشی «جایگاه خانواده در قرآن» با استناد به آیات و روایات، به تشریح اوصاف همسر شایسته الهی پرداخت و افزود: مسلمان بودن که ریشه آن به صلح و سازش بر می گردد نخستین ویژگی همسر شایسته الهی است.

 

وی با بیان اینکه خانواده نمونه قرآنی و اسلامی، خانواده ای است که با شیطان صلح و سازش ندارد، اظهار کرد: مومن بودن از دیگر ویژگی های شاخص همسر شایسته الهی است و ریشه آن تصدیق و ایمان و پایبندی به حدود الهی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در تعریف مومن با اشاره به اینکه مومن از خدا ایمان می گیرد، گفت: مومن به دیگران امان می دهد و در تجارت، سیاست، دیانت و تمام روابط فردی و اجتماعی خود به دیگران امنیت می دهد و دیگران با او در عافیت، امنیت و آسودگی کامل ارتباط برقرار می کنند.

 

وی در ادامه با ذکر این نکته که حضرت علی(ع) اولین مسلمان و حضرت خدیجه(س) نخستین زن مسلمان است، تاکید کرد: زنان جامعه اسلامی باید شیوه همسرداری را از حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) فراگیرند.

 

هاشم زئی با اذعان به اینکه متاسفانه تا کنون در رابطه با معرفی شخصیت و سیره حضرت خدیجه(س) بسیار ضعیف عمل کرده ایم، تصریح کرد: اوصافی که پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد مصطفی(ص) در رابطه با حضرت خدیجه(س) بکار برده اند برای احدی استفاده نکرده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(س) با خدا معامله کرد و تمام اموال و دارای خود را در راه خدا انفاق کرد و خدا نیز در پاسخ به این بخشندگی و ایثار، کوثر را به آن بانوی بزرگوار هدیه داد.

 

این کارشناس برجسته مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود از خداباوری به عنوان یکی از معیارهای خانواده نمونه نام برد و ثمره ازدواج را رسیدن به آرامش ذکر کرد.

 

وی مبانی تفاهم بین همسران را همسویی آنها در بینش ها و باورها دانست و گفت: در خانواده قرآنی موضوعاتی نظیر مذاکره و تفاهم وجود دارد اما معامله و توافق وجود ندارد.

 

حجت الاسلام هاشم زئی همچنین با بیان اینکه اگر باور صحیح باشد ناخودآگاه رفتار نیز صحیح خواهد شد، اظهار کرد: آن چه که در جنگ نرم در اولویت قرار دارد و دشمن آن را دنبال می کند، تخریب و تغییر باورهاست.

 

وی با ذکر این مطلب که همواره فرهنگ از اقتصاد مهمتر است، افزود: فرهنگ به مثابه هوایی است که در ریه های انسان می رود و پاک بودن و آلودگی آن، هر دو در سلامت یا بیماری افراد جامعه موثر است.

 

این مشاور خانواده تصریح کرد: همان طور که باران هوای آلوده را پاک می کند، اگر می خواهیم هوای فرهنگی جامعه تمیز و پاک باشد باید از باران قرآن و عترت غفلت نکنیم.

 

وی با اشاره به تلاش دشمن برای تغییر باورها در جامعه، گفت: هدف دشمن در جنگ نرم، کمرنگ کردن و در نهایت حذف خدا و دین از سطح خانواده و جامعه است که ازدواج دیرهنگام و در نتیجه تولد فرزند کمتر از نتایج تلاش های دشمن است و هم اکنون حدود 13 میلیون جوان مجرد که سن ازدواجشان گذشته در کشور وجود دارد.

 

هاشم زئی افزود: داشتن فرزند سالم و صالح از دیگرات ثمرات ازدواج و مایه آرامش خانواده است.

 

وی با تاکید بر اینکه ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ازدواج آسان نیز باید به عنوان یکی از اولویت های مهم در دستور کار فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گیرد، اضافه کرد: والدین، ریش سفیدان و بزرگان جامعه و همچنین حاکمیت(دولت) می توانند در موضوع مهم ازدواج بهنگام نقش آفرین باشند.

 

این مبلغ مذهبی در پاسخ به این شبهه که برخی فقر و نداشتن امکانات را بهانه ای برای فرار از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده قرار می دهند، با استاناد به آیات قرآن، گفت: قرآن در این باره پاسخ می دهد که از فقر و تنگدستی نگران نباشید که خداوند شما را حمایت می کند.

 

وی در ادامه از صداقت، وفاداری و امانتداری به عنوان ارکان دیوار اعتماد خانواده یاد کرد و افزود: مشکلات زندگی در دادگاه حل نمی شود بلکه حلال مشکلات زندگی مشترک، صبر، تحمل و گذشت است.

 

گفتنی است؛ ۸۳ نفر از فعالان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان اعم از امام جماعات، مدیرمسئول، رابط و واحد خواهران کانون ها به مناسبت بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های مساجد از صبح امروز(۲۴ اسفند ماه جاری) تا ۲۷ اسفند به مدت چهار روز در دوره های مختلف فرهنگی آموزشی مرزبانی از مکت اهل بیت(ع)، آشنایایی با مبانی فکری جریانات تکفیری، نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مشهد مقدس شرکت می کنند.

 

ارسال نظرات