راهیان نور-17
شلمچه خلاصه عشق است و قطعه ای از بهشت ، شلمچه، آینه ایست که تمام جبهه با خاک های سرخش در آن می درخشد و دریچه آسمانی است که از آن بوی رشادت و عطر دلنواز شهادت می وزد.
کد خبر: ۹۱۲۰۸۵۰
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزار ی بسیج،  شملچه از ضلع غربي خرمشهر شروع شده و تا عمق خاك عراق به پيش مي‌رود. خط مرزي، اين منطقه را به دو قسمت شلمچه ـ ايران و شلمچه ـ عراق تقسيم كرده است.

 شلمچه ـ ايران در منتهي‌اليه جنوب غربي جلگه خوزستان قرار گرفته داشته و داراي آب و هواي گرمسيري است. حداقل دماي هواي آن در زمستان به صفر درجه و حداكثر دماي آن در تابستان از مرز ‌٥٥ درجه سانتي‌گراد تجاوز مي‌كند.

 به دليل اتصال ضلع جنوبي شلمچه با اروندرود، باتلاق‌ها و آب گرفتگي‌هاي متعددي ايجاد شده است و با آغاز لشكر كشي ارتش بعث عراق به خاك جمهوري اسلامي، شلمچه نيز به اسارت دشمن درآمد.

 بعد از سقوط خرمشهر در چهارم آبان ‌١٣٥٩ ، جاده شلمچه به صورت يكي از معابر اصلي تردد يگانهاي عراقي مستقر در خرمشهر درآمد. ‌١٨ ماه بعد در روز دهم ارديبهشت‌ماه سال ‌٦١ عمليات بيت‌المقدس با رمز يا علي ابن ابي‌طالب(ع)، با هدف آزادسازي خرمشهر آغاز شد.

 در اين عمليات ضمن آزادسازي شهر خرمشهر، قسمتي از دشت و جاده شلمچه به منظور قطع ارتباط عقبه به خط مقدم نبرد تبديل شده بود.

  ٥٠روز بعد از فتح غرورآفرين خرمشهر، عمليات رمضان در تاريخ‌61/4/22 با رمز يا مهدي ادركني(عج) به منظور دور ساختن دشمن از شهرهاي خرمشهر و آبادان و تعقيب او در آن سوي مرز شروع شد. اين نبرد ‌١٥ روز به طول كشيد. اما دوباره شلمچه ايران در اشتغال متجاور باقي ماند.

 مدت ‌شش سال، شلمچه ايران در اختيار دشمن بود. ‌١٥ روز بعد از ناكامي «عمليات كربلاي 4»، رزمندگان اسلام اقدام به انجام «عمليات كربلاي »‌٥ كرده و در روز چهارم عمليات، جاده شلمچه به دست رزمندگان اسلام آزاد شد و در روز بيستم عمليات(هشتم بهمن ماه ‌٦٥) شلمچه ايران كاملا آزاد شده و قسمت عظيمي از شلمچه عراق هم به تصرف نيروهاي خودي درآمد.

 در مجموع هشت عمليات در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه شلمچه صورت گرفت كه مهمترين آن عمليات كربلاي پنج بود.

 بعد از اتمام جنگ تحميلي، گروهاي تفحص مستقر شدند و توانستند تعداد زيادي از پيكرهاي مطهر مفقودين را كشف و به خانواده‌هاي چشم انتظار آنان تحويل دهند. در عيد قربان سال ‌١٣٧٨ مقام معظم رهبري با حضور در جمع كاروانهاي راهيان نور و در كنار هشت شهيد گمنام عمليات كربلاي پنج شلمچه را قطعه‌اي از بهشت ناميدند.

 حرم شهيدان گمنام و موزه طبيعي دفاع مقدس شلمچه به عنوان يكي از يادمان‌هاي تحت پوشش قرارگاه حفظ ابنيه و آثار سرزميني دفاع مقدس خوزستان است و همه ساله صدها هزار نفر از سراسر كشور براي تجديدبيعت با آرمان‌هاي شهداي والامقام دفاع مقدس از يادمان‌ها بازديد مي‌كنند.

ارسال نظرات