خبرهای داغ:
در میزگرد بسیج با موضوع چهارشنبه آخر سال مطرح شد:

شادی ای که موجب حادثه های غیر قابل جبران باشد از منظر قانون و انصاف مردود است

عده ای شعار می دهند که نیرو های انتظامی با شادی مردم مخالف هستند، شادی که موجب حادثه های غیر قابل جبران باشد از نظر قانونی و انصاف مردود است.
کد خبر: ۹۱۲۱۰۱۱
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱

در میزگرد بررسی حوادث جهارشنبه پایان سال که توسط خبرگزاری بسیج برگزار شد، قدیر موسی خانی معاون عملیات آتش نشانی و خدمات شهرداری قزوین،سرگرد حسین بختیاری معاونت راهبردی و مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی، علی فخار سلیمانی مدیر مرکز بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، شهریار پرهیزگاری معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، مهدیخانی مدیر مرکز بحران استانداری قزوین با ارائه راه حل هایی جهت کاهش حوادث چهارشنبه پایان سال بر نداشتن متولی برای مدیریت چهارشنبه پایان سال تاکید کردند.
مهدیخانی معتقد است برای کاهش حوادث نیاز به آموزش و ابزار و نیروی انسانی مجرب بوده و رسانه رکن اصلی فرهنگ سازی می باشد.
شهریار پرهیزگاری معتقد است ؛ اداره کل ارشاد نمی تواند به تنهایی فرهنگ سازی کند، نداشتن متولی برای جشن پایان سال و کار فرهنگی نهادهای مختلف به صورت جزیره ای عمل کردن نمی تواند راه حل تاثیر گداری داشته باشد، بختیاری معتقد است: نیروی انتظامی وظیفه نظم و آرامش را در هر تجمعی برعهده دارد و فرهنگ سازی بدون متولی بسیار سخت است و به نتیجه دلخواه نمی رسد.
سلیمانی معتقد است نیروهای اورژانس کارشان رسیدگی به مجروحین و آسیب دیدگان بوده نمی توانند جایگزین سایر نیروها شوند.
موسی خانی معتقد است: در چهارشنبه پایان سال باید کودکان و فرزندان خود را آگاه کنیم که هیچ مواد محترقه ای بی خطر نیست و هشدارها را جدی بگیرند.
بخش دوم و پایانی میزگرد بررسی راهکار کاهش حوادث چهارشنبه پایان سال از نظر مخاطبان خبرگزاری بسیج میگذرد:

بسیج: چرا مکانی را برای اجرای مراسم پاک چهارشنبه سوری در نظر نمی گیرند؟
بختیاری :جمع شدن در یک نقطه باعث هیجان جمعی شده و مشکلاتی را به وجود می آورند قابل کنترل نیست.به عنوان مثال یک زمانی در زمین شقایق تجمع صورت گرفت که برخی با انداختند سیلندر های گاز داخل آتش حادثه آفریدند، وقتی نیروی انتظامی بخواهد برخورد کند، عده ای شعار می دهند که با شادی مردم مخالف هستند، شادی که موجب حادثه های غیر قابل جبران باشد از نظر قانونی و انصاف مردود است. نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می کند، ما هم فرزندان همین ملت هستیم، اگر تذکری داده می شود بابت حفظ حریم انسانها و امنیت و آرامش بوده تا جامعه با فراغ آسوده به پیش برود.

بسیج: نیروی انتظامی چه راهکاری می تواند ارائه دهد:
احیای سنت ها ی پسندیده مانند کمک به هم نوع و صله رحم یکی از راه هاست، فرهنگی را باید دنبال کرد تا پول هایی که صرف خرید ترقه می شود در راه های درست و کمک به هم نوع هزینه شود. رادیو،تلویزیون،صدا و سیما،رسانه های مجازی و مکتوب و شبکه های اجتماعی می توانند در این فرهنگ سازی سهیم باشند.

 

بسیج: آتش نشانی چه خدماتی می تواند ارائه دهد:
موسی خانی: نوع خدمات در چارت سازمانی تعریف شده است و هرجا آتش سوزی و آتش باشد، همکاران موظف به مدیریت صحنه و مهار آتش سوزی می باشند. در چهارشنبه های پایان سال از سوختن مغازه، منزل مسکونی تا درختان سطح شهر گزارش شده که همکاران آتش نشانی با عملیات به موقع آن را مهار کردند.
خدمات آتش نشانی مانند شامل آموزش جهت پیشگیری در حد توان بوده است. چهارشنبه سوری متولی خاصی ندارد و هر سازمان به فراخور وظایفش اقدام می کند و به صورت جزیره ای کار می کنند. مواد محترقه به راحتی در اختیار کودکان قرار می گیرد و از نظر سازمان‌آتش نشانی هیچ مواد محترقه ای بی خطر نیست.
بسیج: چند نکته برای ایمنی چهارشنبه آخر سال بیان بفرمایید:
موسی خانی؛ والدین با کنترل و آموزش خود از دسترسی فرزندانشان به مواد محترقه جلوی کنند و از عوارض وحشتناک بازی با ترقه و آتش آنها را آگاه کنند. از انداختن مواد منفجره سیلندرهای گاز کوچک و بزرگ که انفجار مرگ بار دارند، جلوگیری کنند از خانواده ها می خواهیم که فرزندانشان را رها نکنند زیرا در شب چهارشنبه سوری خطر در کمین همه می باشد.
کبریت و مواد محترقه را از دسترس کودکان دور نگه دارند، به هیچ وجه اجازه انبار کردن مواد محترقه را در خانه به کودکان ندهند و از تهیه مواد منفجره در منزل خود داری کنند.
مواد محترقه را هیچگاه داخل ظروف شیشه ای یا فلزی نگه ندارند در صورت انفجار باعث مرگ و نقص عضو خواهند شد. خاموش کننده های دستی را در محل کار،منزل و محلی که آتش روشن می کنند آماده نگه دارند. به سازمان آتش نشانی اعتماد کنند و در صورت آتش سوزی بهترین کمک این است که صحنه را برای عملیات دوستان ما ترک کنند با بتوانیم به موقع آتش را مهار و خسارات جانی و مالی جلوگیری کنیم.

 

بسیج: وظیفه مدیریت بحران در چهارشنبه پایان سال چیست؟

مهدی خانی: مدیریت بحران در حالت های اضطرار با هماهنگی تمام نهادها اقدام می کند، آتش سوزی انبار روغن در می توانست تبدیل به یک حادثه بحرانی شود وارد شد تا بتواند به صورت حرفه ای و کارشناسی صحنه را مدیریت کند. در مواقع بحران نقش سازمان های آتش نشانی،انتظامی، بی بدیل است.
متاسفانه هیچ متولی وجود ندارد و اگر دولت بخواهد وارد شود شبهاتی به وجود می آید و بیشتر مسایل مهم به حاشیه می رود.در بحث کانال و غرق شدن افراد در رودخانه زیاران بیش از ۲۰نفر در سال غریق داشتیم که با اگاه سازی و زدن حفاظ های محدوده خطر به ۹ نفر کاهش یافت.
از نظر مدیریت بحران حتی یک حادثه هم زیاد است و نباید رخ دهد.

بسیج: چه راه حلی برای جلوگیری از خطرات مواد محترقه پبشنهاد می دهید؟ استفاده از رسانه ها، آگاه سازی مردم و خانواده ها، برپایی نمایشگاه ها ی خیابانی در نقاط پرتردد شهر ، استفاده از نظر کارشناسان انتظامی،آتش نشانی، اورژانس به عنوان راهکار می تواند موثر باشد. اگر شورایی با هماهنگی دستگاه ها برای مدیریت چهارشنبه پایان سال تشکیل شود تا تمام قوانین و دستورات از یک اتاق فکر به جامعه تسریع پیدا کند، این موضوع می تواند از جزیره ای عمل کردن و چندگانگی در مدیریت چهارشنبه پایان سال جلوگیری کند.

 

بسیج: اورژانس و مرکز فوریت های پزشکی چه راه حلی برای حوادث چهارشنبه پایان سال دارد؟

سلیمانی: وظیفه اورژانس و فوریتهای پزشکی رسیدگی به وضعیت مجروحان و آسیب دیدگان می باشد که در چهارشنبه پایان سال با آن مواجهه هستیم و متاسفانه سالانه به تعداد آنها افزوده می شود. اورژانس از دی ماه اقدام به آموزش های پیشگیری و کمک های اولیه کرده اما به دلیل نداشتن متولی محدودیت قانونی برای همه وجود دارد و حتما کار انتظامی، آتش نشانی را اورژانس نمی تواند انجام دهد اما به عنوان مکمل عملیات مدیریت چهارشنبه سوری می تواند بیشترین تاثیر گذاری را بر حوادث بگذارد.
وقتی حادثه ای رخ می دهد و افرادی در معرض آسیب قرار می گیرند بزرگترین مشکل اورژانس تجمع بی مورد افراددر محل حادثه می باشد و بعضا با دخالت در کار پرسنل اورژانس کمک رسانی را با مشکل مواجهه می کنند. از شهروندان تقاضا مندیم درصورت حادثه صحنه را برای همکاران ما مهیا و تسهیل کنند تا از خطرات غیر قابل جبران بتوانند جلوگیری کنند و رساندن مجروحین به موقع برای درمان می تواند از خطرات جانی و نقض عضو جلوگیری کند.

 

بسیج: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه راهکاری برای کاهش حوادث می تواند ارائه دهد:
پرهیزگاری: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی تواند فرهنگ سازی کند، زیرا نهادهای زیادی هستند که به صورت موازی کار فرهنگی کرده و بودجه می گیرند.
برپایی تئاتر های خیابانی، کنسرت هایی در سطح شهر با رعایت ضوابط قانونی و اسلامی یکی از راهکارهای اداره کل ارشاد بوده که می توانند با طی مراحل قانونی در صدور مجوز همکاری لازم را انجام دهد.
ارشاد می تواند کار نظارت و ساختار های فرهنگی جانعه باشد و با استفاده از ظرفیت رسانه ها و احاطه ای که بر آنها دارد به عنوان همکارآگاه سازی را انجام دهند، و از آنها در خواست کمک و مساعدت شود تا بتوان چهارشنبه ای بی خطر تجربه کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها