یادداشت/اسماعیل محمدی

بیانیه گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی؛ گفتمان پایدار بسیج

محور اصلی اقتصاد در بیانیه گام دوم نیز مردمی کردن فعالیت هاست و ترجمان عینی و مردم سالاری آن هم ایجاد گفتمان ملی یا تبدیل اصول اقتصادی بیانیه به گفتمان ملی است.
کد خبر: ۹۱۲۱۰۵۸
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج؛  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه و گفتمان پایدار بسیج در ایران عزیز است و همراه با اقتصاد مقاومتی هم که در سال های اخیر واژه پراستفاده در جامعه علمی و برنامه ریزی ایران بوده است باید با عبور از سپهر شعارپردازی ، وارد مرحله و فرایند اقدام و عمل شود.

محور اصلی اقتصاد در بیانیه گام دوم نیز مردمی کردن فعالیت هاست و ترجمان عینی و مردم سالاری آن هم ایجاد گفتمان ملی یا تبدیل اصول اقتصادی بیانیه به گفتمان ملی است.

همه قشرها معمولا شعار می دهند و گفتار درمانی را ترویج می کنند اما به نظر می رسد فقط قشر بسیج است که همه بیانات و رهنمودهای مقام معظم راهبری را گفتمان عملی خود می داند.

گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب هم در فعالیت های اقتصادی و کارخانه ها محدود نمی شود بلکه نهادهای دینی و فعالیت های فرهنگی و رسانه ای بیشترنی نقش را دارد.

نظام جمهوری اسلامی ایران که با گفتمان اهل بیت (ع) به پیروزی رسید و شکل گرفت، مبتنی بر نهضت عاشورای حسینی بود و امام راحل هم فرمودند " هر چه داریم از محرم و صفر است" .

همچنان پیام عاشورا و هیهات من الذله ؛ گفتمان ملی ایران اسلامی است.

اینها جزو گفتمان ملی ایران عزیز است.

برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم نیز نیاز داریم ان را به گفتمان ملی تبدیل کنیم.

دفاع مقدس هم مفهوم شهادت طلبی، ایثار و ارزش را در جامعه به گفتمان تبدیل کرده است و هر کس مقابل آن بایستد در مقابل مردم ایستاده است.

بسیج مستضعفین هم یک گفتمان ورویکرد ملی است.

مقام معظم رهبری از سال 72 تاکنون در شعار سال ، رویکردهایی را تبیین فرموده اند و به نظر می رسد این نامگذاری ها در سطح شعار ملی مانده است و از ایجاد گفتمان ملی در این حوزه ها خبری نیست.

گفتمان در فکر و اندیشه رسوخ می کند و شعارها در سطح مطرح می شود.

برای توسعه گفتمان ملی نیاز داریم در حوزه های رفتار شناسی، ساختار اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای از سطح و موانع همایش، شعار، بنر و تشویق یکدیگر عبور کنیم و فرایند تبدیل شعار ملی به گفتمان ملی را با موفقیت طی کنیم.

کارشناسان معتقدند گفتمان دارای فرایندی هوشمند و هدفمند و پردازش محور است.

رسانه های گروهی و ملی و نهادهای فرهنگی و مذهبی بیشترین نقش را دارند وحتی  نهاد روحانیت هم می تواند در تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به باور عمومی و نیاز مردم موثر باشد.

هر زمان که این بیانیه به باور تبدیل شود هم مسئولان اجرایی برای تامین نیاز مردم اقدام می کنند و در سطح شعار ملی هم نمی ماند و حتما به مقصد می رسد.

بیانیه گام دوم درون گرا و دورن زاست و باید با اقدام و عمل بتوانیم ان را به گفتمان ملی تبدیل کنیم.

نهاد روحانیت، رسانه ها، نهادهای آموزشی و هنرمندان و فرهیختگان باید در این مسیر تلاش هماهنگ کنند و به سه اصل نیازسازی، اقناع سازی و اجماع سازی  توجه شود در ان صورت همه ظرفیت های ملی در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب استفاده بهینه خواهد شد.

 گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب با اصلاح سبک حیات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی محقق می شود که اصلی ترین وظیفه شورای فرهنگ عمومی است.

باید سبک زندگی و نگرش افراد تغییر یابد و نگاه فرهنگی مبتنی بر تغییر باورهای جامعه در مسیر تحقق اهداف بیانیه مهم است.

الگوی اقتصادی باید تابع فرهنگ اسلامی و ایرانی شود و " اصلاح الگوی مصرفدر همه امور " فراخوان همه جانبه برای بهینه سازی رفتارهای اقتصادی است و باید مدیریت ذره ای برای استفاده بهتر از تمامیت منابع   تولید ثروت در کشور مورد توجه قرار گیرد.

این رویکردها بیشترین هم بستگی را با آموزه های اقتصاد اسلامی دارد و می تواند فضیلت های اقتصادی را هم احیاء کند.

این رویکر فقط بحث اقتصادی نیست بلکه ارتباط مستقم وصریحی با فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد و به نگاهی نو در  سیسات شناسی و فرهنگ سازی و اقتصادشناسی نیاز داریم که بتواند حذف ناهنجاری ها مانند تبذیر، اسراف ، ریخت و پاش و انحراف از مسیر درست تولیدی را هدفگذاری کند.

اما هر گونه اصلاح و تغییر همراه با رشد ، ابتدا در ذهن معماری و مهندسی می شود تا در رفتارهای خارجی شهروندان نمود و ظهور داشته باشد.

ایران  منابع و مزیت های مختلف و متنوع در حوزه های سخت و نرم ، دارد اما هنوز کشوری در حال توسعه است.

داشتن منابع هم به تنهایی کافی نیست تا یک کشوری به توسعه برسد بلکه به نگاهی نو در معرفت شناسی در موضوعات متنوع به گفتمان ملی برسیم.

تبدیل این بیانیه به گفتمان ملی بدون تردید ، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را با تمامیت منافع ملی و بین المللی ؛ بیمه و تضمین خواهد کرد.

ارسال نظرات