روحانی بسیجی و یکی از راویان کاروان اعزامی بسیجیان هرمزگانی گفت: نهر خین قتلگا ه شهدای کربلای4 و محور حاج همت برای آزادسازی خرمشهر بود.
کد خبر: ۹۱۲۱۳۳۳
|
۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بسیج هرمزگان به مناطق راهیان نور جنوب کشور،راوی کاروان راهیان نور بسیجیان هرمزگان در خصوص دیدار این کاروان از منطقه شلمچه و نهر خین گفت:منطقه شلمچه یکی از اولین مناطقی بود که عراقی ها آن را گرفتند و آخرین منطقه ای که ایرانی ها از آنها پس گرفتند و شلمچه نزدیک ترین مسیر به عراق است.

روحانی بسیجی افزود: در منطقه شلمچه چندین عملیات صورت گرفت یکی از شاخص ترین این عملیات ها عملیات کربلای 5 است  این منطقه از اول تا انتهای جنگ در آتش جنگ تحمیلی سهیم بوده و یک لحظه آرامش را به خود ندید.

راوی کاروان بسیجیان هرمزگانی گفت: مدت ‌شش سال، شلمچه ايران در اختيار دشمن بود . ‌١٥ روز بعد از ناكامي «عمليات كربلاي 4»، رزمندگان اسلام اقدام به انجام «عمليات كربلاي »‌٥ كرده و در روز چهارم عمليات، جاده شلمچه به دست رزمندگان اسلام آزاد شد و در روز بيستم عمليات(هشتم بهمن ماه ‌٦٥) شلمچه ايران كاملا آزاد شده و قسمت عظيمي از شلمچه عراق هم به تصرف نيروهاي خودي درآمد.

بسیجی فعال در ادامه گفت: بعد از اتمام جنگ تحميلي، گروهاي تفحص مستقر شدند و توانستند تعداد زيادي از پيكرهاي مطهر مفقودين را كشف و به خانواده‌هاي چشم انتظار آنان تحويل دهند. در عيد قربان سال ‌١٣٧٨ مقام معظم رهبري با حضور در جمع كاروانهاي راهيان نور و در كنار هشت شهيد گمنام عمليات كربلاي پنج شلمچه را قطعه‌اي از بهشت ناميدند.

حرم شهيدان گمنام و موزه طبيعي دفاع مقدس شلمچه به عنوان يكي از يادمان‌هاي تحت پوشش قرارگاه حفظ ابنيه و آثار سرزميني دفاع مقدس خوزستان است و همه ساله صدها هزار نفر از سراسر كشور براي تجديدبيعت با آرمان‌هاي شهداي والامقام دفاع مقدس از يادمان‌ها بازديد مي‌كنند.

این روحانی دوست داشتنی هرمزگانی در خصوص نهر خین گفت: از پل نو که به سوی شلمچه حرکت کنید، سمت چپ تابلوی"به طرف نهر خین" دیده میشود. نهری که جزیره بوارین عراق را از شلمچه ایران جدا میکند. این نهر در بیابان دور افتاده، دروازهای از بهشت است که آنهایی که رفتند خیلیهایشان برنگشتند.

روحانی بسیجی تصریح کرد: نهر خین در مجاورت پاسگاه مرزی خین قرار دارد و دو و نیم متر عمق و بین هشت تا سی متر عرض آن متغییر است و در تنومهی عراق به شط العرب میریزد.

 

قبل از آغاز جنگ، ارتش عراق برای مسلح نمودن عوامل خود در خرمشهر به طور مرتب در حاشیه این نهر به تخلیه سلاح میپرداخت. با آغاز جنگ تیپ 20 لشکر 5 پیاده –مکانیزه ارتش عراق در تاریخ 31 شهریور 59 در کنار نهر خین آرایش تهاجمی به خود گرفت. این در حالی بود که از روزهای قبل پاسگاه خین زیر آتش دشمن قرار داشت و نیروهای ژاندارمری به کمک نیروهای مردمی در این پاسگاه مقاومت میکردند. در سومین روز جنگ این پاسگاه تخلیه شد و مدافعین در محدوده پل نو موضع گرفتند و در جریان آزادسازی خرمشهر، خین یکی از محورهای قرارگاه نصر به فرماندهی شهید همت برای ورود به شهر بود و در عملیات والفجر8 نیز تلاش پشتیبانی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در محدوده آن صورت گرفت. در عملیات کربلای 4 این منطقه شاهد سنگینترین درگیری خود در طول تاریخ بوده است به طوری که شهدای بسیاری در آن به شهادت رسیدند. نهر خین با انواع موانع از جمله نبشیهای ضربدری و سیم خاردارهای حلقوی و انواع میادین مین و موانع خورشیدی، مانع بسیار جدی برای عبور رزمندگان در عملیاتهای کربلای 4 و 5 محسوب میشد.

راوی در ادامه گفت: عبور از منطقه باتلاقی و لجنزار و نفوذ به دژ جنوبی نهر خین با ارتفاع دو و نیم متر و عرض شش متر که در وسط آن کانالی بتنی با مهندسی پیچیده ساخته شده بود و اطراف آن سنگرهای نگهبانی و کمین ضدگلوله تعبیه شده بود که گلوله آر.پی.جی هم قدرت تخریب آن را نداشت و انواع جنگ افزارها از قبیل توپ 106، آر.پی.جی 11 و چهارلول ضدهوایی از آن محافظت میکردند، عملا کاری غیر ممکن بود. با این حال رزمندگان در عملیات کربلای 4 در نبردی شجاعانه خسارات و تلفات فراوانی به دشمن وارد کردند و حتی عدهای از رزمندگان از نهر خین گذشتند. اما در نهایت به دلیل لو رفتن عملیات و حجم بسیار سنگین آتش دشمن، فرماندهان دستور توقف عملیات را صادر نمودند. با اطلاعات و تجارب به دست آمده در این عملیات، این منطقه در عملیات کربلای 5 آزاد شد.

ارسال نظرات