خبرهای داغ:

سفر در زمان با قدم گذاشتن در "میدان نقش جهان"

نامش میدان امام(ره) است، شهره به «نقش جهان» و گل سرسبد اماکن گردشگری اصفهان.
کد خبر: ۹۱۲۱۴۲۶
|
۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، از سمت دروازه دولت (میدان امام حسین (ع)) که وارد خیابان سپه شوی، راسته مغازه‌های کفش فروشی را بگیر و برو تا ته خیابان.

می‌رسی به یکی از ورودی‌های میدان نقش جهان، همانی که سمت راستش بستنی فروشی معروف است و از سمت چپ راه دارد به بازار قیصریه.

میدان نقش جهان در دوره‌های مختلف تاریخی همانند دیگر ابنیه تاریخی بار‌ها مورد بی‌مهری شاهان سلسله‌ها قرار گرفت، خراب شد و در دوره بعدی مجدد کار بازسازی آن از سر گرفته شد، اما تاثیر ویژه آین میدان در نگاه مورخان و سفرنامه نویسان خارجی و فارسی زبان تغییری نکرد.

سفر به زمان در میدان نقش جهان

نقش جهان بواسطه فضایی مستطیل شکلش، خود را به مانند مادری درآورده که دیگر ابنیه تاریخی در دلش جای دارند و فرزندان کوچکی هستند که عظمت هرکدام به تنهایی وصف‌ناشدنی است.

اگر به‌دنبال سفر در زمان هستید پیشنهاد موکد ما به شما قدم زدن در این میدان پر نقش و نگار است، وقتی اینجا می‌روید انگار در زمان سفر کرده و به ایران قدیم بازگشته‌اید.

فروشگاه‌های قدیمی و صدای اسب‌هایی که از کنار شما رد می‌شوند و مردمی که در کالسکه‌ها نشسته‌اند برای شما دست تکان می‌دهند، در القای حس این تصور که شما مسافر زمان هستی و نَه مسافر اصفهان بسیار تاثیرگذار است. فقط کافی است چشم‌های خود را ببندید و به تمام صدا‌های اطرافتان گوش کنید.



یه میدون و بی‌نهایت هنر

در گوشه‌ای از میدان، مقابل سردر قیصریه، زمین سبز رنگی وجود دارد که انگار دورش را با سنگ‌ها حصار کشیده‌اند، می‌گویند در قدیم‌الایام از فضای دورش برای رژه قشون و از خودش برای بازی چوگان، برگزاری آیین‌ها و جشن‌ها و نمایش‌های مختلف استفاده می‌شده است.

البته این قسمت تنها بخش کوچکی از دیدنی‌های نقش جهان است، کاخ عالی‌قاپو، سر در قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد جامع عباسی یا همان مسجد امام (ره) امروزی، هر کدام از معماری‌های فاخر و با‌شکوه دوره صفویان و نمادی از هنر بی‌نهایت معماران اصفهانی هستند.

بخوان به نام پروردگارت

نقش جهان به لحاظ فلسفی نیز دارای نماد‌های خاصی است، شما به‌راحتی می‌توانی با حضور در این فضای پراحساس از جزء به کل برسی و از کل به جزء.. وقتی که هر کدام از کاخ‌ها و مسجدهایش خود به تنهایی مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری هستند و در مجموع ساختار میدان را ترسیم کرده‌اند.

برخی هم می‌گویند این میدان نماد پیوند دنیا و آخرت است؛ نقش جهان با برخورداری از مولفه‌های معنوی اخروی و البته پرداختن به امور دنیایی، انسان را از عالم ناسوت به عالم ملکوت می‌برد.

دورتادور این میدان ۲۰۰ حجره توخالی وجود دارد که به حروف ابجد کلمه «علق» را بیان می‌کند، علق نخستین سوره‌ای ست که در غار حرا بر رسول اکرم (ص) نازل شد و از ایشان دعوت به خواندن کرد.

نماد‌های حکمت شیعی بر کتیبه‌های میدان امام (ره) نقش بسته که در قالب اشکال مختلف در نقاط مختلف این میدان تاریخی و ارزشمند نمایان است.
شب‌های نصف جهان

پیشنهاد ویژه ما به شما دیدن میدان امام (ره) در زمان صبح برای لذت بردن بصری و تفریح و گشت و گذار در بازار و رصد آن در شب به خاطر حس فوق العاده معنوی است.

شب‌های اصفهان را اگر در میدان نقش جهان پشت سر بگذاری، برایت طعم شیرین چای قندپهلو با گز و پولکی مختص این شهر را تداعی خواهد کرد.

چراغ‌هایی رنگی که بالای حجره‌ها روشن می‌شود، فضای آرام را برایت خواهد ساخت که بیشتر از هر دارویی تو را به آرامش دعوت خواهد کرد؛ انگار تو را بین سکون و حرکت، به تعلیق وا می‌دارد.

طعم تاریخ در «چاه حاج میرزا»

سمت راست سردر بازار قیصریه، راسته بازار قناد‌ها قرار دارد، به این راسته که وارد شوی، در انتها به یک سه راهی می‌رسی و تابلوی مدرسه علمیه ملاعبدالله را خواهی دید و درنهایت سمت راست این سه راهی و بعد هم اولین کوچه سمت چپ به کوچه چاه حاج میرزا می‌رسی.

البته راه دیگری هم هست، از سمت خیابان حافظ نیز مسیر دیگری برای رسیدن به کوچه چاه حاج میرزا وجود دارد، یعنی ابتدای خیابان حافظ، سمت چپ، کوچه بازار لواف‌ها. در نیمه‌های کوچه باید به سمت راست بپیچی یعنی کوچه چاه حاج میرزا. کمی جلوتر، "قهوه خانه حاج میرزا" قرار دارد که از آن با نام "چایخانه آزادگان" نیز یاد می‌کنند.

وصف این قهوه‌خانه قدیمی با کلمات امری است بیهوده چراکه وقتی تو به ورودی آن می‌رسی، دالانی از قاب‌های مختلف و وسایل متعدد که از زندگی روزمره انسان نشانی دارد تا آن وسایلی که شاید حتی اسم و کاربردشان را ندانی و در گذر تاریخ محو شده‌اند، چشمت را می‌گیرد.

دوغ و گوشفیلش معروف است، اما من به شما پیشنهاد خوردن املتش را می‌کنم!


شیخ لطف الله؛ مسجدی زنانه با رنگ‌های فیروزه‌ای

شیخ لطف الله نام یکی از مساجدی است که در ضلع شرقی میدان قرار دارد، شاید تنها مسجدی است که رنگ گنبدش کرمی با نقوش آبی فیروزه‌ای است و نماد انسان خاکی که به آسمان می‌رود.

داخل مسجد هر تکه‌اش نقشی از هنر است و معماری؛ محرابش سراسر آبی است و کاشی کاری‌هایش دل می‌برد از گردشگرانی که آمده‌اند تا ثمره ۱۸ سال تلاش ساخت مسجد را ببینند.

گفته شده موقعیت استراتژیک میدان و مسیر ورود و خروجش در برهه‌ای از زمان‌ها مانند جنگ، سبب شده لقب «زنانه» به خود بگیرد و تنها زنان در این مسجد به عبادت و برگزاری جلسات مذهبی می‌پرداختند.

سفر به دنیای درون کاخ عالی قاپو

عالی قاپو در ضلع غربی میدان و مقابل مسجد شیخ لطف الله از دیگر مکان‌های دیدنی نقش جهان است که بسته به زاویه دیدت می‌تواند دارای ۶ یا ۳ طبقه باشد.

سالن موسیقی این کاخ بزرگ شاید زیباترین و جذاب‌ترین بخش آن باشد که در طبقه آخر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید پله‌های دالانی شکل و دوار را بالا بروی و ناگهان جلوه‌ای از ادوات موسیقی در کنده‌کاری‌های چوبی تو را به مقصد می‌رساند.

جالب است بدانید که این مکان که مخصوص نواختن موسیقی و به نوعی سالن کنسرت‌ها بوده، کاملا عایق صداست و زمانی که نوازندگان به تمرین می‌پرداختند در طبقات زیرین هیچ صدایی شنیده نمی‌شد.

در قدیم اینجا دولتخانه صفوی بوده برای همین دارای آستانه‌ای است از جنس مرمر که در تکریم و اجلال پادشاه سهم عمده‌ای دارد و عابرینی که می‌خواستند بدون شرف‌یابی به خدمت شاه برسند در آنجا به زمین می‌افتاده و آستانه را می‌بوسیدند و همه سعی می‌کردند کفششان به آستانه نخورد وگرنه نگهبان آنان را کتک جانانه‌ای می‌زدند.



مسجد امام (ره) شاهکار معماری نقش جهان

مسجد امام، مسجد مهم میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بنا‌های مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود.

میدان نقش جهان رون اصفهانی دارد، یعنی حدوداً رو به جنوب است، اما مسجد رو به جنوب غربی است و معمار ایوان جنوبی مسجد در پشت هشتی را، به گونه‌ای چرخانده که از هشتی می‌توان میانسرای مسجد را دید، ولی نمی‌توان مستقیم به آن وارد شد بلکه باید از یکی از دو دالان گرداگرد ایوان به میانسرا رسید.

در پشت دالان طویل‌تر نیز آبریزگاه‌ها و وضوخانه جای دارد. مسجد از مساجد چهار ایوانی است، میانسرای مسجد، تناسبات شش پهلوی منتظم را دارد. در دو گوشه جنوب شرقی و جنوب غربی صحن مسجد، دو مدرسه بنام ناصری و سلیمانیه وجود دارد که اولی به دست ناصرالدین شاه و دومی به دست شاه سلیمان تعمیر شده‌اند.

گفتنی‌های این میدان زیبا کم نیست، اما همین کوتاه گفته‌ها کافی است که ثابت کند لقب نقش جهان براستی برازنده این میدان است و می‌تواند وجه تمایز این شهر با شهر‌های دیگر و حتی با دیگر آثار تاریخی خودش باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار