یکی از اصیل ترین سوغاتهای استانی یزد ارده، روغن ارده و روغن کنجد به شمار می رود.
کد خبر: ۹۱۲۱۹۱۱
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، محصولات کنجدی مانند انواع روغن کنجد، انواع حلوا شکری، حلوا کشی و کرم ارده ها، شکلات‌های کنجدی و بیسکویت کنجدی یکی از بهترین سوغات دیار مردم کویری یزد است که به جرأت می‌توان گفت: به لحاظ طعم و کیفیت، ارده و حلوا ارده تولیدی استان یزد در دنیا بی نظیر است.

خواص بیشمار کنجد

در مورد خواص تغذیه‌ای دانه کنجد می‌توان گفت که این دانه روغنی حاوی مقادیر زیادی ویتامین­های گروه B. شامل تیامین، فولیک اسید، ویتامین B۱، ویتامین B۶ و همچنین مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، زینک و سدیم است که در میان آن­ها، پتاسیم بیشترین مقدار را دارد. اولئیک اسید حدود ۵۰ درصد میزان اسید‌های چرب این دانه را تشکیل می­دهدکه به کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش HGL یا کلسترول خوب کمک می­کند.
دانه کنجد دارای ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین، ۵۰ درصد چربی و به نسبت مساوی اسیدلینولئیک و اولئیک است. کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می‌آید.

ارده، کنجد بوداده آسیاب شده‌ای است که از آن حلواارده درست می‌کنند، در حقیقت ارده خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است. ارده فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی است و به عبارتی صددرصد طبیعی است. ماده اصلی و تنها ماده تشکیل دهنده آن کنجد است.

خواص بی نظیر ارده کنجد برای کاهش وزن

طبیعت ارده گرم و‌تر است و برای سردمزاجان مفید است. خوردن ارده یا حلوای آن، گرفتگی‌ها (انسداد‌های اعضای مختلف) را باز، اخلاط، دمل و جوش‌ها را در سردمزاج‌ها پخته و باز می‌کند لذا می‌تواند باعث بروز جوش‌های پوستی در سردمزاجان نیز شود. ارده نفاخ، افزایش دهنده نیروی جنسی است و خوص باورنکردنی در کاهش وزن دارد.

محصولات کنجدی از جمله ارده و حلوارده یک منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است و برای درمان افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می‌تواند بسیار موثر باشد.

همچنین از کنجد و ارده در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می‌شود و برای درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است و به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلواارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه آن‌ها هم می‌شود.

افرادی که شیر دوست ندارند و یا به هر دلیل مصرف شیر به مزاجشان سازگار نیست می‌توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می‌آید، استفاده کنند.

یزد قطب تولید محصولات کنجدی

حلوا ارده‌ای که در استان یزد بویژه در شهر اردکان تولید می‌شود بدلیل اینکه فاقد هر گونه افزودنی شیمیایی است و هنوز به روش سنتی و تا حدودی دستی تولید می‌شود طعم و مزه آن طبیعی بوده و نسبت به حلوا ارده‌ای که به روش صنعتی تولید می‌گردد از طرفداران بیشتری برخوردار است همچنین کنجد بکار رفته در تهیه ارده و حلواارده از ارزش غذایی فوق العاده بالایی برخوردار می‌باشد از اینرو خرید این سوغات بینظیر یزد به مسافران توصیه می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۲۶۵ واحد تولیدی در زمینه فرآورده‌های کنجدی فعال هستند که از این تعداد ۴۱ واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی، سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند و تقریباً ۸۵ درصد این واحد‌ها در شهرستان اردکان متمرکز هستند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات