رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: رونق تولید نیازمند وضع قوانین جدید و بازنگری در برخی قوانین است؛ چراکه متأسفانه قوانین فعلی ما به‌جای تولیدمحور بودن،دلال‌محور هستند.
کد خبر: ۹۱۲۲۱۱۴
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدحسین فنایی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا؛ با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «رونق تولید» توسط رهبر معظم انقلاب گفت: چندین سال است از سوی رهبر انقلاب شعار سال درراستای حمایت از تولید و بهبود اقتصاد مطرح می‌شود، اما متأسفانه درزمینهٔ اجرا اقدامی مشاهده نمی‌شود.

رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت یزد افزود: برای رونق تولید نیازمند وضع قوانین جدید و بازنگری در برخی قوانین هستیم؛ چراکه متأسفانه قوانین فعلی ما به‌جای اینکه تولید محور باشد دلال محور است.

فنایی با اشاره به این مطلب که امروز باید نگاه دولتمردان به مقوله تولید تغییر کند اظهار داشت: باید عوامل بازدارنده تولید نظیر حق بیمه ۳۰ درصدی تأمین اجتماعی، مالیات بر ارزش‌افزوده ۹ درصدی و نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۰ درصدی و سایر مشکلات در این مسیر از سر راه برداشته شود و اگر چنین اتفاقی نیفتد امسال هم مانند سال‌های گذشته نمی‌توان به رونق تولید امید داشت.

وی بابیان این که متأسفانه برخی مسئولان ما درزمینهٔ حمایت از تولید، به سخنرانی و توجیه کردن اکتفا می‌کنند اظهار داشت: باید درزمینهٔ تولید، فرهنگ ادبیات به فرهنگ ریاضیات تغییر یابد و اگر این رویه ادامه پیدا کند و تولید کمرنگ شود با معضلات جدی در خصوص تولید و تبعات آن نظیر بیکاری و ... روبه‌رو خواهیم شد.

رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با انتقاد از قوانین فعلی در رابطه با تولید گفت: در همه جای دنیا برای حمایت از تولیدکننده داخلی، مالیات بر ارزش‌افزوده تولید داخل را پایین‌تر از کالای خارجی در نظر می‌گیرند، اما متأسفانه در کشور ما این ماجرا برعکس است و یا در بسیاری از کشور‌های دنیا قوانین تولید محور بوده و درراستای حمایت از تولید با نگاه صادرات تعریف‌شده است.

فنایی با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی رهبر انقلاب چندین بند در رابطه با شعار امسال وجود دارد اظهار داشت: در بند ۱۹ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و .... تأکید شده که متأسفانه این بند هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: باید تولیدکننده واقعی از تولیدکننده کاذب مشخص شود؛ این‌که برخی افراد با رابطه و به اسم تولیدکننده وام‌های کلان بگیرند و درجایی غیر از تولید سرمایه‌گذاری کنند بارونق تولید سازگار نیست؛ بنابراین باید ابتدا تولیدکننده واقعی از غیرواقعی مشخص شود و در ارزیابی‌ها برای پرداخت تسهیلات به‌گونه‌ای عمل شود که این تسهیلات به دست تولیدکننده واقعی برسد.

فنایی بابیان این‌که قوانین بانکی کشور نیازمند بازنگری است اظهار داشت: علی‌رغم این‌که از تولید مالیات گرفته می‌شود، اما سپرده‌گذاری در بانک‌ها مالیات ندارد و این موضوع انگیزه تولیدکننده را در کنار سنگ‌اندازی‌های دیگر، نسبت به تولید کاهش می‌دهد.

رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در پایان تأکید کرد: در تمام دنیا حداکثر نرخ سود تسهیلات برای تولید ۵ درصد است، درحالی که نرخ تسهیلات در کشور ما ۲۰ درصد است و تولید با این نرخ و شرایط فعلی بازار مقرون‌به‌صرفه نیست.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات