در مراحل توسعه جامعه همه عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش دارند و در بسیاری از موارد فرهنگ به کمک اقتصاد آمده و حالا نوبت رونق تولید است.
کد خبر: ۹۱۲۲۸۸۹
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل محمدی در یادداشتی نوشت: نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری بخشی از سلسله حلقه های طلایی و راهبردی برای پیشرفت همراه با عدالت انسانی ، جمعیتی و سرزمینی است.

افزایش قدرت انگیزاسیون برای تحقق اهداف سال رونق تولید ملی بیشتر از سال های قبل است.دشمن امروز خیلی علنی به جنگ اقتصادی آمده و رمز شکست دشمن هم رونق تولید ملی است.

خوشبختانه اقتصاد فضای جمهوری اسلامی ایران از مزیت ها و ظرفیت های خیلی گسترده برای شکست دشمن برخوردار است اما داتشن مزیت و ظرفیت یک بحث است و هنر مدیریت و بهره برداری بهینه و تولید ثروت  بحث دیگر و پرالویت است.

اقتصاد را امروز می توان علم مدیریت تامین و تخصیص منابع برای حداکثر سازی تولید مطلوبیت تعریف کرد که منظومه ای از بهترین ها را تشکیل می دهد و کمک به رونق تولید ملی حرکتی در تراز برتر مسئولیت اجتماعی و ملی است.

تولید ، عالی ترین نشان پویایی اقتصادی یک فرد یا جامعه است و همه متغیرهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تولید ملی به معنای حضور اقتصاد جامعه در عرصه جهانی است و کشوری که تولید کالا یا خدمت ندارد ، طفیل اقتصاد جهانی محسوب می شود و همیشه وابسته خواهد بود اما جامعه ای در عرصه بین المللی برنده است که تولید کننده باشد.

با توجه به اینکه اقتصاد کشورها به سمت جهانی شدن پیش می رود و روند جهانی سازی هم ادامه دارد ، موقعی می توانیم تولید داخل را به عنوان تولید ملی مطرح کنیم که در سطح جهانی ازریابی شود و قدرت رقابت داشته باشد.

هرچه به سوی تقویت تولید حرکت کنیم ، حضور و بروز بیشتری در عرصه بین المللی می یابیم و در ان صورت تولید ملی ، نشان اقتصاد ایرانی در جهان خواهد شد.

در داخل هم تولید ایرانی در رقابت با کالاهای وارداتی نه تنها دغدغه نخواهد داشت بلکه بخشی مهمی از واردات را فاقد مزیت خواهد کرد.

حمایت از تولید ملی بدین معنی است که کیفیتی بالاتر را در محصول ایجاد کنیم و و تحویل جامعه دهیم؛ باید حمایت از تولید ملی به عنوان دغدغه اصلی همه مردم و مسئولان باشد و مصرف کننده ایرانی هم با اختیار خود کالای ایرانی را بر موارد مشابه خارجی ترجیح دهد.

خوشبختانه بخش مهمی از تولید داخلی هم کیفیت همتراز و برتر هم دارد.

حالا نوبت تولید است و باید با همگرایی فرهنگ ایرانی اسلامی و مزیت ها و ظرفیت های تولید تلاش  کنیم حمایت از رونق تولید به گفتمان ملی تبدیل شود.

باید همه عوامل به کمک اقتصاد ملی بیایند و به ترویج کارافرینی بپردازند و همه تلاش های دارای پیوست رونق تولید ملی شود.

رونق تولید از زیرساخت‌های اساسی اقتصاد مقاومتی است و شعار سال 1398 هم در این مسیر قرار دارد و یک ضلع مهم توسعه و پیشرفت را هدفگذاری کرده است.

در مراحل توسعه جامعه همه عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش دارند و در بسیاری از موارد فرهنگ به کمک اقتصاد آمده  و حالا نوبت رونق تولید است.

فرهنگ سازی یک بعد قضیه است و با تک سبب بینی نمی توان به مقصد رسید بلکه باید بخش تولید هم به رسالت خود بپردازد و ان هم ارتقای تراز تولید ملی است تا با این گفتمان  سال 1398 ، همگرایی کامل داشته باشد و خودش هم پیروز میدان باشد.

برخی کارشناسان مسئله تولید ملی را به معنای حضور اقتصاد جامعه در حوزه اقتصاد جهانی می دانند یعنی شایستگی ارائه محصول در عرصه جهانی.

پنج ویژگی تولید ملی شامل ارزش افزوده بالا ، قیمت تمام شده معقول و قابل رقابت ، قابل قبول بودن کیفیت و استانداردهای تولید ، رعایت استانداردهای زیست محیطی ، فناوری‌های نوین و پیشرفته در فرآیند تولید محصولات است.

از طرف دیگر نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر تولید داخل و سیاست مستقل قطعاً می تواند فشارهای اقتصادی و تحریم غرب را خنثی کند و یکی از دستاوردهای مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم این مورد است.

به فرموده مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران با جمعیت حدود 75 میلیون نفری می تواند اقتصادی با نشاط و فعال داشته باشد بنابراین کشورهای با جمعیت بالا مانند ایران، در بعد اقتصادی باید به خوداتکایی دست یابند و اقتصادی متکی بر بازار داخلی خود داشته باشند.

از طرف دیگر بحران های مالی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی غرب نشان داده است که اقتصاد خوداتکا تنها تضمین کننده موفقیت در توسعه و پیشرفت محسوب می شود ؛ به طوری که حتی کشورهای اروپایی از هم اکنون به فکر تغییر ساختارهای اقتصادی خود به سوی الگوی متکی بر بازار داخلی هستند و در فکر رونق تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار و منابع بومی خودشان هستند.

بخشی از سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی هم شامل بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره ‌وری عوامل تولید با -اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی - کاهش هزینه‌ ها و بهبود کیفیت تولید - انواع تدابیر تشویقی و تنبیهی -بهینه سازی تعامل عوامل تولید است.

 

همچنین هدایت و تقویت تحقیق و توسعه و نوآوری ‌ها و زیربن

اهای آنها و بهره‌ گیری از آنها، با هدف - ارتقاء کیفی و افزایش کمّی تولید ملّی -بالا بردن درجه ساخت داخل تا محصول نهایی -حمایت از تجاری سازی فناوری محصول و بهره‌ گیری از جذب و انتقال دانش فنی و فناوری‌ های روز و ایجاد نظام ملّی نوآوری مدنظر است.

گسترش اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌ های اصلی آن، از جمله زیرساخت ‌های ارتباطی، زمینه‌ های تسهیل تبدیل دستاوردهای پژوهش به فناوری و گسترش کاربرد آن، حمایت قانونی از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی و مرتبط کردن بخشهای علمی و پژوهشی با بخشهای تولیدی کشور هم باید مورد توجه باشد.

رونق تولید محصولات با ماهیت راهبردی مورد نیاز مصارف عمومی یا بخش تولید کشور ؛ تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی با رعایت اصل رقابت‌ پذیری و فاصله گرفتن از خام فروشی در بازه زمانی معین ؛ حمایت از تولید محصولاتی که عرضه رقابتی آنها با خالص ارز آوری مثبت یا خالص ارزبری منفی همراه باشد ؛ مدیریت منابع ارزی با تأکید بر تأمین نیازهای تولید ملی و کارآفرینی، و ثبات ارزش پول ملّی؛ وبهبود فضای کسب و کار با هدف افزایش تولید ملّی و اصلاح زمینه ‌های فرهنگی، قانونی، اجرایی و اداری هم می تواند در حمایت و رونق تولید ملی موثر باشد.

برای اینکه به تولید ملی برتر برسیم باید سه حوزه ‌فرایند تبدیل محصول؛ مدیریت تامین و حاکمیت را تقویت کنیم.

در لایه تبدیل محصول، کالاها تغییر می یابد یا جابجا و خدماتی ارائه می شود.

در این لایه از ترکیب مواد اولیه، کالا یا خدمتی جدید تولید می شود که ممکن است به عنوان ماده اولیه فرایند دیگری هم مورد استفاده قرار گیرد. کالا و خدمت مصادیق مفهوم محصول هستند."خدمت" را در بازارهای اقتصادی ، کالای نامرئی می نامند.

لایه مدیریت تامین، شامل افراد یا سازمان های خصوصی و عمومی است که هر کدام بخشی از لایه تبدیل محصول (استخراج مواد خام ، فرایند تولید محصولات مختلف، حمل و نقل، توزیع و ...) را مدیریت می کنند. ارتباط تامین کنندگان از طریق مبادله محصول، اطلاعات و پول برقرار می شود. جریان محصول در لایه تبدیل محصول قرار دارد و جریان اطلاعات و پول در لایه مدیریت تامین قابل ردیابی است.

در لایه حاکمیت ، سیاست های کلان تعیین و از طریق مداخله در لایه مدیریت تامین محصول ، اعمال می شود.

باید مدیریت طرف های عرضه (تولید) و طرف های تقاضا (مصرف)هم با بیشترین اثربخشی همراه شود.

مدیریت طرف های تقاضا به نفع محصولات ایرانی رمز رونق تولید ملی است با هویت بسیجی ، مدیریت جهادی و ایمان به " ما می توانیم ".

و دستاورد برتر نظام جمهوری اسلامی ایران هم این است که "ما می توانیم" و در مسیر تحقق شعار سال 1398 (رونق تولید ملی)  هم ما می توانیم.

 

 

ارسال نظرات