راهیان نور_۳۲
شهر هویزه یکی از جنوبی‌ترین شهر دشت آزادگان و مرکز بخش هویزه است که در 10 کیلومتری جنوب غربی سوسنگرد قرار دارد.
کد خبر: ۹۱۲۳۱۲۵
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

شهر هویزه یکی از جنوبی‌ترین شهر دشت آزادگان و مرکز بخش هویزه است که در 10 کیلومتری جنوب غربی سوسنگرد قرار دارد. دشمن در آغاز جنگ با اشغال شمال و شرق هویزه، عملا آن را محاصره کرد.

با آغاز جنگ هویزه آخرین شهر در دشت آزادگان بود که به اشغال ارتش عراق درآمد. نیروهای عراقی پس از پیشروی در منطقه سوسنگرد و کرخه نور عملا هویزه را در محاصره داشتند اما برای اشغال آن تعجیل نمی‌کردند تا اینکه عملیات نصر در 10 دی‌ماه سال 59 آغاز و در اولین مرحله یک تیپ عراقی منهدم شد اما مراحل بعدی عملیات با ناکامی رو به رو شد.

با کاهش تدریجی توان مدافعان، دشمن در روز 18 دی سال 59 خود را به کرخه نور رساند و نیروهای خودی برای جلوگیری از نفوذ دشمن به شمال کرخه نور ناچار شدند حین عقب نشینی پل واقع در روستای حمودی فردوس را تخریب کنند.

در روز 21 دی‌ماه حدود 50 تانک دشمن در نزدیکی روستای ساریه موضع گرفتند و در جنوب شرقی هویزه نیز نیروهای دشمن تا دو کیلومتری شهر پیشروی کرده و شهر را زیر آتش خود گرفتند. در روز 23 دی‌‌ماه یک گردان تانک یک گردان پیاده از ارتش عراق در یک کیلومتری شرق هویزه محاصره را کامل‌تر کردند نیروهایی هم که از دو روز قبل در نزدیکی روستای ساریه مستقر بودند جاده را در اختیار گرفتند.

در روز 25 دی‌ماه در حالی که هویزه زیر آتش قوای دشمن بود یک گردان پیاده عراق نیز خود را به روستای ساریه رساند و در آنجا مستقر شد. هویزه همچنان در اشغال بود که در تاریخ 19 اردیبهشت سال 61 با عقب نشینی دشمن در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس آزاد شد.

منطقه هویزه آزاد شده و پیکر عزیر این شهدا در مکانی که امروز به عنوان یادمان شهدای هویزه میزبان زایرین می باشد، کشف شد. مزار شهدای هویزه امروز محل زیارت کاروان‌های راهیان‌نور و مردم سراسر کشور است.

در این یادمان پیکرهای مطهر شهید سیدحسین علم‌الهدی و یاران شهیدش آرام گرفته است.

 

ارسال نظرات