کارشناس فرهنگی در یزد با اشاره به آسیب‌شناسی مهمانی ایرانی گفت: تجمل‌گرایی از آفات صله‌رحم است و باید سعی کنیم این معضل را از بین ببریم.
کد خبر: ۹۱۲۳۲۹۵
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
خبرگزاری بسیج از یزد، تجمل‌گرایی افراد را دچار بلا و مصیبت می‌کند؛ تجمل‌گرایی باعث انحراف عمل فراوانی در زندگی افرادی که رو به تجمل آورده‌اند، می‌شود و ازلحاظ تربیتی بر نسل آینده هم تأثیرگذار است. نهادینه کردن اصول صحیح مهمانداری و آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان باعث می‌شود جامعه از عواقب شوم تجمل‌گرایی نجات پیدا کنند.

یک کارشناس فرهنگی در یزد در رابطه با آسیب‌های تجمل‌گرایی در مهمانی دادن ایرانیان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: متأسفانه در این زمانه تجمل‌گرایی و تشریفات به‌شدت در حال افزایش است که این مسئله آسیب‌هایی را به دنبال داشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم دهقان چناری ادامه داد: میل به متفاوت و تک بودن، مهمان‌نوازی و احترام گذاشتن به مهمان، نشان دادن هنر کدبانوگری و آشپزی، خودنمایی و جلب‌توجه و نشان دادن دارایی خود به مهمان، رفع کمبود‌ها و نقص‌های مادی و معنوی میزبان و گرفتن امتیاز از مهمان ازجمله عوامل گرایش به تجمل‌گرایی در مهمانی‌ها است.

وی محرومیت از هدایت الهی، دچار شدن به فقر، روی آوردن به درآمدهای نامشروع، فاصله گرفتن از توده مردم را ازجمله آثار فردی تجمل‌گرایی عنوان کرد و افزود: ضرورت تدبیر در مصرف، کاهش تولید، افزایش اختلاف طبقاتی، تحقیر دیگران و تجاوز به حقوق دیگران ازجمله آثار اجتماعی تجمل‌گرایی است.

دهقان چناری ادامه داد: خستگی میزبان، افزایش هزینه‌های ناشی از تجمل‌گرایی و سنگین و رسمی شدن فضای مهمانی ازجمله آثار تجمل‌گرایی در مهمانی‌ها است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش برجسته زنان در کاهش تجمل‌گرایی در جامعه خاطرنشان کرد: جایگزینی روحیه اعتدال به‌جای تجمل‌گرایی و نهادینه کردن آن در روند تربیت فرزند از مهم‌ترین راه‌حل‌های از بین بردن تجمل‌گرایی در جامعه است.

وی ادامه داد: لازم است خانواده‌ها مهمانی‌های خود را بر پایه قناعت‌پیشگی صرفه‌جویی برنامه‌ریزی کنند تا هم میزبان و هم مهمان در آن مراسم احساس راحتی داشته باشند.

دهقان چناری تأکید کرد: لازم است جامعه مسلمان ایرانی از قرآن، روایات و سیره پیامبر اکرم (ص) در همه زمینه‌ها پیروی کند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات