شرق می‌گوید «نان» گران شده است

رتبه ایران در شاخص گرسنگی چند است؟!

چپ‌ها دیرسالی است که بر بحرانی بودن شرایط کشور اصرار دارند؛ به‌تازگی مقوله «گرسنگی» هم به این اصرارها اضافه شده است.
کد خبر: ۹۱۲۳۸۷۶
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ نوروز سال ۹۸ از راه رسیده و در کنار شور و شوق مردم برای انجام مراسم و تفریحات عید؛ اما از اردوگاه اصلاحات بوی خوشی به مشام نمی‌رسد.

چپ‌ها دیرسالی است که با تأکید مؤکد بر سیاه و بحرانی بودن شرایط کشور؛ اصرار دارند که مردم ایران ناامید شده‌اند، جامعه در شرایط عام‌البلوی قرار دارد و هر آن و بویژه در سال ۹۸ امکان رویارویی مردم و نیروهای نظامی وجود دارد .[۱]

این ژن خاص، خودش را در فعالیت‌های رسانه‌ای این جریان خاص سیاسی نیز نشان داده است.

روزنامه شرق در ویژه‌نامه نوروز ۹۸ خود، مصاحبه‌ای را با فردی که گفته شده «رئیس انجمن مبارزه با گرسنگی»! است منتشر کرد و برای آن تیتر «ضرورت ذخیره منابع غذایی» را برگزید.

نکته جالب‌تر این مصاحبه نیز مقدمه‌ای است که شرق به ابتدای آن افزوده و از «افزایش نرخ نان» به میزان ۲۸ درصد تا همین لحظه خبر داده است.

در این مقدمه یک پیش‌بینی جالب هم وجود دارد و آن اینکه می‌خوانیم: «گرانی‌ها و نتایج آن در سبد خانوار شاید به صورت آنی تأثیرات خود را بر سلامت نشان ندهند، اما به تدریج مقاومت و سلامتی بدن شاهد اثرات این کمبودها خواهد بود»!

این حرف‌ها در حالیست که نرخ نان در ایران طی ماه‌های اخیر ثابت بوده است. ضمن اینکه بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد، توان یک حداقل حقوق برای خرید نان طی ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.

جدای از این خبر ناصحیح، اما گرانی‌های موجود که حاصل ناکارآمدی دولت اصلاح‌طلبان است نیز قابل انکار نیست.

ولی نکته اساسی آنجاست که این مشکلات در کجای دنیا نیست و از طرفی در لابه‌لای همین ناکارآمدی‌ها نیز شاهدیم که نرخ نان مدتهاست ثابت مانده و مثلاً گوشت با قیمت مناسب نیز بصورت سهمیه‌ای در حال توزیع است. و البته ناکارآمدی دولتِ اصلاح طلبان در نظارت و توزیع مناسب، در همه عرصه ها دیده می‌شود.

و ایضاً اگرچه به دلیل همین نقص در نظارت دولت، شاهد گرانی‌های بی‌رویه‌ای در لبنیات یا خودرو هستیم اما در کنار این گرانی‌ها خبرهای دیگری هم مثل مقام دوم تهران در میان کلانشهرهای ارزان غرب آسیا، ارزان‌ترین بودن نرخ نان و سوخت در ایران و «افزایش ۳۰ درصدی خرید میوه توسط مردم در ماه‌های اخیر» وجود دارد که گویا اصلاح‌طلبان علاقه‌ای به انتشار آنها ندارند .[۲]

 

*نماینده‌ای که گفت ۷۰ درصد مردم ایران گرسنه‌اند! / رتبه جهانی ایران در شاخص گرسنگی چند است؟

البته شاید اصلاح‌طلبان گناه چندانی نداشته باشند...

اولین چهره شاخصی که در سال ۹۷ بر وجود گرسنگی در ایران اشاره کرد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود.

در کنار او نیز کسانی در داخل به تکرار این حرف پرداخته‌اند.

یکی از اصلاح‌طلبان فعال در فتنه ۸۸، چند ماه قبل از این گفت که ایران درگیر «جنبش نان» شده است.

چند هفته پیش نیز یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد که «۷۰ درصد مردم ایران» تحت فشار مواد غذایی هستند ![۳]

جالب آنکه هیچیک از این افراد سندی را مبنی بر شیوع گرسنگی ارائه نمی‌کنند. و جالبتر نیز این است که عینیات و آمارهای موجود، نشان از بهبود اوضاع غذایی در ایران علیرغم تمام مشکلات دارد...

مثلاً طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۸، ایران اسلامی طی ۳۰ سال گذشته توانسته است تا میزان ۸۵ درصد از جمعیت فقرای خود را بکاهد.

و یا همینطور ایران فعلی با وجود تمام مشکلات و گرانی‌ها اما در رده بیست و دومین کشور دنیا به لحاظ درآمد قرار دارد .[۴]

رتبه مطلوب ایران در شاخص جهانی گرسنگی

 

مهمتر از تمام این آمارها نیز، گزارش رسمی GHI (Global Hunger Index) در سال ۲۰۱۸ است که نشان می‌دهد که ایران اسلامی در شاخص گرسنگی، از بین ۱۱۹ کشور در رتبه ۲۴ جهان قرار دارد و با نمره ۷.۳ خود در جایگاه کشورهای با «پایین‌ترین حدّ گرسنگی» قرار گرفته است.

در گزارش GHI همچنین می‌خوانیم که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون در تمام شاخص‌های معضل گرسنگی، شاهد کاهش بوده تا به رتبه «پایین‌ترین حدّ گرسنگی» فعلی رسیده است .[۵]

به این آمار جالب همچنین می‌توان این حقیقت ملموس را نیز افزود که عمده فقرا و نیازمندان خیابانی در ایران، «نان» یا «غذا» قبول نمی‌کنند...

 

***

 

۱_ mshrgh.ir/938200

2_khabaronline.ir/news/1239895

3_http://fna.ir/brxq2r

4_ mshrgh.ir/934256

5_https://www.globalhungerindex.org/iran.html

منبع:مشرق نیوز

انتهای پیام/

ارسال نظرات