سیل و سرما دو سین هشتم سال ۹۸ بود که آغازگر سال جدید را برای ما رقم زد، سالی که شروع آن با طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن سیل سبب کشته شدن بیش از ۶۰ نفر از هموطنانمان در سراسر کشور شد...
کد خبر: ۹۱۲۴۰۰۵
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سیل و سرما دو سین هشتم سال ۹۸ بود که آغازگر سال جدید را برای ما رقم زد، سالی که شروع آن با طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن سیل سبب کشته شدن بیش از ۶۰ نفر از هموطنانمان در سراسر کشور شد، هر چند استان کردستان از وجود سیل‌های بی امان در امان ماند، اما همچنان رانش و ریزش کوه سبب خسارت‌های فراوانی به منازل مردم و همچنین بخش کشاورزی و باغداری و دامپروری استان وارد کرد.


خسارت ۲۰۰ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی استان کردستان


خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های اولیه، وقوع سیل اخیر در استان کردستان ۲۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی خسارت وارد کرده است.


وی افزود: بیشترین خسارت وارده به محصولات بخش کشاورزی مربوط به شهرستان‌های قروه، مریوان و دیواندره است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: در برسی‌های میدانی به‌عمل آمده تاکنون یکهزار و ۶۰۱ باب از واحد‌های دامداری کوچک روستایی و انبار‌های علوفه با مبلغ درآمدی حدود ۱۲۴ میلیارد ریال متحمل خسارت بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد شده‌اند.


وی گفت: سایر زیر بخش‌های خسارت دیده شامل شش هزار و ۴۵ هکتار اراضی زراعی، ۳۳۰ هکتار اراضی باغی؛ ۳۰ راس دام سبک و سنگین و ۲۰ کلنی زنبور عسل است.


جعفری خاطر نشان کرد: براساس گزارشات جمع‌آوری شده ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار و ۳۳۴ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره جهت جبران خسارت و بازسازی واحد‌های تولیدی نیازمند است.


کشته شدن یک نفر در بارندگی‌های اخیر کردستان


طی فعالیت سامانه بارشی و برغم بارش‌ها سیل آسا و وقوع سیلاب و آبگرفتیگی بدلیل اطلاع رسانی مناسب از سوی هواشناسی و ستاد مدیریت بحران، غیر از یک نفر که بر اثر ریزش آوار انبار علوفه در روستایی از توابع قروه جان خود را از دست داد، تلفات جانی دیگری در استان کردستان نداشتیم.


۱۲۲ میلیارد تومان خسارت ناشی از آبگرفتگی و بارش سنگین برف


طبق اعلام سرپرست مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان، بارندگی‌های سنگین اخیر در مجموع یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال به حوزه زیرساخت ها، جاده، کشاورزی و تاسیسات برق استان خسارت وارد کرده است.

آمار واحد‌های مسکونی خسارتی و تخریبی در استان بیش از ۷۶۰ مورد بود و بیش از ۴۲۰ واحد نگهداری احشام نیز دچار خسارت شد.


امکان ریزش کوه و سقوط بهمن در ارتفاعات و گردنه‌ها دور از انتظار نیست


با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی روز گذشته جمعه تا سه‌شنبه با عبور امواج تراز میانی جو، از سطح استان شاهد پوشش ابر، مه، گاهی وزش باد شدید، در بعضی ساعات بارش‌های باران و برف، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف و در برخی نقاط رعد و برق و بارش تگرگ خواهیم بود.


وی افزود: شدت بارش‌ها برای اواخر وقت امروز و برای مناطق «مریوان، بانه، سروآباد، اورامان، سقز، کامیاران و سنندج» پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه، بارش‌ها در روز‌های یکشنبه و دوشنبه اغلب در بعد از ظهر‌ها و به صورت رگباری به ویژه برای نواحی غربی استان رخ خواهد داد، تصریح کرد: در مدت زمان یادشده امکان ریزش کوه و سقوط بهمن در ارتفاعات و گردنه‌ها دور از انتظار نیست.

صدیقی اذعان کرد: با توجه به شرایط تشکیل گرد و غبار بر روی عراق و سوریه و امکان انتقال بخشی از آن به سطح استان بخصوص مناطق غربی و جنوبی برای فردا و پس فردا تا حدودی کاهش کیفیت هوا و دید افقی مورد انتظار است.

وی در پایان افزود: از لحاظ دمای نیز طی سه روز آینده تغییرات قابل توجه دمایی نخواهیم داشت.


از تردد در حاشیه و بستر رودخانه گاوه رود خودداری کنند

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در حال حاضر بطور میانگین ۸۵ درصد حجم مخزن سد‌های استان پر شده و تعدادی از سد‌ها نیز سرریز کرده اند.

حجم آب ذخیر شده پشت سد‌های استان بیش از یک میلیارد و ۶۹۴ میلیون مترمکعب است و در این مدت سد‌های زیویه، گاران، سورال، عباس آباد و زریوار سرریز کردند ضمن اینکه روز چهارشنبه ۱۳ فروردین نیز سد قشلاق سنندج دچار سرریز شد.

برخی دیگر از سد‌های استان از جمله گاوشان کامیاران هم در حال سرریز شدن است و به بهره برداران و کشاورزان پایاب این سد اعلام شده از تردد در حاشیه و بستر رودخانه گاوه رود خودداری کنند.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی کردستان، طی هفته گذشته میانگین بارندگی‌ها در استان ۷۵ میلی متر بود که بیشترین بارش در کامیاران و به مقدار ۱۳۳ میلی متر ثبت شد.
 
منبع: کردتودی
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات