خبرهای داغ:
یادداشت/ دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
کد خبر: ۹۱۲۴۲۵۵
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی معاون مهندسی ستاد بازسازی عتبات سوریه در یادداشتی با عنوان "زینبیه مقاوم چون زینب(س)" نوشت: بدن مطهر کوه صبر ومقاومت ؛ فرزند امام و خواهر دو امام و عمه امام در یک قبر در زیر یک مضجع مستطیل قرارداشته و یک ضریح چهارگوش آنرا در برگرفته ( که در ضلع شمالی آن یک ترکش عدو خورده ) و بر فراز آن گنبدی مدور که برروی هشت ستون دایره ای شکل استقرار دارد ودر نمای داخلی گنبد شمسه ای از کاشیکاری زیبای بانیان خیر ایرانی ؛ تجلی انوار آن بانوی مکرمه به آسمان ربانی را جلوه گر کرده است و ضریح مطهر در شبستان مربع سکو وار به ابعاد ۲۴ در ۲۴ متر و سپس شبستان به عرض ۵ متر دورتادور دو پله پایین تر واقع شده است. وبا حدود چهل فرش دست باف خیرین ایرانی با درج ستاد عتبات عالیات مفروش شده و زائران عاشق حرم برروی آن سر به سجده می نهند.
دیوارشبستان سنگ سفید و کفش سنگ گرانیت ؛ سقفش گچبری و نقوش آیینه کاری و باقوسهایی تزیین شده با کاشی هفت رنگ ایرانی بقعه مبارکه در چهار ضلع چهار ورودی دارد؛ ورودی بالا سر جسم‌مطهر که مردانه است و ورودی زنانه که در پایین پاست و خانمها از پایین پای حضرت بر او سلام داده و وارد میشوند . دو درب دیگر بسته اند.
در بیرون بقعه ؛ دورتادور این بنا ؛ یک رواق به عرض شش متر وجود دارد که چهار ضلع بقعه را رواق ورودی بداخل شکل داده است .دور تا دور آن با کاشیکاری ایرانی مزین شده است ؛ که در یک تراز به فارسی و عربی خطبه حضرت زینب س نگارش شده است. میانه هرضلع بقعه سردرب گونه است که در بالای سردرب غربی تاریخ کاشیکاری را سال ۱۳۹۷ هجری و شهر اصفهان درج شده ودر بالای آن آیه تطهیر نوشته شده است . در بالای سردرب جنوبی و شرقی السلام علیک یا زینب کبری س نوشته شده و در بالای سردرب شمالی نوشته شده : " اگر فرودی برروی زمین -همین است و همین است و همین است "
روی مرکز بقعه را گنبدی است طلایی و نسبتا رفیع که تا دور دست نور افشانی میکند و چند ترکش کوچک آنرا مجروح ساخته بود و در سال ۹۴ توسط عشاق ایرانی حضرت زخم آن مرهم یافته است . دورتادور بقعه صحنی مفروش به سنگ سفید وجود دارد که در سال جاری سنگ ضخیم ۹۰ ساله ان جمع اوری وبا این سنگ اهدایی مفروش شده است . دورتادور صحن نیز رواقیّ به عرض ۴ متر و با قوسی طاق نما و کاشیکاری شده وجود دارد و در هر دهانه یک هجره با یک درب چوبی دولت که و دو پنجره در طرفین ؛ که بانی خیری برای آن وجود داشته و بر بالای آن نگاشته شده است . که چندیست بعنوان امور اداری و خدماتی حرم استفاده میشود. این صحن در ضلع سمت قبله اش دو گلدسته مرتفع در دو گوشه دست به آسمان بلند کرده است . منار شرقی که از آن اذان شیعیان‌پخش میشود توسط یک مینی بوسی که در پارکینگ مجاور خیابان جنوبی منفجر شده بود؛ کاشیکاری گریو منار فرو ریخته بود و منار غربی که اذان اهل سنت از آن پخش میشود ؛ توسط ارپی جی دشمنان وحشی که تا ۴۰۰ متری حرم آمده بودند ؛ مقرنس آن تخریب و سوراخ شده بود که در سال ۹۴ توسط عاشقان اهل بیت ایرانی جراحت اش ترمیم شده است . و در چهار ضلع صحن اصلی حرم ؛ چهار درب در چهار راهرو مراحل آن ؛ در ضلع شمالی و جنوبی آن در زیر ورودی صحن دو منار ساعت دو طرفه وجود دارد که سالهاست عقربه های آن چون آبادانی در شهر زینبیه متوقف است . درب اصلی در غرب آنست که بعلت ناامنی ۷ سال واندی است مسدود است و درب جنوبی که آن نیز چنین است . درب شمالی که به صحن شمالی متصل میشود و محل ورودی آقایان و درب شرقی که به مصلی میرود و همچنین ورودی بانوان .

در شرق صحن اصلی مصلی توسط مرحوم فخری ؛ نماینده امام در سوریه ؛ سوله ای به ابعاد ۴۲ در ۴۲ متر احداث شده و محل برگزاری نماز جمعه و جماعت میباشد . در شمال صحن شمالی پارکینگ حرم واقع هست و حدود حرم وسیع تر و اضلاع آن نامنتظم .
محوری عمودی از قبر مطهر به سمت نوک گنبد ؛ تا آسمان ملکوت امتداد میباشد و به بینهایت وصل میشود . و بر مدار دایره ای شکل گنبد ؛ انوارش بصورت شعاعی بر شهر سیده زینب تلولو دارد و به همین جهت نیز قطب وجودش انسانهای پاک را بسویش جهت تا کشوری را از افراد ناپاک ؛ تطهیر نماید و مدافعان اش آسمانی کند و اینک بعنوان مرکز خط مقاومت ؛ چون سروقامتان ؛ سرافرازی کند . ونوید آزادی قدس را در آینده نزدیک بشارت دهد

ارسال نظرات
پر بیننده ها