سد گاوشان کامیاران شامگاه یکشنبه بدنبال بارش‌های خوب روز‌های گذشته و پر شدن مخزن آن، سرریز کرد.
کد خبر: ۹۱۲۴۶۹۵
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، هم اکنون ۵۵ مترمکعب آب در ثانیه از دریچه‌های سد و تونل‌های تامین آب شرب تخلیه می‌شود.

طبق محاسبات صورت گرفته سرریز سد گاوشان در ساعات آینده بتدریج بیشتر شده و در روز‌های آتی به ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش خواهد یافت.

این سد با حجم مخزن ۵۵۰ میلیون مترمکعب و ۱۳۳ متر ارتفاع از بستر در ۴۵ کیلومتری سنندج واقع شده و هدف از ساخت آن، تامین آب شرب و کشاورزی شهر‌های کرمانشاه و کامیاران است.

شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرده مردم تحت هیچ شرایطی به سرریز سد و حاشیه رودخانه گاورود نزدیک نشوند و بهره برداران و کشاورزان از تردد و فعالیت در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.

بر اثر بارش‌های خوب بهاری سال جاری، سد‌های عباس آباد بانه، گاران، زریوار، زیویه، سورال و قشلاق سنندج نیز سرریز کردند.
 
 کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.
 

استان کردستان ۹ سد در حال بهره برداری، ۱۲ سد در دست اجرا و ۱۵ مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.
 
انتهای پیام/7727
 
 
 
ارسال نظرات