خبرهای داغ:
دومین جلسه ستاد حوزوی مدیریت بحران به میزبانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به منظور بررسی اقدام‌های موردنیاز برای مددرسانی به سیل‌زدگان در قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۲۴۷۴۷
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، دومین جلسه ستاد حوزوی مدیریت بحران در سال 98 با هدف بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و فعالیت‌های حوزویان و اقدامات موردنیاز برای مددرسانی به سیل‌زدگان به میزبانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، مرکز خدمات حوزه، دفتر تبلیغات، جامعه المصطفی، سازمان تبلیغات اسلامی، خبر گزاری حوزه و همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام و المسلمین زمانی مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه و رئیس ستاد حوزوی مدیریت بحران با اشاره به مصوبات جلسه قبل گفت: در جلسه قبل مصوب شد که تمامی مراکز حوزوی یک شماره‌حساب متمرکز داشته باشند تا استادان، طلاب و کارکنان این نهادها، کمک‌های غیر نقدی خود را به این حساب واریز کنند.

وی افزود: شماره‌حسابی که مرکز خدمات اعلام کرده بود برای این امر اختصاص داده شد و این شماره به حوزویان اطلاع‌رسانی شد.

رئیس ستاد حوزوی مدیریت بحران گفت: درخواست می‌کنم این شماره‌حساب در میان حوزویان سراسر کشور اطلاع‌رسانی شود تا کمک‌ها به‌صورت متمرکز در یک حساب واریز شود.

وی تصریح کرد: در جلسه قبل همچنین مصوب شد که با هماهنگی هلال‌احمر کالاهای موردنیاز شناسایی و تهیه شود.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی افزود: اعزام طلاب و مبلغان به مناطق سیل‌زده از دیگر مصوبات جلسات قبل بود که مقرر شد این اعزام‌ها با هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی انجام شود.

وی بیان کرد: در تمامی استان‌ها ستاد بحران‌ها تشکیل شده است و در استان‌های سیل‌زده ابلاغ شده است که جلسات تشکیل شود.

رئیس ستاد حوزوی مدیریت بحران گفت: این ستادها در استان‌های سیل‌زده فعال هستند و نیاز است که فعال‌تر نیز شوند و ما هم باید برای فعال‌تر شدن آنها تلاش کنیم.

 

 

نیازمند حضور مشاورانی کارآمد و با تجربه در میان سیل‌زدگان هستیم

در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین علائیان مدیرکل معیشت و توانمندسازی مرکز خدمات به سفری که چند روز گذشته به مناطق سیل‌زده استان لرستان داشته اشاره کرد و گفت: اهالی این مناطق به شدت نیازمند کمک‌های مردمی هستند؛ گاهی نیروهای جهادی تجهیزات ابتدایی را برای خارج کردن گل‌ولای از منازل ندارند و با وسایل ابتدایی این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: در روستاها نیازهای بیشتری احساس می‌شود و در برخی موارد بخش‌های وسیعی از جاده‌های روستایی تخریب شده و یا کوه ریزش کرده است.

مدیرکل معیشت و توانمندسازی مرکز خدمات با بیان اینکه طلاب و روحانیان در این مناطق قبل از هر چیزی باید به وظیفه اصلی تبلیغی خودشان عمل کنند، گفت: مردم این مناطق همه چیز خود را از دست داده‌اند و به لحاظ روحی در فشار هستند و نیاز است مشاورانی کارآمد و باتجربه در میان آنها حضور داشته باشند تا از نظر روحی به آنها کمک کنند.

حضور مبلغان در مناطق سیل‌زده هماهنگ و یکپارچه باشد

حجت الاسلام احدی مسئول موسسه تبلیغاتی مصباح الهدی و از طلابی که به صورت جهادی در مناطق سیل‌زده حضور داشته است با اشاره به برخی از مشکلات اهالی این مناطق گفت: در این مناطق مشکلات روحی و روانی بسیار به چشم می‌خورد.

وی بیان کرد: حوزویان قطعاً باید در این مناطق حضور داشته باشند چراکه بسیار تأثیرگذار هستند و این حضور باید کارشناسی شده، هماهنگ و یکپارچه باشد.

مسئول موسسه تبلیغاتی مصباح الهدی گفت: عمده اعزام‌ها به صورت خودجوش بوده است ولی پیشنهاد می‌کنم که طلبه‌ها با هماهنگی هلال‌احمر در مناطق حضور داشته باشند و در کنار نیروهای هلال‌احمر به کارهای روحی و روانی در میان سیل‌زدگان بپردازند.

 

 

گلستان هنوز نیازمند حضور نیروهای جهادی است

حجت الاسلام و المسلمین عزت زمانی مدیرکل  تبلیغات اسلامی استان قم گفت: در پل‌دختر، معمولان و چگینی تقسیم کار خوبی بین نهادها شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه عمق فاجعه در مناطق سیل‌زده بسیار وسیع است، گفت: حضور طلبه‌ها بسیار ارزشمند است و نیاز است حضور حداکثری داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه تقسیم نیروها میان مناطق سیل‌زده باید مدیریت شود، بیان کرد: نیروهایی که در گلستان حضور داشتند به لرستان و خوزستان اعزام می‌شوند درحالی‌که در منطقه گلستان هنوز به نیروهای جهادی نیاز دارند. گلستان را نباید فراموش کنیم چراکه الآن بیش از گذشته به کمک احتیاج دارند.

وی گفت: دسترسی معمولان باز شده است و مردم این شهر نیازهای بسیاری دارند و باید ظرفیتی فراهم شود که طلبه‌هایی که اعزام می‌شوند همراه با تجهیزات باشند.

 

 

گردان‌های تیپ 83 برای حضور در مناطق سیل‌زده آمادگی خود را اعلام کرده‌اند

حجت الاسلام و المسلمین حاجی‌زاده معاون هماهنگ‌کننده تیپ83 امام جعفر صادق علیه‌السلام گفت: تیمی عملیاتی از فرماندهان و گردان‌های امدادی به منطقه اعزام کردیم و آخرین وضعیت این مناظه زبان عربی صحبت می‌کنند به مشاوران عرب‌زبان نیاز داشتیم و با تماسی که با مدیران مدارس مناطق عرب‌زبان گرفتیم برای اعزام این افراد اقدام کردیم.

 

 

تاکنون دو محموله از کمک‌های حوزویان به مناطق سیل‌زده ارسال شده است

حجت الاسلام و المسلمین عدالت مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات گفت: از همان ساعت‌های اولیه که سیل شمال آغاز شد گروه‌های مرکز خدمات وارد کار شدند و رئیس مرکز خدمات نیز مدیران ستادی و استانی را برای این امر مأمور کردند تا هم از منطقه بازدید کنند و هم وضعیت آسیب‌ها را گزارش کند.

وی بیان کرد: بلافاصله شماره‌حساب و کارتی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی طلاب اعلام شد و این شماره از طریق پیامک به حوزویان سراسر کشور اطلاع‌رسانی شد.

مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات گفت: ستاد مرکز خدمات و پردیسان و مرکز خدمات تهران و برخی استان‌های دیگر محل جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی شدند.

وی عنوان کرد: تاکنون دو محموله از کمک‌های غیر نقدی به همراه اقلام موردنیاز خریداری شده به مناطق سیل‌زده ارسال شده‌اند و اکنون نیز جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی و نقدی ادامه دارد و به زودی نیز سومین محموله ارسال خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عدالت گفت: محل جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی همان مراکز خدمات خواهد بود و بر اساس اولویت نیاز به استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان ارسال خواهند شد.

وی بیان کرد: رئیس مرکز خدمات شخصاً در مناطق سیل‌زده گلستان و مازندران حضور پیدا کردند و با حضور در منازل اهالی این مناطق در جریان مشکلات آنها قرار گرفتند و در جلسات اداری بحران در این مناطق شرکت کردند و بر اساس این بررسی‌ها اقداماتی صورت گرفت.

گروه‌های حمایت‌های روانی نقش مهمی در بحران‌ها دارند

دکتر محمد گلفشان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم در این جلسه گفت: موارد موردنیاز به استان لرستان ارسال شده است و اعلام کرده‌اند که امکانات به سمت خوزستان ارسال شود.

وی بیان کرد: روز گذشته بالغ بر 4 هزار بسته غذایی در لرستان و در 10 منطقه استان توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم افزود: به طور متوسط روزانه 3 هزار 500 وعده غذایی توسط هلال‌احمر در منطقه توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: با همکارانمان در خوزستان صحبت شده است و نوع نیازها را بررسی کرده‌ایم.

دکتر گلفشان با بیان اینکه یکی از اولین نیازها در خوزستان سرویس‌های بهداشتی است گفت: گروه‌های حمایت‌های روانی نقش مؤثری در این بحران‌ها دارند و حوزه علمیه می‌تواند در این زمینه حمایت‌های خوبی انجام دهد.

وی بیان کرد: در گذشته بازمانده‌های این حوادث دچار مشکلات روانی می‌شدند ولی از زلزله بم که گروه‌های روانشناس در این شهر فعال شدند این مشکلات بسیار کمتر شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم ادامه داد: یکی از کودکانی که در زلزله بم خانواده‌اش را از دست داد بود به همت گروه‌های روانشناسی احیا شد و چند سال پیش در کنکور نفر اول رشته فیزیک شد درحالی‌که اگر این گروه‌ها نبودند معلوم نبود سرنوشت او چه می‌شد.

وی گفت: در زلزله بم ارتباط تنگاتنگی با روحانیون داشتیم و در اولین تماسی که با قم گرفتم درخواست کردم دوستان روحانی که آموزش دیده بودند به منطقه اعزام شوند چراکه در منطقه به شدت به مسائل روحی و روانی نیاز داشتیم. تجربه من و همکارانم در بم بسیار شکوفا بود.

دکتر گلفشان تصریح کرد: یک بار بزرگی از حادثه بم را همین گروه‌های روحانیون برداشتند و همین تجربه را در سرپل ذهاب داشتیم.

وی گفت: فردا اعزام مرحله دوم نیروها انجام می‌شود و روحانیان عزیز نیز می‌توانند از این طریق اعزام شوند و اعلام آمادگی می‌کنیم که با حوزه علمیه برای ارتباط با منطقه همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم بیان کرد: به دلیل اهمیت به موقع رساندن اقلام اساسی، این اقلام اصلاً در قم دپو نمی‌شود و به‌سرعت به منطقه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین نیازهای این مناطق گفت: لوازم بهداشتی، مواد غذایی خشک مانند کنسرو و برنج ،و پوشاک مهم‌ترین اقلام مورد در این مناطق هستند.

 

 

مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات گفت: ستاد مرکز خدمات و پردیسان و مرکز خدمات تهران و برخی استان‌های دیگر محل جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی شدند.

وی عنوان کرد: تاکنون دو محموله از کمک‌های غیر نقدی به همراه اقلام موردنیاز خریداری شده به مناطق سیل‌زده ارسال شده‌اند و اکنون نیز جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی و نقدی ادامه دارد و به زودی نیز سومین محموله ارسال خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عدالت گفت: محل جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی همان مراکز خدمات خواهد بود و بر اساس اولویت نیاز به استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان ارسال خواهند شد.

وی بیان کرد: رئیس مرکز خدمات شخصاً در مناطق سیل‌زده گلستان و مازندران حضور پیدا کردند و با حضور در منازل اهالی این مناطق در جریان مشکلات آنها قرار گرفتند و در جلسات اداری بحران در این مناطق شرکت کردند و بر اساس این بررسی‌ها اقداماتی صورت گرفت.

 

 

 

در مناطق سیل‌زده به مربی مهدکودک نیاز داریم

معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران نیز در این جلسه گفت: محل‌های اسکان در مناطق سیل‌زده گلستان، خوزستان و لرستان پر از جمعیت زنان و کودکان است و مردها در این مناطق بیشتر درگیر پاک‌سازی منازل خود هستند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در این مناطق این است که توزیع اقلام توسط آقایان صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در مواردی نیز خانم‌ها به کمک شوهران خود برای پاک‌سازی منازلشان می‌روند و در این مناطق به مربی مهدکودک نیاز داریم.

وی بیان کرد: طلاب خواهر می‌توانند با حضور در این مناطق بسیار مؤثر باشند و بسیاری از مشکلات را کم کنند.

خانم ظهیری گفت: در برخی مناطق به دلیل اینکه از لباس محلی استفاده می‌کنند لباس‌هایی که ارسال می‌شود بدون استفاده باقی می‌ماند به همین دلیل مقداری پارچه و چرخ‌خیاطی به منطقه ارسال شد تا بتوانند لباس‌های خود را تهیه کنند.

وی افزود: اقلام بهداشتی، چکمه و پارچه از جمله مواردی است که به آنها نیاز است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران گفت: با همکاری بسیج و هلال‌احمر و نظارت مدیران مدارس علمیه، این مدارس به محل اسکان و دپوی اقلام تبدیل شده است و بسته‌بندی غذا و توزیع آنها در این مدارس توسط خواهران طلبه انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در برخی مناطق به دلیل اینکه به زبان عربی صحبت می‌کنند به مشاوران عرب‌زبان نیاز داشتیم و با تماسی که با مدیران مدارس مناطق عرب‌زبان گرفتیم برای اعزام این افراد اقدام کردیم.

 

 

 

در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده نباید احساسی عمل کنیم/ کمک‌رسانی تا پایان ادامه داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار مسئول مرکز امور طلاب و  دانش‌آموختگان حوزه های علمیه نیز دراین نشست، با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم قرارگاه یا ستادی حوزوی در استان‌های سیل‌زده تشکیل شود، گفت: رفع مشکلات در مناطق سیل‌زده تا مدت‌ها طول خواهد کشد؛ ما نباید احساسی برخورد کنیم و طوری نباشد که در ابتدا با ازدیاد نیرو مواجه شویم و در ادامه کمبود نیرو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای اعزام مبلغ به این مناطق داشته باشیم، گفت: در کوتاه‌مدت به تخصص نیازی نداریم ولی در ادامه و در بلندمدت نیاز است کارهای تخصصی انجام شود.

خبرگزاری حوزه به‌خوبی به وظیفه خود عمل کرده است

مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان عنوان کرد: درباره حساب مشترک و نیازهای اساسی منطقه اطلاع‌رسانی شود؛ خبرگزاری حوزه به‌خوبی به وظیفه خود عمل کرده است، ولی نیاز است که بیشتر کار شود.

 

 

ستادهای مرکز بحران در استان‌ها فعال‌تر شود

حجت الاسلام و المسلمین محمودی مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات در این جلسه خواستار فعال‌تر شدن ستادهای مرکز بحران در استان‌ها مخصوصاً در استان خوزستان شد.

 

 

 

ستاد بحران‌های استان‌های درگیر سیل برای اعزام نیروها تصمیم گیرنده باشند

حجت الاسلام و المسلمین نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز گفت: برای اعزام نیروها به مناطق سیل‌زده باید ستاد بحران این استان‌ها تصمیم گیرنده باشند و از آنها برای اعزام نیرو استعلام شود و ما در ستاد مدیریت بحران باید هماهنگ کننده باشیم.

در بخش دیگر جلسه، حاضران پیشنهادهای خود را درباره اقدامات مورد نیاز برای کمک به سیل‌زدگان بیان کردند.

اختصاص بخشی از حقوق کارکنان مراکز حوزوی برای کمک به سیل‌زدگان، اهدای مبلغی از سوی نهادهای حوزوی برای سیل‌زدگان، اطلاع‌رسانی کامل شماره حساب‌های اعلام شده مرکز خدمات، فعال‌تر شدن خبرگزاری حوزه در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های طلاب و روحانیان در این مناطق و استعلام از ستادهای بحران حوزوی استان‌های سیل‌زده برای تهیه اقلام موردنیاز بخشی از پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه بود.

در این جلسه مقرر شد جلسه‌ای میان دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات، تیپ 83، معاونت تبلیغ، بسیج طلاب و حوزه علمیه خواهران برای هماهنگی اعزام طلاب و مبلغان به مناطق سیل‌زده تشکیل شود.

همچنین مقرر شد کمک‌های غیر نقدی طلاب و روحانیان به‌صورت متمرکز در مراکز خدمات سراسر کشور جمع‌آوری شود.

 

 

حوزه نیوز

ارسال نظرات