بر اساس تحقیقات انجام شده، سن بلوغ نوجوانان حدود ۲ سال کاهش یافته و در مقابل، سن ازدواج در حال افزایش است. اگر نیاز نوجوانان از راه صحیح مرتفع نشود، می‏تواند آنان را به سمت روابط نامتعارف و پرخطر جنسی سوق دهد.
کد خبر: ۹۱۲۵۴۲۵
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛کارشناسان می‏‌گویند سن بلوغ در نوجوانان حدود 2 سال کاهش یافته است؛ به طوری که سن بلوغ در ایران برای دختران به 11.5 و برای پسران به 13.5 سال رسیده است. شاید بتوان یکی از مهم ترین دلایل وقوع بلوغ زودرس در نوجوانان را دسترسی آزاد به اینترنت و محتوای نامناسب برای گروه سنی نوجوان دانست. شرایط اجتماعی و بیولوژیک و حتی اقلیمی نیز در این امر اثرگذار هستند.
 
تحقیقات نشان می‏‌دهد 60 درصد دختران ایرانی تا قبل از سن 18 سالگی دوستی با جنس مخالف را تجربه می‎کنند که این آمار بسیار جای تأمل دارد؛ اما مسئله جالب تر و تأمل برانگیز تر این است که حدود 40 درصد از این افراد دوستی خود را قبل از 14 سالگی و در دوره متوسطه اول یا همان راهنمایی آغاز کرده اند.
 
این آمار حاکی از آن هستند که سن شروع احساس نیاز جنسی در نوجوانان کاهش یافته و در مقابل، سن ازدواج روز به روز در اثر عوامل اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی در حال افزایش است. امروزه نوجوان ایرانی در سنین پایین به بلوغ می‏‌رسد و نیازهای جنسی او نمایان شده و به او فشار وارد می‏‌کند. از طرفی به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و انتظارات بی جای خانواده‏ها برای شروع یک زندگی مشترک در سنین پایین، ازدواج آنان چندین سال به تعویق می‏‌افتد و باعث افزایش فشار روانی بر فرد می‏‌گردد. حال ما شاهد شکل گیری یک دوره نیاز جنسی هستیم که به صورت ناعادلانه ای سرکوب می‏‌شود و نوجوانان را با مشکلات روحی و عاطفی و اجتماعی رو به رو می‏‌کند. 
 
بسیاری از روانشناسان معتقدند سرکوب نیازهای جنسی و عدم پاسخگویی درست به آن‏ها باعث ایجاد مشکلات روحی برای فرد شده و حتی امکان تبدیل وی به یک بزهکار اجتماعی در آینده را فراهم می‏‌کند. در این دوره‏ی طولانی که بین شروع نیاز تا زمان پاسخگویی به آن ایجاد می‏‌شود، فرد به دنبال راهی برای ارضای نیاز خود است. با توجه به عدم امکان ازدواج، نوجوان آسان ترین راه جایگزین را انتخاب می‏‌کند و آن، روابط نامتعارف و نامشروع جنسی است که به صورت پنهانی صورت می‏گیرد. فرد در این حالت به «ارضای نیاز در پَستو» شرطی می‏‌شود؛ آنگاه بازگشت او از این مسیر بسیار سخت‏تر شده و با شیوع این اتفاق، به بحرانی جنسی جبران ناپذیر در جامعه منجر خواهد شد. 
 
علاوه بر این، معضلات حقوقی و اجتماعی-فرهنگی فراوانی را برای شخص و جامعه ایجاد خواهد کرد.
اعداد و ارقام بالا نمایانگر یک گسل جنسی در جامعه هستند که زنگ خطر انحرافات گسترده جنسی در آینده ای نه چندان دور و تزلزل بنیان خانواده در ایران را به صدا در آورده است. اگر نیازهای جنسی افراد به سوی ازدواج که بهترین راه برای آرامش روحی فرد است، هدایت نشود و مسیر آن با قوانین و شرایط مختلف سد شود، بی شک راه انحرافات جنسی در جامعه را بیش از پیش می‏‌گشاید. محدود کردن ازدواج نوجوانان با عنوان کودک همسری و جلوگیری از ارضای صحیح نیاز جنسی آنان، یکی از این موانع است که موجب خسارت های اجتماعی مختلفی برای افراد خواهد شد.
 منبع:رجانیوز
انتهای پیام/
ارسال نظرات