طبق بررسی عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی توسط معاونت پژوهش و فناورى دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع ۲۰ دانشگاه و مرکز برتر قرار گرفت.
کد خبر: ۹۱۲۵۵۹۱
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر برومند معاون پژوهش و فناورى و دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه صنعتی شاهرود طبق بررسی عملکرد دانشــگاه‌ها و مراکز پژوهشــی، در ردیف ۲۰ مرکز و دانشگاه برتر قرار گرفت.
در سال‌های اخیر تفاهم نامه‌هایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ســایر وزارتخانه‌ها و دســتگاه‌های اجرایی امضا و همکاری‌های خوبی آغاز شــده اســت که نتیجه‌ی آن واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشــگاه‌ها و پژوهشــگاه‌های کشور بوده است. اعضای هیأت علمی به عنوان مجری اصلی این پروژه‌ها نقش تاثیرگذاری در به حرکت درآوردن چرخه‌ی ارتباط با صنعت و اقتصاد کشــور ایفا کرده اند و همچنین طی سال‌های اخیر توسعه ارتباط صنعت و جامعه تبدیل به یک هدف اصلی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور شده است. بدیهی است شــرط توســعه پایدار و همه جانبه در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استفاده از توان علمی صاحبان اندیشه و دانش است. در این راستا یکی از اقدامات مهم و اساسی فراهم کردن ارتباط تنگاتنگ بین مراکز آموزش عالی و دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های دولتی و خصوصی و صنایع خواهد بود. موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان یک راهبرد اساســی در بهبود شیوه‌های آموزش و تحقیقات در دانشگاه‌ها و مدیریت سازمانی و فعالیت‌های صنعتی می‌تواند نقش موثری در توســعه همه جانبه یک کشور داشته باشد.
دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناورى و دفتر ارتباط با صنعت وزارت گفت: بر این اساس رشد خوبی در شاخص‌های مختلف و مرتبط شکل گرفته و لذا مناسب دیده شد که عملکرد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص فعالیت‌های مختلف پژوهشی مقایسه شود تا بتوان نتایج سیاست‌ها و برنامه‌های دوسویه را در این حوزه مشاهده کرد. به این منظور عملکرد واحد‌های پژوهشی دانشگاهی و پژوهشگاه به تفکیک بررسی شد و در هریک از شاخص‌های گفته شــده عملکرد ۲۰ دانشــگاه و مرکز پژوهشــی برتر نمایش داده شد و مابقی دانشــگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها که عملکرد پایین تری داشــته اند به خاطر سهولت و تناسب شــکل ها، نمایش داده نشده اند. لازم به ذکر است کلیه‌ی مقایسه‌های صورت گرفته بر مبنای اطلاعات سال ۱۳۹۶ می‌باشد.
طی گزارش ارائه شده معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه صنعتی شاهرود در شاخص‌های نسبت مبلغ قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به تعداد دانشجویان پذیرش شده تحصیلات تکمیلی، تعداد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به ازای یکصد نفر دانشجوی پذیرش شده تحصیلات تکمیلی، تعداد قرارداد‌ها و مجریان قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه، نسبت تعداد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به یک درصد نفر اعضای هیات علمی، نسبت مبلغ قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به یک نفر اعضای هیات علمی، نسبت مبلغ قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به بودجه عمومی دانشگاه، تعداد دانشجویانی که خارج دانشگاه دوره‌های کار آموزی و کارورزی داشته اند، تعداد تفاهم نامه‌های منعقد شده با مراکز صنعتی کشاورزی و خدماتی و حوزه تقاضا، تعداد پایان نامه‌های دفاع شده در مقطع دکتری تخصصی، تعداد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا ۹۶، مبلغ قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا ۹۶، در آمد حاصل از قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه و تعداد کارفرمایان قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه توانسته است در ردیف ۲۰ دانشــگاه و مرکز پژوهشــی برتر جای گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها