تاملی بر کنش سلبریتی‌ها در بحران؛/از حضور میدانی و تاثیرگذار یک هنرمند و فوتبالیست تا شوآف آقای مجری
در این میان هستند سلبریتی‌هایی که تنها برای شوآف و انداختن عکس تبلیغاتی وارد مناطق می‌شوند. این مسئله هم در زمان زلزله کرمانشاه رواج داشت و هم در حادثه‌ی اخیر سیل! تعدادی هنرمند به مناطق حادثه وارد می‌شوند با انداختن چندعکس و بدون هیچ گونه خدمت رسانی خاصی از منطقه خارج می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۲۶۲۴۶
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ زلزله‌های سال 96 در غرب کشور برای سلبریتی‌ها یک اتفاق ویژه بود. زلزله‌ای در کرمانشاه اتفاق افتاد و آن‌ها که آن روزها در اوج محبوبیت در فضای مجازی بودند تصمیم گرفتند که به جای تبلیغ نهادهای رسمی و ذی‌ربط به مسئله زلزله مانند هلال احمر، خودشان دست به کار شوند و کمک‌های مالی مردم را در حساب‌های شخصی‌شان ذخیره کنند. اتفاقی که تبعات زیادی را برای سلبریتی‌ها به دنبال داشت و باعث شد قوه قضائیه حساب تعدادی از آنان را مسدود کرده و دیگر اجازه‌ی جمع‌آوری پول را به آنان ندهد. تصمیم درست قوه قضائیه در برخورد با سلبریتی‌ها امروز از حجم نگرانی‌ها نسبت به پول‌های واریز شده برای کمک به سیل‌زدگان کاسته و برخی سلبریتی‌های دغدغه‌مند را به وسط میدان حادثه و کمک مستقیم به مردم کشانده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛با شروع دهه‌ی 90 سلبریتی‌ها کم کم به یک پدیده‌ی فرهنگی واجتماعی بدل شدند. گسترش پهنای باند و دسترسی به اینترنت همراه بستر را برای گسترش فضای مجازی فراهم کرد و این مسئله باعث شد بازیگرها و ورزشکاران و برخی چهره‌های سیاسی در فضای مجازی بیش از پیش با مخاطبان ارتباط داشته باشند. این ارتباط مجازی یک‌طرفه با مخاطبان باعث ایجاد مشکلات فراوانی شد، مشکلاتی که به خاطر عدم اطلاع درست و بعضا عامدانه از سوی سلبریتی‌ها به سمت جامعه منتقل می‌شد. یکی از آن مشکلات، جمع‌آوری کمک‌های مالی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه بود.
 
سلبریتی‌ها در صورتی که می‌توانستند با همکاری با هلال اهمر کمک‌های مردمی را به سمت سازمانی رسمی و معتبر هدایت کنند، تصمیم گرفتند که پول‌ها به حساب شخصی خودشان واریز شود. 
 
البته باید گفت که این امر در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و هنرمندان و سلبریتی‌های معروف دنیا نیز یا خود موسسه‌ی خیریه دارند یا برای جمع‌آوری کمک، یک موسسه خیریه‌ی معتبر و رسمی را معرفی می‌کنند و اول از همه نیز خودشان به آن خیریه‎‌ها کمک مالی می‌کنند تا مردم را ترغیب به انجام این کار کنند. اما در ایران سلبریتی‌ها به جای اقدام حرفه‌ای و معقول خودشان شروع می‌کنند به جمع‌آوری پول‌های مردمی، آن هم در حساب شخصی خودشان!
 
پول‌های مردم در حساب سلبریتی‌ها بلوکه شد!
 
اواخر دی‌ماه سال 96 بود که فرهاد تجری نماینده مردم کرمانشاه و  نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره پول‌های واریز شده به حساب سلبریتی‎ها ابراز نگرانی کرد و گفت: 
«به‌رغم کمک‌های زیادی که برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، توسط هنرمندان و ورزشکاران شاخص یا همان سلبریتی‌ها از مردم جمع‌آوری شد، این کمک‌ها به خوبی بین حادثه‌دیدگان توزیع نشد و می‌توان گفت که ردپایی از این کمک‌ها دیده نمی‌شود.»
 
آن زمان تازه یک‌ماه از وقوع حادثه می‌گذشت و برخی سلبریتی‌ها با این استدلال که پول‌های جمع‌آوری شده قرار است به زودی صرف ساخت و ساز در این شهرها شود پاسخ منتقدانشان را می‌دادند. اما گذشت زمان نشان داد که گویا آن‌ها قرار نیست پول‌های واریز شده از سوی مردم را در کرمانشاه خرج کنند. 
 
چندماه بعد در خردادماه سال 97، فرهاد تجری نماینده مردم کرمانشاه، درباره این کمک‌های سرگردان در حساب‌های چند نفر، در مصاحبه با روزنامه اعتماد می‌گوید:
« برآورد این است که حدودا ٣٠ میلیارد یا شاید بیشتر کمک‌های مردم به حساب سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها واریز شده است. بخشی از این مبالغ هزینه شده است ولی بخشی از آن برای بهبود وضعیت این مردم هزینه نشده و شاید در حساب‌ها مانده است. به هرحال این موضوعی است که مطرح شده است. ٩ میلیارد به حساب یکی از آقایان واریز و نزدیک به ٣ تا ٥ میلیارد به حساب دیگری واریز شده است و شخصیت‌های دیگر هم مبالغ دیگری را جمع‌آوری کرده‌اند»
 
اگرچه تجری اسامی این افراد را آشکارا اعلام نکرده است اما به نظر می‌رسد که پیگیری کمک‌های واریز شده توسط مردم به حساب سلبریتی‌ها، خود یک پرونده بزرگ در مراجع قضایی ایران است. درواقع موضوعی که قرار بود به کمک رسانی به مردم بیانجامد و باری از روی دوش آنان بردارد به یک مشکل بزرگ بدل شده و تخلفات بسیاری در این حوزه رخ داده است. 
 
تقریبا چندماه پس از وقوع زلزله بود که تخلفات صورت گرفته از سمت سلبریتی‌ها باعث شد تا حساب تعدادی از آن‎‌ها مسدود شود. اواخر اردیبهشت‌ماه سال 97 سرهنگ کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ دراین باره گفته بود:
« با تمام این احوال پلیس فتا با تعدادی از چهره‌های معروف که کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کردند برخورد و حساب آنها را مسدود کرده است، اما با برخورد با یک یا دو نفر نمی‌توان به این کار پایان داد. در یک مورد یک بازیکن فوتبال اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرد، اما شماره حسابی هم که اعلام کرده بود متعلق به خودش نبود و پلیس فتا این فرد را احضار و حسابش را مسدود کرد.»
 
اعتماد مردم به سلبریتی‎ها و عدم نظارت درست در آن زمان باعث شد که برخی از سلبریتی‌ها با سواستفاده از احساسات مردم مبالغ هنگفتی را به جیب بزنند. سلبریتی‌هایی که نام آن‌ها نیز هنوز به صورت مشخص منتشر نشده است. البته شنیده‌های غیر رسمی حاکی از این است که آن‌ها سلبریتی‌های معروف و محبوبی نیز بوده‌اند. 
 
سلبریتی‌های وسط میدان
 
لازم به ذکر است که سلبریتی‌ها به علت داشتن درصدی از محبوبیت، می‌توانند به جای کار غیر عقلانی جمع‌آوری پول و واریز آن به حساب شخصی خود کارهای مهم‌تر و تاثیرگذارتری نیز انجام دهند. این که گفته می‌شود واریز پول به حساب سلبریتی‌ها کاری غیر عقلانی‌ست از آن جهت است که اگر سلبریتی‌ خاصی حتی قصد خرج کردن مبالغ واریز شده را هم داشته باشد نه واقف به الویت‌های منطقه آسیب دیده است و نه اصولا توانایی اجراکردن پروژه‌های سنگین عمرانی را دارد و همین می‌شود که برخی از آنان نمی‌دانستند باید با پول‌های جمع‌آوری شده اصلا چه کاری انجام دهند! برای همین بهترین کار ممکن از طرف سلبریتی‌ها، نه نشستن در خانه و جمع‌آوری پول که حضور در صحنه و امید دادن به مردم ناامید است.  
 
که البته در همین حادثه‌ی سیل بودند سلبریتی‌هایی که در میان سیل‌زدگان حضور داشتند و در کنار نیروهای امدادرسان و بسیجی‌ها به مردم آسیب دیده کمک می‌رساندند. سلبریتی‌های چون جواد رضویان و هدیه تهرانی و علیرضا بیرانوند.
  
 
تقریبا چندروز پس از وقوع سیل در لرستان علیرضا بیرانوند همراه با 11 کامیون لوازم مورد نیاز از جمله اقلام خوراکی، پوشاکی و لوازم بهداشتی در لرستان حضور یافت و تمام شب، خودش هم بر کار توزیع نظارت کرد. حضور یک ورزش‌کار مطرح لرستانی در این شهر و پس از وقوع حادثه سیل علاوه بر کمک‌های مادی بدون شک امید زیادی را نیز به مردم آسیب‌دیده منتقل می‌کند. 
 
 
 
 
 
البته در این میان هستند سلبریتی‌هایی که تنها برای شوآف و انداختن عکس تبلیغاتی وارد مناطق می‌شوند. این مسئله هم در زمان زلزله کرمانشاه رواج داشت و هم در حادثه‌ی اخیر سیل! تعدادی هنرمند به مناطق حادثه وارد می‌شوند با انداختن چندعکس و بدون هیچ گونه خدمت رسانی خاصی از منطقه خارج می‌شوند. در گلستان نیز این اتفاق افتاد و سلبریتی‌ای چون عادل فردوسی‌پور تنها برای لحظاتی وارد شهر شد و از کمپ آسیب دیدگان بازدید کرد و رفت! البته مردم آسیب دیده در آن لحظه اصلا برایشان مهم نبود که کدام سلبریتی معروفی برای سر زدن پیش آن‌ها آمده است. چراکه آنان در بحرانی‌ترین شرایط زندگی‌شان به کمک واقعی نیاز دارند نه شوآف تبلیغاتی!
 
 
به هرحال باید گفت اقدام قوه قضائیه در مسدود کردن حساب برخی سلبریتی‌ها و جلوگیری از تکرار اشتباه سال گذشته امری معقول و لازم بود. تصمیمی که از حجم پول‌های سرگردان و بلوکه شده در حساب سلبریتی‌هایی که نمی‌دانند باید با این پول‌ها چه کار کنند می‌کاهد و باعث می‌شود که اگر سلبریتی‌ها واقعا دغدغه‌ی کمک داشته باشند به میانه میدان بیایند و در کنار دیگر هم‌وطنان خود به آسیب‌دیدگان یاری برسانند.
 
 منبع: رجا نیوز
انتهای پیام/
ارسال نظرات