از آبان ماه ۹۷ برای متنوع‌­سازی روش‌­های فروش نفت و دور زدن تحریم‌­ها، راهکار عرضه در بورس در مقابل فروش از طریق مذاکره مستقیم یا اتاق تاریک مطرح گردید اما بار‌ها با اظهاراتی عجیب به این راهکار خدشه وارد شد.
کد خبر: ۹۱۲۷۰۴۲
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران بار‌ها با اظهاراتی عجیب سعی در وارد کردن خدشه به راهکار عرضۀ نفت در بورس و ناموفق نشان دادن این شیوه عرضه داشته است. وی در نشست خبری که به مناسبت افتتاح فاز‌های ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس‌جنوبی در عسلویه برگزار شد، مشابه برخی اظهارات قبلی خود، سعی در وارد کردن خدشه به بورس نفت داشت. او در این نشست دربارۀ عرضۀ نفت در بورس گفت: "مشکل اینجا است که بورس شفاف‌ترین روش برای انجام معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم شفاف‌ترین کار را برای ناشفاف‌ترین اقدام که همان دور زدن تحریم‌ها است، انجام دهیم. " وی اخیرا نیز مشکل کنونی صادرات نفت را سیاسی و امنیتی دانست و تاکید بر این نمود که مشکل عملیاتی وجود ندارد.

در این خصوص محمد اسکندری؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری دانشجو بیان کرد: در بورس نفت اطلاعات و مشخصات خریداران افشا نمی‌­شود و قضیه محرمانگی در فرآیند معاملات بورس کاملا رعایت شده است. در این مدل جدید معاملۀ نفت، خریدار حتی بعضاً به خود کارگزاری­ها و شبکۀ کارگزاری هم به راحتی معرفی نمی­شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برای رفع مشکل کنونی، شرکت نفت نیز باید مزیت­های عرضۀ نفت در بورس را مورد توجه قرار دهد و این بخش از معاملات را به طور مستمر در بورس انجام دهد و به بازاریابی مناسب و موثر بپردازد. 

حفظ محرمانگی اطلاعات خریداران با توجه به تحریم‌ها و دشمنی‌ها

وی در ادامه دربارۀ میزان محرمانگی اطلاعات خریداران افزود: حداکثر یک واحد در شرکت سپرده­گذاری و شاید گاهی اوقات شرکت کارگزاری و وزارت نفت به اطلاعات خریداران دسترسی داشته باشند. در بورس انرژی طوری دیده شده است که اطلاعات خریداران در شبکه کارگزاری و شبکه معاملات پخش نشود. حتی در شیوه کدگذاری و اعلام کد‌های خریدار و فروشنده نیز این موضوع محرمانگی رعایت شده است. این کد‌ها یونیک و مخصوص به مشتری نیست و به صورت موقت ایجاد می­شود که ارتباطی با هویت خریدار ندارد.

حفظ شفافیت در قیمت­گذاری و شیوه رقابت

کارشناس بازار سرمایه در خصوص شفافیت بورس نفت نیز اظهار کرد: بورس نفت در قیمت­گذاری و شیوه رقابت دارای شفافیت است. در این شیوه با مذاکره کار انجام نمی­شود و بلکه در یک فضای رقابتی کار انجام می­گردد و از ایجاد رانت و فساد جلوگیری می­شود. این از ویژگی­ها و مزیت­های بورس نسبت به مذاکره مستقیم است.

لزوم عرضۀ مستمر بجای سنگ­اندازی و اظهارات نا­بجا

اسکندری در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر نفت تصریح نمود: در معاملات بورس نفت، اصل محرمانگی کاملا رعایت شده است و موضوع محرمانگی منعی برای معاملات بورس نیست؛ چون کاملا رعایت می­شود. معاملات نفت در بورس با شرایط خاص معاملات نفت در خارج از بورس و موضوع محرمانگی و بحث تحریم­ها کاملاٌ تطبیق داده شده است و از این جهت اظهارات اخیر وزیر نفت درست نمی­باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عرضۀ نفت در بورس کمک می­کند تا دایرۀ بسته­ای که قبلا وجود داشته و خیلی­ها فکر نمی­کردند بتوانند به این حوزه ورود پیدا کنند، باز شود. به این صورت بخش خصوصی داخلی یا خارجی به راحتی و دسترسی آسان­تر می­توانند به این حوزه وارد شوند. در این میان، شرکت نفت نیز باید این مزیت­های عرضۀ نفت در بورس را در دستور کار قرار دهد و این بخش از معاملات را به طور مستمر در بورس انجام دهد.

ارسال نظرات