فقط یک روز انتشار بوی بد در مرکز شهر؛ تهران را به هم ریخت؛
خبرگزاری بسیج: علی اشرف خانلری- انتشار بوی نامطبوع روز چهارشنبه 12 دی ماه سال 97 در فضای شهر تهران جنجال زیادی به پا کرد به گونه ای که این فضای بودار، پای همه دستگاه ها و سازمان ها، از متروی تهران گرفته تا محیط زیست، شورای شهر، فرمانداری شهر تهران، شهرداری تهران، استانداری تهران و وزارت کشور را به وسط کشید.
کد خبر: ۹۱۲۷۹۲۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲

 محسنی بند پی که هنوز کمتر از یک ماه از انتصابش به عنوان استاندار تهران نمی گذشت، آستین ها را بالا زد و برای شناسایی و رفع بوی آزار دهنده بالا نشینان پایتخت، ذره بین به دست گرفت و برای یافتن معمای بودار تهران دست به کار شد. اما قبل از استاندار و سایر مسئولان، کاربران فضای مجازی چند گام جلو تر بودند و با پخش اظهار نظرهایی با ژست کارشناسی، فضای شهر را بیشتر ملتهب کردند.  برخی افراد منشاء این بوی بد را فعال شدن آتشفشان دماوند اعلام کردند. دست به دست شدن این شایعات باعث شد که مسئولان برای رمز گشایی راز گل شب بو، بیشتر به تکاپو بیفتند.

  همه‌ ادارات ذی‌ربط برای ردیابی این بوی ناآشنا، وارد عمل شدند. از ستاد بحران وزارت کشور گرفته تا ستاد بحران شهرداری تهران؛ حتی برخی نهاد‌های نظامی هم دست به کار شدند. اداره آب و فاضلاب، سازمان پسماند، محیط زیست، آتش نشانی و دیگر نهاد‌ها تئوری ها و فرضیه هایی برای علت و منشاء این بو مطرح کردند.  

 

آب و فاضلاب:

صاحبی، مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران اعلام کرد: تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب به دست ما نرسیده است. با توجه به شیب‌دار بودن کانال‌های فاضلاب، اگر ترکیدگی رخ داده باشد باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد، اما چنین چیزی روی نداده است.

محقق حوزه زلزله و آتشفشان:

مهدی زارع، محقق حوزه زلزله و آتشفشان در پاسخ به این شایعه که بوی بد تهران در واقع بوی گوگرد است و به آتشفشان دماوند ربط دارد، گفت: انتشار این بوی نامطبوع، بوی گوگرد نیست ربطی به فعال شدن آتشفشان دماوند هم ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد ناشی از زباله باشد.

 پالایشگاه تهران:

روابط عمومی پالایشگاه تهران نیز اعلام کرد: بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به پالایشگاه تهران ندارد. دودکش‌ها به صورت آنلاین پایش می‌شوند.

مدیران مترو:

انتشار بوی نامطبوع در پایتخت هیچ ارتباطی به مترو ندارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

منشاء گاز و بوی نامطبوع در تهران هنوز شناسایی نشده، اما این بو در خیلی از مناطق کمتر شده و مراجعه‌ کننده‌ای به مراکز درمانی هم نداشته‌ایم. ممکن است این بوی بد ناشی از یک پدیده زیست‌محیطی باشد، اما نگران‌کننده نیست.

سازمان پدافند غیر عامل:

جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: مدیریت بحران؛ امشب برای تشخیص منشاء بوی بد در تهران تشکیل جلسه می‌دهد. از اداره گاز و فاضلاب پیگیری کردیم و آن‌ها گزارشی از منشا بو نداشته‌اند. گزارشی درباره این که بو در کدام منطقه بیشتر بوده هم به دستمان نرسیده است. اگر منشاء بو به خاطر مواد شیمیایی باشد، سازمان پدافند غیر عامل وارد کار می‌شود، اما در حال حاضر موضوع محیط زیستی است.

معاون فنی و عمران فرماندار تهران:

در حال بازرسی و گشت‌زنی در سطح شهر تهران هستیم و به تدریج بوی نامطبوع در سطح شهر در حال کاهش است. این بو منشاء سطحی ندارد و منشاء آن زمینی است.

جلسه ویژه شورای مدیریت بحران استان با حضور استاندار تهران و اعضای شورا برگزار شده و اعضا گزارش‌هایی را در خصوص مسئله به فراخور مسئولیت خود ارائه دادند.

رئیس محیط زیست شهر تهران: منشأ بو فاضلاب پلاسکو است

 محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران نیز تایید کرده که انتشار بوی نامطبوع در تهران می‌تواند مربوط به ساختمان پلاسکو باشد و نمونه‌برداری در این زمینه انجام و به آزمایشگاه ارسال شده است.

فرضیه‌های تازه ای در این باره منتشر شده است. از یک سو پای پلاسکو به میان کشیده شده، از سوی دیگر احتمال خرابکاری مطرح است. محیط زیست تهران ردپای بو را در گاز شهری هم دیده است. فرضیه‌هایی که هیچ کدام به هم ربطی ندارند و البته هیچکدام قاطعانه تائید نشده اند.

 

شورای اسلامی شهر تهران:

آرش حسینی‌میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم درباره این‌که بوی نامطبوع در تهران یک پدیده جدید بوده و باید متخصصان امر در حوزه‌های مختلف به صورت جمعی فرضیات خود را بررسی کرده و به پاسخ دقیقی در مورد چرایی وقوع این اتفاق برسند، اظهار کرد: «از آن‌جایی که تمام فرضیات در خصوص نشر فاضلاب، گاز، مترو و ... منتفی شده است، به فرصت بیشتری نیاز داریم تا این پدیده جدید را بررسی و بعد از آن در موردش اظهارنظر کنیم.»

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم گفته است: «اخبار ضد و نقیضی در مورد منشأ انتشار این بو مطرح و منتشر شد، از همان ابتدا برخی گمانه‌هایی در مورد نشت فاضلاب، زباله‌سوزی درآراد کوه و ... مطرح کردند و به نظر می‌رسید که اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد.

بررسی‌ها نشان داد که برخی عوامل می‌تواند دلیل ایجاد و انتشار این بو باشند، اما دلیل مشخصی نیز برای منشأ آن به دست نیامده است.»

 

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم اعلام کرد: «پیگیری کردیم که آیا این حادثه مورد مسمومیت یا آسیب بدنی داشته یا خیر که خوشبختانه گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که حتی یک مورد مراجعه به مراکز درمانی به‌دلیل استنشاق این بوی نامطبوع و مسمومیت ناشی از آن، وجود نداشته است.»

 

  سرنخ بودار تهران در شهرری   

  انوشیروان محسنی بند‌پی استاندار تهران روز 21 دی ماه 97 بالاخره پرده از راز بوی نامطبوع تهران بر می دارد و مشکل را رمز گشایی می کند. او در رابطه با علت انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: متأسفانه در جنوب و غرب استان تهران صنایعی مانند صنایع لبنی و کشتارگاه‌های مرغ مستقر هستند که حداقل استانداردهای محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به دفع پسماندهای خانگی در آرادکوه ادامه داد: فاضلاب ناشی از شیرابه‌ پسماند‌های آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها آلودگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و در اثر وزش باد پراکنده می‌شود.

استاندار تهران ادامه داد: این صنایع در قسمت بالادست و تقریبا در محدوده غربی جاده مرقد حضرت‌امام خمینی (ره) تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و باد غالب نیز معمولا غرب به شرق است به خصوص در فصل تابستان بوی ناشی از فاضلاب برخی از صنایع و شیرابه‌های پسماند‌ها به سمت پایین دست که شرق استان تهران است متصاعد شده و بوی نامطبوع آن در آزاد راه تهران قم نیز به مشام می‌رسد.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: برای تمامی فاضلاب‌های صنعتی استاندارد‌هایی با شاخصه تصفیه‌پذیری به حد ورود به آب پذیرنده و خاک باید رعایت شود. ما در این مساله به صورت جدی ورود پیدا می‌کنیم و  تمامی صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم تا خود را نسبت به رعایت استاندارد‌های محیط زیستی مکلف و موظف بدانند آب و خاک و هوایمان را دچار آلودگی نکنند که واقعا دیگر جای زیست و تنفس و زندگی برای آحاد جامعه نباشد.

   چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ استاندار تهران گفت: منشاء بوی بد در تهران باید پیدا شود. محسنی بندپی گفت: آب و فاضلاب از شمال شهر تهران به سمت جنوب استان تهران در حال هدایت است که در اولین فرصت در این خصوص کارهای زیربنایی انجام می‌شود.

 وی در خصوص پسماندهای استان تهران گفت: روزانه حدود ۹ هزار تن پسماند در این استان تولید می‌شود که نسبت به دفع بهداشتی و استفاده از علم، تکنولوژی و تخصص در تبدیل این پسماند به استفاده مجدد که بتوانیم انرژی تجدیدپذیر را از آن استفاده کنیم هنوز نتوانسته‌ایم انجام بدهیم.

وی ادامه داد: از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) تا مرقد مطهر امام، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی شده است که بعد از ۳۰ سال بوی بد به مشام می‌رسد؛ مسافرانی که به آنجا سفر می‌کنند نگاه بدی به استان تهران می‌کنند؛ باید بفهمیم که منشأ این بوی بد از کجای تهران است.

عجب صبری مردم ری دارند

مردم شهرستان ری بویژه منطقه حسن آباد فشافویه و کهریزک و باقرشهر از سال۱۳۳۵بیش از 6 دهه است که این بوی نا مطبوع را تحمل می کنند هر چه فریاد کردیم کسی صدایمان را نشنید، اگر هم شنیدند چون ساکن جنوب پایتخت هستیم صدایمان را نشنیده گرفتند. اما انتشار یک روز بوی نا مطبوع در مرکز شهر تهران، وزیر کشور، استاندار و همه مسئولان را به تکاپو می اندازد. آقای استاندار! آیا این تلاش ها و جدیت در پیگیری تا پیدا کردن معمای بودار به خاطر مردم و مسئولان شمال نشین تهران بود؟ آیا برای حفظ کرسی مدیریت جدید بود؟ آیا شما واقعا مدیر مردمی هستید؟ آیا؟ آیا؟ آیا؟ آیا...

آقای استاندار! فعلاً منبع این فضای بودار هر چه بود، دست از سر حس بویایی مردم تهران برداشت، اما بیائید کمی هم به فکر مردم جنوب شهر باشید. این مردم خیلی مظلوم  و محجوب و صبور هستند. بعد از 60 سال تحمل فضای بودار و غیر قابل تحمل، به نظر می رسد که حالا دیگر وقت آن رسیده است که چاره ای اساسی به حال آراد کوه و مردم حاشیه آراد کوه که صبر و استقامت شان از کوه هم بالاتر است، کنید.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات